Najdziwniejsza reklama Super Bowl. Tesla urywa głowę dziecięcemu manekinowi [WIDEO]

Słyszeliście, że Tesla nie emituje reklam? To prawda, ale ktoś postanowił oddać firmie Elona Muska niedźwiedzią przysługę i pokazał w najlepszym czasie antenowym jak źle działa Autopilot. Tym kimś jest Dan O'Dowd.

Super Bowl to finał rozgrywek w futbolu amerykańskim zawodowej ligi NFL i bez wątpienia największe wydarzenie sportowe w USA. Za emisję reklamy w czasie transmisji finałowego meczu trzeba zapłacić miliony. Associated Press za Fox Sports podaje, że cena to średnio 6-7 mln dolarów za 30 sekund). Więcej informacji na temat technologicznych nowinek w motoryzacji znajdziesz na stronie Gazeta.pl.

Zobacz wideo W Studiu Biznes gościło nowoczesne elektryczne audi e-tron GT

Ostatni Super Bowl odbył się w poprzedni weekend (12 lutego 2023 r.). Pomiędzy reklamami, których twórcy wspinają się na wyżyny kreatywności, trafiła się zupełnie inna, bardzo kontrowersyjna.

Na kilkudziesięciosekundowym filmie widać, jak Tesla Model 3 z włączonym układem Autopilot FSD (Full Self-Driving) potrąca kolejno: manekin malutkiego dziecka, wózek dziecięcy i następny mały manekin, od którego po uderzeniu odrywa się głowa.

Oprócz tego samochód firmy Elona Muska samodzielnie wjeżdża w ulicę pod prąd, skręca na pas ruchu w przeciwnym kierunku, niemal doprowadzając do czołowego zderzenia oraz nie reaguje na znak STOP przy stojącym amerykańskim gimbusie.

Materiał wideo jest okraszony komentarzem, który wyjaśnia, że korzystanie z układu autonomicznej jazdy Autopilot zagraża bezpieczeństwu i powinien być wycofany ze sprzedaży. Tymczasem Autopilot z rozszerzeniem FSD jest jednym największych atutów Tesli i źródłem sowitych przychodów. Za wątpliwą reklamą tej funkcji stoi konkurent Muska w tej branży: Dan O'Dowd i jego firma Green Hills Software, a Autopilot FSD w Polsce kosztuje 19 500 zł.

 

Antyreklama Tesli ma drugie dno. Jej autorem jest konkurencyjna firma

Green Hills Software dostarcza oprogramowanie firmie Mobileye, która sprzedaje systemy autonomicznej jazdy oraz układy asystujące kierowcom. Oprócz tego O'Dowd prowadzi dodatkowy projekt: The Dawn Project.

Zadaniem The Dawn Project jest dbałość o bezpieczeństwo korzystania z nowoczesnych systemów komputerowych. Jakiś czas temu organizacja uznała, że Autopilot FSD jemu zagraża. Dan O'Dowd nie widzi w tym żadnego konfliktu interesów i regularnie publikuje materiały na temat Tesli. Wszystkie mają negatywny wydźwięk. Były już "reklamy" na łamach największych amerykańskich dzienników i seria wideo.

Kosztująca miliony dolarów emisja filmu w czasie Super Bowl jest zwieńczeniem multimedialnej kampanii, która ma dwa cele. Bezpośrednio chodzi o delegalizację funkcji FSD, którą O'Dowd uważa za niebezpieczną, a pośrednio o zniechęcenie potencjalnych klientów Tesli. Właściciel Green Hills Software apeluje do agencji NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) i DMV (Department of Motor Vehicles) o natychmiastowy zakaz sprzedaży układu Tesli do czasu jego "naprawienia".

Pezedstawiciele Tesli uważają, że filmy i pozostałe publikacje The Dawn Project sieją dezinformację, a dodatkowo użytkownicy Autopilota FSD Tesli podważają metodologię "badań", których efektem jest kontrowersyjne wideo. W międzyczasie okazało się, że zakaz sprzedaży układu pod nazwą Autopilot może być całkiem realny, ale z innego powodu. Chodzi o nowy przepis w jednym z amerykańskich stanów, który jest matecznikiem Tesli.

W styczniu 2023 r. w Kalifornii weszło prawo zakazujące fałszywego marketingu. Nazwa "Full Self-Driving" może wkrótce być zakazana w tym stanie, mimo że Tesla oraz Elon Musk od lat wyjaśniają, że system (jeszcze) nie zapewnia całkowitej autonomii jazdy, a jest tylko bardziej zaawansowaną wersją adaptacyjnego tempomatu oferowanego również przez konkurencję. Z tego samego powodu byłoby absurdem całkowite zakazanie sprzedaży Autopilota FSD.

A jeśli chodzi o drugie... być może część osób zrezygnuje z zakupu Tesli albo wykupieniu funkcji FSD Autopilota po obejrzeniu reklamy, ale amerykańska marka i tak nie cierpi na brak klientów. Za to na pewno wiele osób dzięki emisji kontrowersyjnego filmu w czasie Super Bowl dowiedziało się o istnieniu The Dawn Project.

Więcej o:
Copyright © Agora SA