Rodzinne kombi z dieslem. Co oferuje rynek za 30 tysięcy zł? Osiem propozycji

Samochody z dieslami wciąż mają się bardzo dobrze na rynku wtórnym. Dużą popularnością cieszą się zwłaszcza funkcjonalne nadwozia kombi, spełniające się w każdej sytuacji. Pomoc w przeprowadzce czy podróż na drugi koniec Europy nie stanowi dla nich większego wyzwania. Przy okazji przekonują niskim zużyciem oleju napędowego i dobrą dynamiką. Sprawdzamy, co możemy znaleźć w budżecie 30 tysięcy złotych.
Skoda Octavia II 1.6 TDI Skoda Octavia II 1.6 TDI fot. Skoda

Skoda Octavia II 1.6 TDI

Większość kierowców poszukiwania rozsądnego auta z nadwoziem kombi rozpoczyna od bardzo popularnej w Polsce Skody Octavii drugiej generacji. Model produkowano od 2004 do 2013 roku - na potrzeby europejskiego rynku w czeskich zakładach marki. Octavia II jest technologicznym bliźniakiem Volkswagena Golfa V generacji. Pochodzą z niego płyta podłogowa, cała mechanika wraz z jednostkami napędowymi czy zawieszenie. W przeciwieństwie do klasowych rywali, czeski kompakt oferuje przepastny bagażnik mieszczący 560 litrów. Na fotelach i w drugim rzędzie siedzeń tym razem wygodnie usiądą cztery dorosłe osoby. W kwestii wyposażenia dodatkowego wszystko zależy od fantazji pierwszego właściciela. Trafiają się zarówno przysłowiowe golasy, jak i kompletne sztuki.

30 tysięcy złotych pozwoli na znalezienie Octavii II z końcowego okresu produkcji z dopracowanym dieslem 1.6 TDI o mocy 105 KM. Łączony z seryjną pięciostopniową przekładnią zapewnia zadowalające osiągi, tracąc siłę do jazdy dopiero z kompletem dorosłych na pokładzie. W tym przypadku uzyskanie spalania na poziomie 5-5,5 litra nie stanowi większego wyzwania.

Zobacz także: Kupujemy używane. Po czym poznać, że samochód ma duży przebieg?

VW Passat B7 1.6 TDI VW Passat B7 1.6 TDI fot. VW

VW Passat B7 1.6 TDI

Ikona poprawności w klasie średniej. Volkswagen Passat B7 dostępny od 2010 do 2014 również jako funkcjonalne kombi występuje w szerokiej gamie jednostek napędowych. Wśród wysokoprężnych konstrukcji mamy wybór między nieco za słabym 1.6 TDI 105 KM, a wciąż problematycznym 2.0 TDI 140/170 KM. Mechanicy zgodnie polecają słabszą jednostkę, argumentując ten wybór bezawaryjną pracą przez długi okres, mimo zaawansowanej budowy.

W tym przypadku zastosowano wtrysk bezpośredni typu common-rail, filtr cząstek stałych oraz turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopat. Tak skonfigurowany zestaw imponuje zasięgiem dostępnym na jednym zbiorniku przekraczającym 1000 kilometrów. Obok niskiego spalania, Passat B7 zapewnia sporo przestrzeni dla czterech dorosłych osób, a także przyzwoity poziom wyposażenia dodatkowego.

Skoda Superb II 1.9 TDI Skoda Superb II 1.9 TDI fot. Skoda

Skoda Superb II 1.9 TDI

Prawdziwym fenomenem w klasie średniej jest czeski krewny VW Passata B6 - Skoda Superb drugiej generacji. Flagowa Skoda produkowana była od 2008 do 2015 roku również w odmianie kombi. Estetycznie zaprojektowane nadwozie skrywa najprzestronniejsze wnętrze w swojej klasie. Superb deklasuje wszystkich rywali zwłaszcza pod względem przestrzeni na kanapie i pojemności bagażnika - imponujące 633 litry. Kabinę wykonano podobnie jak w Passacie z materiałów wysokiej jakości. Co ważne, są trwałe i łatwe w utrzymaniu w czystości. Na liście opcji znaleźć mogliśmy między innymi dwustrefową automatyczną klimatyzację, kolorową nawigację, rozbudowane multimedia, okno dachowe czy napęd 4x4.

Szukając oszczędnej, wysokoprężnej odmiany nie sposób pominąć znanego i bezproblemowego silnika 1.9 TDI generującego 105 KM. Moc trafia na przednie koła za pośrednictwem pięciobiegowej przekładni manualnej. Superb z tą jednostką nie powala osiągami. Rekompensuje to niskim zużyciem paliwa i trwałością na poziomie 500-600 tysięcy kilometrów.

Peugeot 508 I 2.0 HDI Peugeot 508 I 2.0 HDI fot. Peugeot

Peugeot 508 I 2.0 HDI

30 tysięcy złotych wystarczy na znalezienie polecanego przez fachowców francuskiego przedstawiciela segmentu D. Peugeot 508 I generacji dostępny był od 2010 do 2018 roku. Następca dwóch modeli (407 i 607) przyciąga wzrok dynamiczną sylwetką. Co istotne, nadwozie skutecznie zabezpieczono przed korozją. We wnętrzu komfortowe warunki znajdą cztery dorosłe osoby wraz z rozsądnym, 560-litrowym bagażem. 508 wykonano z przyzwoitej jakości materiałów, a większość egzemplarzy jest bogato wyposażona. Na liście dodatków wymienić możemy automatyczną klimatyzację, wyświetlacz HUD, rozbudowane multimedia, skórzaną tapicerkę i panoramiczne okno dachowe.

Niewielkim zużyciem oleju napędowego szczyci się bazowy diesel 1.6 HDI o mocy 110 KM - spalanie z łatwością utrzymamy na poziomie 5-6 jednostek. Znacznie lepszą dynamikę przy niewiele większym zapotrzebowanie na paliwo zapewnia jednostka 2.0 HDI dostępna w wariantach mocy 140 i 163 KM.

Zobacz także: Kupujemy używane. Te diesle omijaj szerokim łukiem. Lista 11 silników

Peugeot 308 1.6 HDI Peugeot 308 1.6 HDI fot. Peugeot

Peugeot 308 1.6 HDI

Prawdziwym mistrzem w oszczędnym gospodarowaniem zawartością zbiornika paliwa jest druga generacja 308 SW. Kompaktowy Peugeot pojawił się w ofercie marki w 2013 roku, prezentując nowy design marki. Agresywnie narysowana sylwetka skrywa typowe dla segmentu C wnętrze mieszczące cztery osoby i 556 litrów bagażu. W kabinie rzuca się w oczy nietypowa, mała kierownica oraz zegary, które widzimy ponad wieńcem. W lepiej wyposażonych odmianach wszystkimi funkcjami: nawigacją, radiem czy klimatyzacją sterujemy za pomocą dotykowego ekranu. Na uwagę zasługuje wysoka jakość zastosowanych materiałów wykończeniowych, ale w bazowych wersjach razi ilość zaślepek.

Dla oszczędnych kierowców szczególnie polecany jest dopracowany i bezproblemowy diesel 1.6 HDI o mocy 92, 99, 115 lub 120 KM. Słabsze odmiany łączone są z pięciobiegowymi przekładniami, zaś mocniejsze z sześciobiegowymi. Bez względu na moc, jednostka zaskakuje niskim zapotrzebowaniem na olej napędowy - spalanie w trasie z łatwością utrzymamy poniżej 5 litrów na setkę.

Volvo V70 III 2.0 D Volvo V70 III 2.0 D fot. Volvo

Volvo V70 III 2.0 D

Trzecia generacja Volvo V70 (2007-2016) także może być propozycją dla kierowców szukających oszczędnego kombi. Doskonale zabezpieczone przed korozją nadwozie zaprojektowano w typowo skandynawskim stylu. Podobnie jak wnętrze wykonane z bardzo trwałych materiałów. Kabina pasażerska bez trudu mieści cztery dorosłe osoby oraz rozsądne 575 litrów bagażu. Zarówno tekstylne jak i skórzane tapicerki są bardzo wytrzymałe. V70 III oferować może chociażby nawigację, wydajne nagłośnienie, dwustrefową klimatyzację, a także szereg systemów bezpieczeństwa.

Mechanicy zgodnie polecają dwie bazowe jednostki wysokoprężne. 1.6 D generuje 109-115 KM i pochodzi z magazynów PSA (1.6 HDI). Uchodzi za bezproblemową konstrukcję, lecz zdecydowanie za słabą do ciężkiego V70. Pocieszeniem będzie spalanie nie przekraczające 6 litrów. Znacznie lepiej z masą szwedzkiego kombi radzi sobie 2.0 D (francuskie 2.0 HDI) o mocy 136 KM. W kolejnych latach Szwedzi wprowadzili mniej udaną, za to autorską konstrukcję o pięciu cylindrach, także o pojemności dwóch litrów - moc 163 KM.

Alfa Romeo 159 2.0 JTDm Alfa Romeo 159 2.0 JTDm fot. Alfa Romeo

Alfa Romeo 159 2.0 JTDm

Założony budżet pozwoli również na kupno pochodzącej z końca produkcji ikonę piękna w klasie średniej - Alfę Romeo 159 SW. 159 produkowano od 2005 do 2011 roku we włoskich zakładach marki. Szereg elementów układu jezdnego i płyta podłogowa wspólna jest z Oplem Vectrą C. W przeciwieństwie do poprzednika, ciekawie zaprojektowane nadwozie nie boryka się z problemem korozji. Wnętrze także skutecznie opiera się intensywnej eksploatacji. Niestety, 159 rozczarowuje przestronnością w porównaniu do konkurentów klasowych. Bagażnik mieści skromne 445 litrów. W kabinie często spotkamy dwustrefową klimatyzację, multimedia z kolorowym ekranem, skórzaną tapicerkę, tempomat i okno dachowe.

Dla kierowców oczekujących niskiego zużycia oleju napędowego szczególnie polecane są znane z innych modeli koncernu Fiat silniki czterocylindrowe. 2.0 JTDm dysponuje mocą 136 lub 170 KM. Diesel wykorzystujący wtrysk bezpośredni common-rail i turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopat silnik przekonuje dynamiką i wysoką kulturą pracy.

Kia Cee'd II 1.6 CRDi Kia Cee'd II 1.6 CRDi fot. Kia

Kia Cee'd II 1.6 CRDi

Rozwiązaniem typowo zdroworozsądkowym, zwłaszcza dla kierowców nie zważających na logo na masce jest Kia Cee'd drugiej generacji (2012 - 2018). Koreański konkurent VW Golfa zaprojektowany został przez Europejczyków, co widać w jakości zastosowanych materiałów, charakterystyce jazdy czy prezencji. Produkowany na Słowacji Cee'd bez uszczerbku na zdrowiu zabiera cztery dorosłe osoby i bagaż o wielkości 528 litrów. Tworzywa w kabinie nie odbiegają od klasowych standardów, podobnie jako wyposażenie dodatkowe. Jeśli I właściciel dopłacił, możemy liczyć na skórzaną tapicerkę, okno dachowe, automatyczną klimatyzację, multimedia czy liczne systemy bezpieczeństwa.

Dla oszczędnych kierowców szczególnie ciekawie prezentuje się bazowy, czterocylindrowy diesel 1.6 CRDI o mocy 90-128 KM. Najmocniejszy wariant przyspiesza do setki w 10,9 sekundy i zużywa w trasie niespełna 5 litrów na 100 kilometrów.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.