Hiszpański przewoźnik Alsa zdecydował się na wprowadzenie do transportu miejskiego autobusów wykorzystujących do napędu ogniwa wodorowe. CaetanoBus H2.CityGold kursuje na dwóch liniach w miejscowości Torrejón de Ardoz pod Madrytem, pokonując dziennie około 200-250 km. Drugi, bezemisyjny bus przemieszcza się między hiszpańskimi miastami, będąc swoistą jeżdżącą reklamą dla tego typu pojazdów.
H2.CityGold to wspólne dzieło marek Toyoty i Grupo Salvador Caetano - japońska marka stała się współwłaścicielem portugalskiego producenta w grudniu 2020 roku. Model jest pierwszym tego typu pojazdem produkowanym w Europie, który do swojego napędu wykorzystuje ogniwa paliwowe na wodór.
Wspomniane ogniwa dysponujące mocą 60 kW dostarczają prąd do silnika elektrycznego, który generuje 245 KM. Na swoim pokładzie autobus mieści 5 kompozytowych, 312-litrowych zbiorników, które łącznie mieszczą do 37,5 kg wodoru pod ciśnieniem 350 barów. Co istotne z punktu widzenia praktyczności - ich pełne zatankowanie trwa 9 minut. Pojazd zużywa około 6 kg na 100 km, a jego średni zasięg wynosi 400 km.
Prace nad wykorzystaniem wodoru w transporcie Toyota prowadzi od wielu lat. W 2015 roku do salonów trafił model Mirai, którego druga generacja od 2021 roku oferowana jest także w Polsce. Oprócz sprzedaży pojazdów producent koncentruje się na rozwinięciu infrastruktury związanej z wodorem. Przykładem może być znajdująca się w Brukseli fabryka ogniw drugiej generacji, które mogą być wykorzystywane także w innych gałęziach przemysłu, chociażby w kolejnictwie.
Wodór przez wielu uważany jest za najlepszą alternatywę dla napędu elektrycznego zasilanego bateriami litowo-jonowymi. Niestety, w jego przypadku inżynierowie napotykają na swojej drodze wiele przeszkód. Jedną z nich jest sama natura gazu - by go wykorzystać, wodór musi zostać odpowiednio sprężony. Do tego potrzeba ciśnienia przekraczającego nawet 300 barów.
Ponadto po tym procesie sama objętość gazu jest 10-krotnie większa, niż benzyny. Alternatywą staje się skroplenie pierwiastku, jednak w tym przypadku potrzeba odpowiedniej temperatury - dokładnie -240,18 stopni C.
Istotną kwestią jest również jego łatwopalność. Wodór w kontakcie z powietrzem tworzy wybuchową mieszaninę, przez co proces tankowania, magazynowania itp. staje się znacznie kosztowniejszy, niż w przypadku innych paliw. Na ten moment problemem jest również brak odpowiedniej sieci stacji tankowania.
Wodór staje się więc jedynie dobrym rozwiązaniem w przypadku transportu zbiorowego (obszerne zbiorniki nie będą przeszkadzały w funkcjonalności pojazdu), a także w przemyśle kolejowym i morskim.
Przewoźnik, należący do grupy National Express Alsa, aktualnie współtworzy system transportu publicznego w Hiszpanii. Na te moment w skład floty wchodzi 4400 autobusów. Spółka planuje do 2030 roku wymienić wszystkie pojazdy na bezemisyjne (elektryczne, jak również napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi).