W zeszłym roku samochody Tesli zdominowały europejski rynek. Ze statystyk YATO jasno wynika, że niekwestionowanym liderem europejskiego rynku jest Tesla Model Y. Elektryczny SUV tak naprawdę dopiero przed rokiem zadebiutował w Europie, stąd bierze się ponad 400-procentowy wzrost sprzedaży. Model Y okazał się strzałem w sam środek tarczy. Kupiono aż 137 052 nowych Tesli.
Drugie miejsce również zajmuje Tesla z Modelem 3. Tu wynik jest już sporo niższy i wynosi 91 475 sztuk. Trzecie miejsce zajął VW ID.4, a po piętach deptał mu Fiat 500 e. Tak prezentuje się pierwsza dziesiątka:
Europejska, koreańska i japońska konkurencja zbroi się po zęby i ma ogromne ambicje zdetronizować Teslę, ale to nie będzie łatwe zadanie. Elon Musk ostatnio zapowiedział, że firma jest gotowa na wojnę cenową. I rzeczywiście. Ceny spadły, a klienci się rzucili na elektryczne auta z Kalifornii.
O obniżkach rzędu od trzech do sześciu procent poinformował elektrowoz.pl, zwracając też uwagę, że samochód, który podlinkowali w swoim materiale zniknął po kilkunastu godzinach. W momencie pisania tego materiału na polskiej stronie Tesli znajduje się kilka samochodów w promocji. Chodzi o Model 3 Performance z dwusilnikowym napędem na wszystkie koła w kilku konfiguracjach.
To absurdalnie szybka odmiana bazowego modelu Tesli. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,3 s, a prędkość maksymalna to aż 261 km/h. Zasięg? Świetne 547 km wg WLTP.
Ile taka Tesla Model 3 kosztuje teraz nad Wisłą? Na oficjalnej stronie, już po promocji, da się ją wyrwać za 273 060 zł. Inny egzemplarz wyceniono na 274 660 zł. To aktualnie najtańsze propozycje. Lepiej wyposażone sztuki po rabatach to kwestia około 290 tysięcy zł.
Tesla ceny fot. zrzut ekranu z polskiej strony
Podstawowym samochodem Tesli, również na polskim rynku, jest oczywiście Model 3. To najtańsza Teslą, jaką możemy kupić. W bazowej wersji, nazwanej po prostu Model 3, kosztuje wyjściowo 219 990 zł. To wersja z napędem na tył, która od 0 do 100 km/h rozpędza się w 6,1 sekundy, a długiej prostej pojedzie nawet 225 km/h. Zasięg wg WLTP to 491 km. To bazowa propozycja, ale na stronie znajdziemy jeszcze dwie wersje najmniejszej Tesli. Podajemy cenę, a po myślniku najważniejsze parametry.
Kiedy wszyscy podwyższają ceny, Tesla je obniża. Podobne zestawienie robiliśmy w zeszłym roku. Model 3 był droższy o od 20 do 30 tysięcy zł.
Tesla Model S Plaid fot. Tesla
Na polskiej stronie można już zamawiać Model Y, a więc mniejszego i tańszego SUV-a rodem z Kalifornii. Tutaj Tesla daje mniejszy wybór, a Model Y dostępny jest tylko z dwusilnikowym napędem na wszystkie koła. W odmianie Long Range wyceniono go na 259 990 zł. Rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5 sekund, ma 217 km/h prędkości maksymalnej, a obiecywany zasięg wg WLTP to 533 km.
Z kolei 299 990 zł zapłacimy za Model Y Performance. Tutaj zasięg jest mniejszy (514 km wg WLTP), ale prędkość maksymalna to już 250 km/h, a pierwsza setka pojawia się na liczniku po 3,7 sekundy.
Bazowy Model Y z zasięgiem 455 km i przyspieszeniem 6,9 s do setki kosztuje teraz 229 990 zł. W przypadku Modelu Y ceny również poleciały, a do polskiej oferty dołączyła bazowa odmiana.