Białoruski BiełAZ 75710 to absolutnie największe wozidło, jakie spotkamy w jakiejkolwiek kopalni odkrywkowej. Właśnie od tego giganta postanowiliśmy rozpocząć naszą podróż po świecie olbrzymich maszyn.
Czym jest wozidło? To wywrotka przystosowana do transportu bardzo dużych ilości sypkiego materiału w arcytrudnych warunkach terenowych, gdzie standardowe pojazdy ciężarowe nie dałyby sobie rady.
BiełAZ 75710
BiełAZ 75710
BiełAZ 75710
Monstrum z Białorusi może zabrać na pokład rekordowe 450 ton urobku. Imponować może także moc BieŁAZa. Wyposażono go w dwa 16-cylindrowe silniki Diesla, które w sumie generują moc 4600 KM. Napęd na obie osie. Ale trzeba zaznaczyć, że nie jest to klasyczne rozwiązanie, jakie znamy z większości cywilnych samochodów - silniki spalinowe napędzają alternator, a ten wytwarza prąd dla silników elektrycznych napędzających koła (1630 KM każdy).
Jak z apetytem na paliwo? Dokładnych danych nie mamy, ale na wyobraźnię działają zbiorniki na ropę. Są dwa o pojemności 2800 litrów. Bez załadunku, 360-tonowa bestia może jechać 64 km/h.
BiełAZ 75710
BiełAZ 75710
BiełAZ 75710
Wymiary BieŁAZa 75710 - 20,6 metra długości, 9,87 metra szerokości i 8,16 wysokości. Maksymalna masa to oszałamiające 810 ton (sama opona waży 5,8 tony). Pierwsze egzemplarze białoruskiego wozidła pojechały do kopalni odkrywkowej na Syberii.
BiełAZ 75710
BiełAZ 75710
Oczywiście białoruski gigant to nie jedyna wielka maszyna, jaką wybraliśmy do naszego dzisiejszego zestawienia. Gigantów, pracujących w kopalniach jest naprawdę dużo. Naszą wycieczkę zaczynamy od ciężarówki słynnej firmy Caterpillar. Model 793 może zaimponować prędkością maksymalną... wiemy, że to chyba najmniej ważny współczynnik jeżeli chodzi o takie maszyny, ale Caterpillar chwali się, że ich załadowana ciężarówka pojedzie 60 km/h. To dużo biorąc pod uwagę, że nominalna ładowność liczona jest w setkach ton (dokładnie - 250 t.).
Teraz czas na ogromne wozidło zza naszej zachodniej granicy. Do 2008 roku Liebherr T 282B był największym samochodem świata. Maksymalna ładowność niemieckiego potwora to aż 363 tony! Zastanawiacie się co napędza Liebherra? Wysokoprężny silnik spalinowy (4 do wyboru - najmocniejszy ma 90 litrów pojemności i 3650 KM) napędza generator prądu, a ten zasila dwa silniki elektryczne umieszczone na piastach tylnych kół. Podobne rozwiązanie co w BieŁAZie.
Liebherr T 282 C
Liebherr T 282 C
Liebherr T 282 B
Liebherr T 282 B
W dobie nieograniczonego wręcz zapotrzebowania na surowce naturalne na świecie są takie miejsca, gdzie te wielkie maszyny pracują wręcz bez przerwy. Środowiskiem naturalnym dla olbrzymów z naszego zestawienia są kopalnie w Kanadzie, Południowej Afryce i Południowej Ameryce.
Caterpillar
Bez wątpienia liderem na rynku olbrzymich ciężarówek jest amerykańska firma Caterpillar. Charakterystyczne żółto-czarne pojazdy to nieodłączny element zdjęć z kopalni odkrywkowych.
"Flagowym" modelem Caterpillara jest model 797B, specjalnie zaprojektowany do przewożenia urobku we wspomnianych kopalniach odkrywkowych. Na pokład Caterpillar może zabrać aż 345 ton... (z pełnym załadunkiem jego masa może dojść nawet do 624 ton). W rozległych kopalniach odkrywkowych ważna jest także prędkość - załadowany Caterpillar może jechać nawet 50 km/h.
Z wielkim wozidłem 797B związana jest pewna ciekawostka. Caterpillar jest tak duży, że nie może przemieszczać się po drogach. Do kopalni przewożony jest w częściach i dopiero w miejscu docelowym ciężarówka jest składana. Ciekawi Was cena? Za model 797B trzeba zapłacić od 4,7 do 5,6 miliona dolarów.
Caterpillar
Caterpillar
Caterpillar
Caterpillar
Zachwycając się Caterpillarem nie można zapomnieć, że na rynku istnieją także inni producenci. Przykładowo monstrum Terex Unit Rig MT 5500 wyposażono w 2742-konny silnik, a na pokład może zabrać 326 ton urobku.
Unit Rig MT5500
W takim zestawieniu nie mogło oczywiście zabraknąć marki z Kraju Kwitnącej Wiśni. Japończycy oprócz minikoparek, miniładowarek, koparek, ładowarek itd. produkuje także olbrzymie wozidła, które jak ulał pasują do dzisiejszego tematu maszyn użytkowych w rozmiarze XXL. Na zdjęciu prezentujemy Komatsu 930.
Jednak najciekawszym modelem Komatsu jest Komatsu D575 - największy buldożer na świecie. Bestia może się pochwalić mocą 1167 koni mechanicznych i wagą 150 ton.
Komatsu 930 E
Jedną z największych ciężarówek na świecie jest Hitachi EH5000. Waga Hitachi może dochodzić nawet do 528 ton.
Hitachi EH 5000
Hitachi EH 5000
Białoruski BieŁAZ to nie tylko olbrzym, od którego zaczęliśmy przegląd wielkich maszyn. My wybraliśmy jeszcze dwie mniejsze ciężarówki - modele 7540 i 75600. Choć mniejsze to i tak robią wielkie wrażenie.
BieŁAZ 7540
BieŁAZ 75600
Potężny spychacz to maszyna amerykańskiej firmy LeTourneau. Aktualnie model L-2350 to największa ładowarka kołowa na świecie. Jednorazowo może przewieźć 75 ton urobku. Jak wielka to maszyna uzmysłowią nam jej wymiary - prawie 21 metrów długości, 7,6 metra szerokości, 6,45 metra wysokości i 265 ton wagi.
Le Tourneau L2350
To kolejny olbrzym japońskiej firmy Komatsu.
Komatsu PC8000
Kolejna maszyna "największa na świecie". W swojej klasie niemiecki O&K RH 400 (znany także jako Terex RH 400) nie ma sobie równych. Miano koparki jakoś nie pasuje do tego giganta... Potężna łycha może nabrać jednorazowo 85 ton. A więc w teorii RH400 potrzebuje tylko parę ruchów, by załadować nawet największe wodzidło.
O&K RH 400
O&K RH 400
O&K RH 400
O&K RH 400
Tu trochę inna konstrukcja. MK A30 to ciężarówka przystosowana specjalnie do przewożenia ton urobku, ale nie w kopalni odkrywkowej, a w ciasnych tunelach. Można na nią załadować do 55 ton ładunku.
MK A30
MK A30
Chiński Sinotruk Hova to maleństwo w porównaniu z wcześniej opisywanymi ciężarówkami. Jednak znając rozmach inżynierów z Państwa Środka lada chwila to do Chińczyków będą należały największe i najbardziej okazałe kopalniane bestie.
Sinotruk Hova
Na koniec zostawiliśmy niemiecki koncept ciężarówki XXL przyszłości. To na razie pojazd, który istnieje tylko na ekranach komputerów, ale Niemcy z ETF twierdzą, że to w tym kierunku podażą olbrzymie wozidła. Według zapewnień twórców ETF będzie mógł zabrać na pokład około 800 ton urobku i będzie z łatwością obsługiwany przez jednego człowieka.
koncept ETF
koncept ETF
koncept ETF