MINI Countryman S E ALL4 - test. Emocje we wszechstronnym wydaniu

Ma charakter MINI, choć nie jest wcale takie mini. Przyspiesza do setki prawie tak szybko jak brat sygnowany logo JCW, a potrafi jeździć, nie zużywając nawet grama benzyny. MINI Countryman S E ALL4 to najbardziej wszechstronny model w całej gamie.

Najwięcej frajdy z jazdy dostarczają MINI sygnowane logo JCW. Ale to hybrydowy Countryman jest najbardziej wszechstronnym modelem w gamie, skutecznie łącząc satysfakcję z prowadzenia, oszczędność i praktyczność. Ale po kolei.

Największe w historii

4,3 m długości, 1,82 m szerokości, 1,56 m wysokości i 2,67 m rozstawu osi - nigdy wcześniej żadne MINI nie było tak duże jak najnowszy Countryman. Ale patrząc na karoserię można odnieść wrażenie, że MINI wciąż jest mini - to zasługa charakterystycznej stylistyki, która upodabnia Countrymana do pozostałych modeli marki.

We wnętrzu czuć jednak, że mamy do czynienia z MINI z innej ligi. Przestrzeni jest pod dostatkiem i w pierwszym, i w drugim rzędzie siedzeń. Pasażerowie nie będą narzekać na ograniczone miejsce na nogi i głowy. Zresztą bagażnik też jest niczego sobie - standardowo pomieści 450 l. W przypadku hybrydy kufer wygląda identycznie jak w wersjach standardowych, ale nie ma podwójnej podłogi - opcję tę wyklucza znajdujący się pod nią silnik elektryczny. Przez ten drobny szczegół pojemność bagażnika w hybrydzie zmalała o 90 litrów.

MINI Countryman S E ALL4MINI Countryman S E ALL4 Fot. MINI

Zgrany duet

Hybrydowe MINI Countryman waży o 300 kg więcej od bazowej wersji One. To duża różnica, ale niewyczuwalna w prowadzeniu - hybryda pewnie pokonuje zakręty nawet przy dużych prędkościach. Mimo ekologicznych zapędów Countryman S E to wciąż fabryka dobrej zabawy, błyskawicznie reagująca na polecenia kierowcy. A duet silników elektrycznego i spalinowego działa doskonale.

Pod maską hybrydy pracuje 1.5-litrowy, 3-cylindrowy benzyniak o mocy 136 KM. Wspiera go silnik elektryczny, który zwiększa moc maksymalną do 224 KM i zapewnia tzw. inteligentny napęd na cztery koła (przednia oś napędzana jest przez silnik spalinowy, a tylna - przez elektryczny). Przyspieszenie do setki trwa 6,8 s.

Zasięg w trybie bezemisyjnym to podobno 42 km, ale obietnice MINI są nieosiągalne, jeśli nie toczymy się z górki. Realnie na silniku elektrycznym można przejechać 30 km. To wystarcza na dojazd do pracy. Ładowanie baterii z gniazdka trwa 3 godziny, a więc do domu można wrócić również nie zużywając nawet grama benzyny.

Po rozładowaniu baterii hybrydowe MINI nie jest już wzorem oszczędności. Jazda na samym silniku spalinowym to zużycie w granicach 8 l/100 km. Dlatego warto pamiętać o wieczornym ładowaniu. Ale nie tylko ze względu na oszczędność. Po przyduszeniu gazu silnik elektryczny daje MINI potężnego kopa, przypominając o najważniejszym atrybucie każdego modelu tej marki - radości z prowadzenia.

Ergonomia w stylowym wydaniu

MINI Countryman S E ALL4MINI Countryman S E ALL4 Fot. MINI

Wnętrze MINI Countrymana od Clubmana czy Coopera różni się tylko wielkością. Styl pozostał bez zmian - nie ma tu nic nowego, ale o tak oryginalnych stylizacjach warto przypominać gdzie się da. Po środku króluje ekran wbudowany w okrągłą, mieniącą się we wszystkich kolorach tęczy listwę, rolę fizycznych przycisków wciąż pełnią przełączniki przypominające te z kokpitu samolotu, a w całym wnętrzu zamontowano tyle ozdobnych, podświetlanych listew, że po zmroku kabina MINI zaczyna przypominać wnętrze klubu. Według niektórych bardziej wnętrze weselnie przystrojonej remizy, ale gusta są różne. Na pewno nie jest nudno. MINI ma swój niepowtarzalny styl. Ja go kupuję.

MINI Countryman S E ALL4 - opinia

Jak na realia MINI, Countryman S E ALL4 nie jest przesadnie drogi. 149 500 zł to o 43 tys. zł więcej niż cena bazowej wersji One. A w standardzie dostajemy dynamiczny i potrafiący zadowolić się tylko prądem napęd oraz automatyczną skrzynię biegów. Za wersję JCW ze skrzynią automatyczną trzeba zapłacić prawie 30 tys. zł więcej, a na przyspieszeniu do setki zyskamy tylko 0,3 s. Oczywiście przyspieszanie będzie odbywać się przy zupełnie innym akompaniamencie, ale jazda Countrymanem JCW wiąże się ze znacznie, znacznie częstszymi wizytami na stacjach benzynowych. Hybryda to bardziej racjonalny wybór. "Racjonalny" nie oznacza tu wcale "wyprany z emocji". Countryman S E ALL4 to najbardziej wszechstronny model w całej gamie MINI.

MINI Countryman S E ALL4 - dane techniczne

Silnik: Benzyna 1.5 i silnik elektryczny o łącznej mocy 224 KM
Skrzynia biegów: 6-biegowa automatyczna
Napęd: na cztery koła
Wymiary: 4 299x1 822x1 559 mm
Rozstaw osi: 2 670 mm
Masa własna: 1 735 kg
Pojemność bagażnika: 360 - 1 250 l
0-100 km/h: 6,8 s
Prędkość maksymalna: 199 km/h
Średnie zużycie paliwa: 2,1 l/100 km (dane producenta)
Cena: 149 500 zł (wyjściowa tej wersji)