Moduły akumulatorowe Audi e-tron dostają drugie życie w rikszach

Akumulatory testowych samochodów elektrycznych Audi e-tron, które wycofano już z użycia, otrzymują drugie życie. Niemiecko-indyjski start-up Nunam, wprowadza na drogi Indii elektryczne riksze, napędzane modułami akumulatorowymi wyjętymi z aut marki Audi

Riksze zasilane zużytymi akumulatorami pochodzącymi z pojazdów testowych Audi e-tron są pokazem, w jaki sposób moduły akumulatorów wysokonapięciowych mogą być powtórnie wykorzystane po zakończeniu cyklu życia samochodu. Projekt ma również na celu zwiększenie możliwości zatrudnienia, zwłaszcza dla kobiet w Indiach.

Niemiecko-indyjski start-up non-profit o nazwie Nunam z siedzibą w Berlinie i w Bangalore, jest finansowany przez Fundację Środowiskową Audi - Audi Environmental Foundation. Nunam, we współpracy z zespołem szkoleniowym z zakładu Audi w Neckarsulm, opracował trzy pierwsze prototypy takich pojazdów. Jest to pierwszy wspólny projekt AUDI AG, Audi Environmental Foundation i Nunam.

Elektryczny tuk-tukElektryczny tuk-tuk For. Audi

Elektryczne tuk-tuki napędzane akumulatorami z odzysku, mają po raz pierwszy, w ramach projektu pilotażowego, wyjechać na drogi Indii na początku 2023 roku. Zostaną udostępnione organizacji non-profit. Z w pełni elektrycznych riksz będą mogły korzystać przede wszystkim kobiety chcące transportować swoje towary do sprzedaży, tak by nie musieć korzystać z usług pośredników. Elektryczne tuk-tuki są zasilane przez moduły akumulatorów, które swoje pierwsze życie spędziły w Audi e-tron.

Stare akumulatory są nadal bardzo wydajne. Odpowiednio wykorzystane akumulatory z drugiej ręki mogą bardzo się przydać, pomagając ludziom w trudnej sytuacji życiowej uzyskać dochód i niezależność ekonomiczną, a wszystko to w zrównoważony sposób

- mówi współzałożyciel firmy Nunam, Prodip Chatterjee.

Głównym celem start-upu jest opracowanie sposobów wykorzystania używanych akumulatorów jako systemów magazynowania energii, co pozwoli na wydłużenie ich żywotności i bardziej efektywne wykorzystanie zasobów.

Akumulatory samochodowe są projektowane tak, by służyły przez cały okres eksploatacji pojazdu. Jednak nawet po zakończeniu tego pierwszego okresu swego życia, nadal zachowują dużą część swojej mocy. W przypadku pojazdów o mniejszym zasięgu i zapotrzebowaniu na moc, a także mniejszej masie całkowitej, są one niezwykle przydatne. W naszym projekcie "second-life" ponownie wykorzystujemy akumulatory pochodzące z samochodów elektrycznych do innych elektrycznych pojazdów, np. do tuk-tuków. Można to nazwać mobilnością elektryczną "lajt". W ten sposób staramy się sprawdzić, ile mocy mogą jeszcze dostarczyć akumulatory w tym przypadku ich użycia

- wyjaśnia Prodip Chatterjee.

Ponowne użycie e-odpadów

Dzięki akumulatorowi o dużej gęstości energii i stosunkowo niewielkiej masie pojazdu, silnik elektryczny nie musi być szczególnie mocny, ponieważ kierowcy riksz w Indiach nie jeżdżą ani szybko, ani daleko. Choć riksze z napędem elektrycznym nie są dziś rzadkim widokiem na drogach subkontynentu, często są zasilane akumulatorami kwasowo-ołowiowymi, które mają stosunkowo krótki okres eksploatacji i często nie są prawidłowo utylizowane.

Premium Plattform ElectricPłyta PPE. Elektryczna przyszłość Audi i Porsche

Kierowcy riksz ładują swoje pojazdy przede wszystkim energią elektryczną z publicznej sieci energetycznej, która w Indiach ma wysoki udział energii pochodzącej z węgla. Firma Nunam ma rozwiązanie także dla tego problemu: E-riksze ładują się za pomocą energii z solarnych stacji ładowania. Panele słoneczne są umieszczone na dachach budynków lokalnych partnerów. W ciągu dnia światło słoneczne ładuje akumulator pochodzący z e-trona, pełniący rolę magazynu buforowego. Wieczorem zaś energia jest przekazywana do riksz. Dzięki takiemu podejściu lokalna mobilność jest w znacznym stopniu wolna od emisji dwutlenku węgla. Rezultat: elektryczne tuk-tuki mogą być używane przez cały dzień, a wieczorem i w nocy mogą być ładowane ekologiczną energią. W Indiach, gdzie słońce świeci przez cały rok, umieszczenie paneli słonecznych na dachu nie stanowi żadnego problemu.

Elektryczna rikszaElektryczna riksza Fot. Audi

Co więcej, po tym, jak bateria spędziła swoje pierwsze życie w Audi e-tron, a drugie w elektrycznej rikszy, niekoniecznie jest to jej koniec drogi. W trzecim etapie, pozostała moc baterii może zostać wykorzystana do zastosowań stacjonarnych, takich jak oświetlenie LED, aby wydobyć z każdego akumulatora wszystko co możliwe, zanim zostanie poddany recyklingowi.

W dłuższej perspektywie, mobilność elektryczna i energia słoneczna mogą przyczynić się do zmniejszenia zależności Indii od paliw kopalnych, takich jak węgiel, do ograniczenia ogromnej ilości spalin emitowanych na indyjskich drogach oraz do zapewnienia ludziom niezawodnych dostaw energii. Projekt Nunam ma pod wieloma względami wytyczyć a nową drogę.

Więcej o: