Rimac Nevera kontra Tesla S Plaid. Król może być jeden [WIDEO]

Pojedynek o tytuł najszybszego auta świata rozstrzygnął się na dragstripie w USA. Powiedzmy to sobie od razu: Rimac Nevera nie dał amerykańskiej konkurentce żadnych szans. Jednak Tesla Model Plaid S to też bardzo szybki samochód i co istotne, dużo łatwiejszy do kupienia.

Słowa "najszybszy samochód" mogą oznaczać bardzo wiele. Czasem chodzi o najwyższą prędkość maksymalną, innym razem o czas przejazdu wybranego toru wyścigowego, a tym razem — o przyspieszenie. Tak się składa, że najlepiej przyspieszają samochody na prąd. Dlatego dwa auta, które obejrzycie na filmie, są najszybszymi na świecie pod tym względem, nie tylko wśród elektryków, ale klasyfikacji generalnej.

Amerykanie uwielbiają przyspieszać na prostej, dlatego najszybsze samochody elektryczne są ich ulubionymi zabawkami. Tym razem wytoczyli najcięższe, to znaczy najszybsze działa. Twórcy portali DragTimes we współpracy z firmą Rimac zmierzyli dwa samochody, które są najważniejszymi pretendentami to tego tronu. Chodzi o nową Teslę Model S Plaid oraz hipersamochodów Rimac Nevera.

Rimac NeveraRimac Nevera fot. Rimac

Na załączonym wideo można sprawdzić, że przeprowadzili kilka pojedynków, żeby mieć pewność. Za każdym razem zmierzyli przyspieszenie do różnych prędkości, w tym 100 km/h, a także czas oraz prędkość przejechania dystansu 1/4 mili (402,5 m), która jest koronnym dystansem w USA. Elektryczne samochody nadają się do tej konkurencji znakomicie. Mają dobrą trakcję, nie muszą zmieniać biegów i idealnie zarządzają potężnym momentem dostępnym od zerowych obrotów.

Trzy silniki Tesli Model S Plaid (jeden z przodu oraz dwa przy tylnych kołach) wspólnie osiągają moc 1020 KM i 1420 momentu obrotowego. Pozwala to na przyspieszenie do 100 km/h w czasie około dwóch sekund oraz rozwinięcie prędkości 320 km/h.

Rimac Nevera to najnowszy hipersamochód chorwackiej firmy. Jego cztery jednostki napędowe umieszczone przy kołach osiagają moc 1914 KM i moment obrotowy o maksymalnej wartości 2360 Nm. To pozwala na przyspieszenie do setki w podobnym czasie, co Tesla i rozpędzenie się do 412 km/h.

Tesla Model S Plaid kontra Rimac NeveraTesla Model S Plaid kontra Rimac Nevera fot. YouTube/DragTimes

Rimac Nevera kontra Tesla Model S Plaid. To zestawienie jest niesprawiedliwe

Taki pojedynek może się wydawać nie fair. Moc Tesli jest dużo niższa, a podobne przyspieszenie do 100 km/h wynika z ograniczonej trakcji przy niskich prędkościach. Powyżej tej prędkości Nevera dopiero rozwija skrzydła. Trzeba jednak pamiętać, że chorwacki samochód kosztuje w USA około 2,4 miliona dolarów i ma powstać w liczbie zaledwie 150 sztuk.

Teslę Model S Plaid można kupić za nieco ponad 131 tys. dolarów i jest produkowana seryjnie. Poza tym to rodzinny sedan, a jednocześnie jedno z najszybszych aut świata. Jeśli spojrzeć na zestawienie z filmu z tej strony, to wielka nobilitacja dla amerykańskiego producenta. Niezależnie od tego, Rimac Nevera rozłożył Teslę na łopatki.

Najlepsze przyspieszenie Tesli do setki trwało 2,17 s, a Rimaca — równe dwie sekundy. Przejechanie dystansu 1/4 mili zajęło amerykańskiemu sedanowi 9,27 s. Model S Plaid rozpędził się na tym odcinku do 246 km/h. W przypadku chorwackiego superauta liczby są następujące: 8,58 s i 270 km/h. To prawdziwa przepaść w osiągach, którą można wielokrotnie obejrzeć na filmie. Jest też sporo humoru i pozytywnych emocji.

Poniższe wideo jest typowo rozrywkowe, ale pozwala zrozumieć kilka rzeczy. Samochody elektryczne mają wady i zalety. Do tych ostatnich zalicza się bezkonkurencyjne przyspieszenie. Jest jeszcze coś. Klasyczni producenci aut marek, które znamy od dziesiątków lat, nie mają czego szukać na dragstripie. Elektryczna rewolucja to zupełnie nowe rozdanie kart w przemyśle motoryzacyjnym.

 
Więcej o:
Copyright © Agora SA