Wśród przebadanych samochodów znalazły się:
- BMW X1 (5 gwiazdek);
- Citroen C-Zero (4 gwiazdki);
- Dacia Duster (3 gwiazdki);
- Hyundai ix20 (5 gwiazdek);
- Mitsubishi ASX (5 gwiazdek);
- Mitsubishi i-MiEV (4 gwiazdki);
- Nissan Juke (5 gwiazdek);
- Peugeot iOn (4 gwiazdki).
Szczegółowe wyniki testów znajdziecie na kolejnych stronach. Dlaczego Dacia Duster otrzymała 3 gwiazdki? Najbardziej zaszkodziły jej: słaby wynik testu zderzeniowego z pieszym i ubogie wyposażenie w systemy bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego.
Po raz pierwszy organizacja Euro NCAP postanowiła wręczyć nagrodę Euro NCAP Advanced. Otrzymała ją firma Infiniti, doceniona za system zapobiegania niekontrolowanej zmianie pasa ruchu (LDP), montowany w modelach: FX, EX i M. W odróżnieniu od konkurencyjnych układów, LDP nie tylko ostrzega kierowcę, ale dzięki przyhamowaniu kół po jednej stronie pojazdu pomaga również wrócić na właściwy pas ruchu. System działa tylko przy prędkościach powyżej 70 km/h i jest automatycznie dezaktywowany poprzez użycie kierunkowskazów. Może być również wyłączany przez kierowcę.
Niekontrolowana zmiana pasa ruchu może być spowodowana kilkoma czynnikami, takimi jak zmęczenie kierowcy, brak uwagi, rozproszenie myśli. Infiniti szacuje, że gdyby LDP było montowane we wszystkich samochodach, można by uniknąć około 12% wypadków śmiertelnych na drogach Europy, czyli co roku uratować życie około 5 tysiącom osób. Kamera ukadu LDP, montowana w górnej części przedniej szyby, rozpoznaje większość typowych oznakowań drogowych - linie białe i żółte, ciągłe i przerywane, w dzień i w nocy.
Marcin Sobolewski, źródła: IBRM Samar, Infiniti
- ocena łączna: pięć gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 87% (na schemacie obrażenia kierowcy)
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 86%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 64%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 71%
- ocena łączna: cztery gwiazdki
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 73% (na schemacie obrażenia kierowcy)
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 78%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 48%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 86%
- ocena łączna: trzy gwiazdki
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 74% (na schemacie obrażenia kierowcy)
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 78%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 28%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 29%
- ocena łączna: pięć gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 89% (na schemacie obrażenia kierowcy)
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 64%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 71%
(na zdjęciach Kia Venga)
- ocena łączna: pięć gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 86% (na schemacie obrażenia kierowcy)
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 78%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 60%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 71%
- ocena łączna: pięć gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 87% (na schemacie obrażenia kierowcy)
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 81%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 41%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 71%