Ford E-Transit Custom. 217 KM, 415 Nm, 380 km, 1100 i 2000 kg. I jeszcze więcej

Elektryczny Ford E-Transit Custom ma się czym pochwalić. Może mieć nawet 217 KM mocy, przejedzie 380 km, na poklad zabierze 1 100 kg ładunku, a nawet przeciągnie 2 000 kg. Już w 2023 r. wyjedzie na europejskie ulice.

Ford E-Transit Custom dołącza do swojego większego brata E-Transita i zamierza podpiąć ulice europejskich miast do prądu. Często skupiamy się przede wszystkim na elektrycznych osobówkach, ale przecież wszelkiej maści dostawczaki to równie ważny filar elektromobilności. To nimi jeżdżą codziennie po naszych ulicach kurierzy, dostawczy czy ekipy remontowe.

Ford Transit Custom to najlepiej sprzedający się samochód dostawczy w całej Europie. Obok jego "E" wersji nie można przejść obojętnie. Zwłaszcza, że Ford podszedł do niej bardzo na poważnie. To nie jest elektryczny dostawczak zrobiony na szybko. Został mocno dopracowany, a producent ma się czym przechwalać. Liczby robią wrażenie. Jak sprawuje się E-Transit Custom w prawdziwym życiu dowiemy się już niedługo. Produkcja ma ruszyć pełną parą w 2023 r. w Koaceli w Turcji. Więcej o premierach ze świata motoryzacji przeczytasz na stronie głównej gazety.pl.

Zobacz wideo W naszej galerii znajdziesz sporo zdjęć E-Transita Custom. Poniżej krótkie wideo z nim w roli głównej:

Akumulator, zasięg i moc Forda E-Transita Custom

400-woltowy zestaw akumulatorowy E-Transita Customa o pojemności użytkowej 74 kWh wykorzystuje zaawansowane ogniwa saszetkowe o pojemności 82 Ah. Co to oznacza dla kierowcy? Zasięg może sięgnąć nawet 380 km, a baterie nie ograniczają przestrzeni użytkowej. Ford podaje też ciekawostkę. 380 km to czterokrotnie więcej niż dzienny przeciętny przebieg, jaki osiągają kierowcy samochodów dostawczych segmentu jednotonowych vanów.

Transit E-Custom nie tylko zajedzie daleko, ale zrobi to też szybko. Do wyboru będą dwie wersje silnikowe: o mocy 100 kW lub 160 kW (135 KM lub 217 KM), z których każdy wytwarza moment obrotowy 415 Nm. Tu też kilka ciekawostek. Silnik napędowy jest montowany bezpośrednio do płyty podłogowej z tyłu pojazdu, co eliminuje potrzebę stosowania specjalnej ramy pomocniczej i jest obrócony o 90 stopni, aby zmaksymalizować przestrzeń ładunkową oraz zmniejszyć masę i złożoność układu.

A ładowanie? Znakomita większość firm skorzysta pewnie z wallboxa w swojej bazie. Taki o mocy 11 kW AC jest w stanie w pełni naładować akumulator w ciągu 7,8 godziny. Jeśli kierowca któregoś dnia będzie musiał ruszyć w dłuższą trasę, to może skorzystać z szybkich ładowarek. Szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 125 kW, co pozwala na uzupełnienie akumulatora od 15 do 80 procent w ciągu 41 minut.

W tytule daliśmy sporo liczb... to ile taki elektryczny dostawczak może przewieźć?

Nikt nie powinien być zawiedziony. W wersji jako furgon, E-Transit Custom oferuje kubaturę ładunkową od 5,8 do 9,0 m3, ładowność do 1100 kg i maksymalną długość ładunkową 3450 mm. Dostępne są również wersje nadwozia z podwójną kabiną i kombi, wszystkie z krótkim lub długim rozstawem osi i niskim lub wysokim dachem.

Trzeba przeciągnąć ciężką przyczepę? Ford podaje, że dopuszczalna masę holowanej przyczepy może sięgać nawet do wartości 2000 kg. W opcjach znajdziemy chowany hak holowniczy.

Podczas codziennej pracy ekipa i kierowca docenią wysokość poniżej dwóch metrów (można wjeżdżać na większość parkingów), ogromny otwór ładunkowy bocznych drzwi (podobno rekordowy w klasie), nowy stopień wejściowy, niski próg załadunku i całą masę przydatnych systemów. Przykłady? Układ aktywnego wspomagania hamowania, system utrzymania auta na pasie ruchu, monitorowanie zmęczenia kierowcy,  tempomat z regulowanym ogranicznikiem prędkości, rozpoznawanie znaków drogowych, 7 inteligentny ogranicznik prędkości, System ostrzegania przed jazdą pod prąd, czujniki parkowania przednie i tylne, oraz system kamer 360 stopni.

Ford E-Transit Custom
Ford E-Transit Custom fot. Ford
Ford E-Transit Custom
Ford E-Transit Custom fot. Ford

Ale co ta kierownica... SYNC 4 i masy schowków mogliście się spodziewać, ale tego niego

Masy przydatnych schowków i półeczek mogliśmy się spodziewać. Kierowcy takich aut ich potrzebują, a Ford dopracowuje ergonomię oraz wygodę wnętrz swoich dostawczaków od lat. Nikogo nie powinien też zaskoczyć 13-calowy ekran dotykowy, z poziomu którego sterujemy systemem SYNC 4. Po pierwsze, auta użytkowe już od jakiegoś czasu nie muszą się wstydzić wyposażenia. Po drugie, czwartego SYNCA dostał już większy E-Transit.

To oznacza wiele rozbudowanych funkcji (także tych do zarządzania flotą Ford Pro), modem 5G, stałą łączność z siecią, zaawansowaną nawigację, zdalne aktualizacje, które na bieżąco usprawniają auto, a także bezproblemową współpracę z Android Auto oraz Apple Car Play.

Ford E-Transit Custom
Ford E-Transit Custom fot. Ford

Producent obiecuje, że materiały będą wysokiej jakości, ale jednocześnie nikt nie zapomniał do czego E-Transit Custom służy. Do pracy - ma się więc nie bać zabrudzeń i zadrapań. Chcemy zwrócić uwagę na jedną bardzo fajną opcję. W E-Transicie odchylana kierownica może się stać... podstawą dla tabletów i laptopów, a także płaskim stolikiem, który zapewni wygodę podczas pisania i przerw na lunch.

Ford E-Transit Custom
Ford E-Transit Custom fot. Ford
Ford E-Transit Custom
Ford E-Transit Custom fot. Ford
E-Transit Custom, korzystający ze wsparcia cyfrowego ekosystemu Ford Pro, jest prawdziwie rewolucyjną propozycją dla europejskich nabywców samochodów dostawczych. Ta ważna grupa przedsiębiorstw wnosi 786 miliardów euro do europejskiej gospodarki, 5 natomiast E-Transit Custom oznacza dla nich oczekiwany wzrost produktywności w miarę przechodzenia na pojazdy elektryczne

- powiedział Ted Cannis, dyrektor generalny Ford Pro. Za niedługo przekonamy się, jak rynek przyjmie E-Transita Custom. Produkcja w Turcji rusza w 2023 r.  A to dopiero początek ofensywy. E-Transit Custom jest jednym z czterech nowych elektrycznych pojazdów użytkowych Forda Pro, które pojawią się w Europie do 2024 roku. 

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.