Alfa Romeo Giulietta zastąpiła na rynku lubiany model 147. Pod względem wyglądu trudno jest mieć jakiekolwiek zastrzeżenia. To prawdziwa ślicznotka. Ale jak to z włoskimi autami, bywa kapryśna. Trzeba się przyzwyczaić do miewającej humory elektryki, a jeśli komuś to nie przeszkadza, to z Giuliettą można się nawet zaprzyjaźnić (w przeciwieństwie do starszych Alf, które TRZEBA kochać, by z nimi wytrzymać). Oczywiście największe wrażenie robi silnik 1750 TBi, który po liftingu z 2014 roku osiąga 240 KM. Współpracuje on ze skrzynią dwusprzęgłową TCT. Przyjemne prowadzenie jest też cechą słabszych modeli, co jest zasługą standardowego systemu wyboru trybów jazdy zwanego DNA.
Wersje nadwoziowe (wymiary; poj. bagażnika):
hatchback 5-drz. (4,35 x 1,80 x 1,47 m; 350/1045 l)
Silniki benzynowe:
1.4 TB (105 KM), M6
1.4 TB (120 KM), M6
1.4 TB (170 KM), M6, A6
1.75 TBi (240 KM), A6 [Quadrifoglio Verde]
Silniki wysokoprężne:
1.6 JTDM (105 KM), M6
2.0 JTDM (150 KM), M6
Wersje wyposażenia:
Impression
Progression
Veloce
Distinctive
Exclusive
Euro NCAP:
2010: 5 gwiazdek (97%, 85%, 63%, 86%)
Ceny:
67 900 zł - 103 900 zł
Nasze testy:
Alfa Romeo Giulietta | Test | Pierwsza jazda
Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB LPG | Test | Alfa daje w gaz!
Naszym zdaniem:
Giulietta nie jest autem idealnym, jakość wykonania niektórych elementów pozostawia nieco do życzenia, bagażnik jest raczej przeciętny, ale w środku jest sporo miejsca. Wygląd to najsilniejszy punkt Alfy. Jeśli samochody kupujemy sercem, Giulietta będzie doskonałym wyborem.
Polecamy:
Jak Alfa Romeo, to z prawdziwym silnikiem Alfy. W tym przypadku jest to jednostka 1.75 TBi występująca już tylko w topowej wersji o mocy 240 KM. Warto rozważyć wybór wersji Veloce lub Distinctive.
2014 Alfa Romeo Giulietta
2014 Alfa Romeo Giulietta
2014 Alfa Romeo Giulietta
2014 Alfa Romeo Giulietta Qaudrifoglio Verde
2014 Alfa Romeo Giulietta Qaudrifoglio Verde
Pierwszą generację Citroena C4 pokazano w 2004 roku. W pamięć zapadła zwłaszcza wersja 3d z charakterystyczną tylną szybą. Druga generacja z 2010 roku nie wydaje się już tak ekstrawagancka i jest dostępna jedynie jako 5-drzwiowy hatchback. Oferta silników obejmuje zaledwie cztery jednostki napędowe. Szkoda, że w Polsce nie można dostać mocniejszych wersji napędowych (1.6 HTP i 2.0 HDI).
Wersje nadwoziowe (wymiary; poj. bagażnika):
hatchback 5-drz. (4,33 x 1,79 x 1,49 m; 408/1183 l)
Silniki benzynowe:
1.4 VTi (95 KM), M5
1.6 VTi (120 KM), M5
Silniki wysokoprężne:
1.6 HDi (92 KM), M5
1.6 e-HDi (112 KM), M6
Wersje wyposażenia:
Vitamin
Selection
Exclusive
Euro NCAP:
2010: 5 gwiazdek (90%, 85%, 43%, 97%)
Ceny:
61 900 zł - 83 000 zł (w promocji od 54 600 zł)
Nasze testy:
Citroen C4 - test | Pierwsza jazda
Naszym zdaniem:
Citroen C4 nie daje dużych możliwości wyboru, ale to solidnie zbudowany, wygodny i bogato wyposażony samochód, który nie ma się czego wstydzić na tle mocnej konkurencji. Szkoda, że w polskiej ofercie nie ma silnika 2.0 HDI, za to mniejszy Diesel 1.6 HDI charakteryzuje się wyjątkowo małym apetytem na paliwo. Silniki benzynowe mają po cztery cylindry, czym nie może pochwalić się bliźniaczy Peugeot 308.
Polecamy:
Podstawowy Diesel do doskonała opcja dla poszukujących samochodu o niskich kosztach eksploatacji. Przy małych przebiegach rocznych lepiej jednak zdecydować się na wersję benzynową 1.6 VTi. Nie należy zrażać się ceną katalogową, u Citroena zawsze są jakieś promocje.
2011 Citroen C4
2011 Citroen C4
2011 Citroen C4 - wnętrze
Ford Focus to najpopularniejszy model Forda. Co roku obserwujemy jego wyścig z Toyotą Corollą i Hyundaiem Elantrą o tytuł bestselleru globu. Obecna, trzecia już generacja, jest na rynku od 2011 roku. W stosunku do konkurentów, zwłaszcza japońskich, czy koreańskich imponuje ilością wersji silnikowych i wyposażeniowych. Młodzi klienci mogą być zawiedzeni rezygnacją Forda z wersji trzydrzwiowej, jednak trzy wersje nadwoziowe do wyboru to i tak sporo. W 2014 roku Focus został poddany liftingowi. Oprócz nowego wyglądu lamp i zderzaków do oferty dołącza sportowy ST z silnikiem wysokoprężnym o mocy 185 KM. Golf GTD ma już konkurenta z prawdziwego zdarzenia.
Wersje nadwoziowe (wymiary, poj. bagażnika):
hatchback 5-drz. (4,36 x 1,82 x 1,48 m; 363/1148 l)
kombi 5-drz. (4,56 x 1,82 x 1,51 m; 490/1516 l)
sedan 4-drz. (4,53 x 1,82 x 1,48 m; 475 l)
Silniki benzynowe:
1.6 Ti-VCT (85 KM), M5
1.0 EcoBoost (100 KM), M5, M6
1.6 Ti-VCT (105 KM), M5
1.0 EcoBoost (125 KM), M6
1.6 Ti-VCT (125 KM), M5, A6
1.6 Ti-VCT (150 KM), M6
1.6 Ti-VCT (182 KM), M6
2.0 EcoBoost (250 KM), M6 [ST]
Silniki wysokoprężne:
1.6 TDCi (95 KM), M6
1.6 TDCi (105 KM), M6 [ECOnetic]
1.6 TDCi (115 KM), M6
2.0 TDCi (115 KM), A6
2.0 TDCi (140 KM), M6, A6
2.0 TDCi (163 KM), M6, A6
2.0 TDCi (185 KM), M6 [ST]
Wersje wyposażenia:
Ambiente Start
Ambiente
Trend
Edition Start
Trend Sport
Titanium
ST/ST2
Euro NCAP:
2012: 5 gwiazdek (92%, 82%, 72%, 71%)
Ceny:
58 600 zł - 129 150 zł (w promocji od 48 900 zł)
Nasze testy:
Ford Focus 2.0 TDCi (163 KM) - test | Pierwsza jazda
Ford Focus ST (250 KM) - test | Trudno się oprzeć pokusie
Ford Focus 1.6 EcoBoost (150 KM) - test | Za kierownicą
Naszym zdaniem:
Pierwsza generacja zasłynęła doskonałymi własnościami jezdnymi. Trzecia nie odbiega specjalnie od średniej w swojej klasie. Zawieszenie jest dość miękkie, a układowi kierowniczemu brak dawnej świetności. Ale Focus to nadal solidna propozycja.
Polecamy:
Przy niewielkich przebiegach wystarczający będzie silnik 1.6 Ti-VCT (125 KM) dostępny ze skrzynią ręczną lub dwusprzęgłową PowerShift. Przy dużych przebiegach polecamy Diesle: 1.6 TDCi (115 KM) lub 2.0 TDCi (140 KM). Różnica w cenie pomiędzy nimi to ok. 4 tys. zł. W kwestii wyposażenia polecamy Trend, Edition Start, lub Trend Sport.
2014 Ford Focus 5d
2014 Ford Focus 5d
2014 Ford Focus Kombi
2014 Ford Focus - wnętrze
2014 Ford Focus ST
Na początku małe wyjaśnienie. Ze względu na spore różnice w konstrukcji, a także w wyglądzie Hondy Civic w wersji europejskiej (hatchback i kombi) i globalnej (sedan), te modele zostaną opisane oddzielnie.
Obecna generacja Hondy Civic (hatchback) zadebiutowała w 2011 roku. Stylistycznie jest rozwinięciem poprzednika, który z czasem zyskał przydomek "UFO". Na plus należy zaliczyć ogromny bagażnik, czy tylna kanapa Magic Seats z podnoszonym siedziskiem. Kombi ma jeden z największych bagażników w tej klasie.
Wersje nadwoziowe (wymiary; poj. bagażnika):
hatchback 5-drz. (4,30 x 1,77 x 1,47 m; 477/1378 l)
kombi 5-drz. (4,54 x 1,77 x 1,48 m; 624/1668 l)
Silniki benzynowe:
1.4 i-VTEC (100 KM), M6
1.8 i-VTEC (142 KM), M6, A5
Silniki wysokoprężne:
1.6 i-DTEC (120 KM), M6
Wersje wyposażenia:
S
Comfort
Sport
Lifestyle
Executive
Euro NCAP:
2012: 5 gwiazdek (94%, 83%, 69%, 86%)
Ceny:
66 500 zł - 126 600 zł (w promocji od 62 000 zł)
Nasze testy:
Honda Civic - test | Pierwsza Jazda
Honda Civic 1.6 i-DTEC | Test | Oszczędnie
Honda Civic Tourer - Test | Powrót w dobrym stylu
Naszym zdaniem:
Honda Civic to bardzo dobry, a do tego niezawodny samochód. Doskonałe podwozie usatysfakcjonuje kierowców o sportowej żyłce, niestety silnik 1.8 i-VTEC może nie zaspokoić ich ambicji. Topowa wersja Type-R pojawi się dopiero w 2015 roku. Niestety Civic to jeden z najdroższych modeli segmentu C na naszym rynku, przez co kierowana jest do klientów, dla których cena ma drugorzędne znaczenie.
Polecamy:
Niestety trudno znaleźć atrakcyjną ofertę w salonie Hondy. Ceny są wysokie, ale w zamian otrzymujemy niezawodne auto. Silnik 1.8 i-VTEC lubi wysokie obroty, ale odwdzięcza się dobrą dynamiką. Diesel jest oszczędny, ale wyjątkowo drogi. Wersje wyposażenia S są jedynie pozycjami cennikowymi, poważnie można rozważać Civica od wersji Comfort.
Honda Civic
Honda Civic
Honda Civic Tourer
Honda Civic Tourer
Honda Civic Tourer
Honda Civic w wersji sedan zadebiutowała w 2012 roku. Stylistycznie jest dużo bardziej zachowawcza, niż hatchback, by zadowolić "globalnego" odbiorcę. Różnice w stosunku do wersji pięciodrzwiowych widać nie tylko w stylistyce, ale także w konstrukcji (większy rozstaw osi), czy zastosowanych materiałach (w hatchbacku są lepsze). Bagażnik w tej klasie nie imponuje wielkością, ale za to Civikiem 4d podróżuje się o bardziej komfortowo.
Wersje nadwoziowe (wymiary; poj. bagażnika):
sedan 4-drz. (4,55 x 1,76 x 1,44 m; 440 l)
Silniki benzynowe:
1.8 i-VTEC (142 KM), M6, A5
Wersje wyposażenia:
S
Comfort
Executive
Euro NCAP:
2012: 5 gwiazdek (94%, 83%, 69%, 86%) - wynik wersji 5-drz.
Ceny:
72 300 zł - 90 300 zł
Nasze testy:
Honda Civic Sedan 1.8 Executive - test | Pierwsza jazda
Naszym zdaniem:
Honda Civic sedan ma dużo uboższe wyposażenie od swojego "europejskiego" kuzyna, zastosowano w nim materiały mniej przyjemne w dotyku, a ceny są wysokie. Do zakupu skłonić może jedynie wysoka bezawaryjność Hondy dająca
Polecamy:
Sedan oferowany jest wyłącznie z silnikiem 1.8 i-VTEC, a ceny zaczynają się bardzo wysoko, od 72 300 zł. Optymalna będzie środkowa wersja Comfort oferująca m.in. automatyczną klimatyzację.
2012 Honda Civic 4d
2012 Honda Civic 4d
2012 Honda Civic 4d
2012 Honda Civic 4d
Pierwsza generacja Hyundaia i30 z 2007 roku była bliźniakiem pierwszej Kii Ceed. Zasłynęła dobrym stosunkiem jakości do ceny. Materiały wykończeniowe dość przeciętnej jakości i spory poziom hałasu we wnętrzu rekompensowała atrakcyjna cena. Druga generacja z 2011 roku to zupełnie inny samochód. Hyundai dopracował konstrukcję tak, że dziś nie odstaje ona od konkurencji. Ale cena też już jest inna, nie tak zachęcająca, jak dawniej.
Wersje nadwoziowe (wymiary; poj. bagażnika):
hatchback 3-drz. (4,30 x 1,78 x 1,47 m; 378/1316 l)
hatchback 5-drz. (4,30 x 1,78 x 1,47 m; 378/1316 l)
kombi 5-drz. (4,49 x 1,78 x 1,47 m; 528/1642 l)
Silniki benzynowe:
1.4 MPI (100 KM), M6
1.4 LPG (100 KM), M6
1.6 MPI (120 KM), M6, A6
1.6 GDI (135 KM), M6, A6
Silniki wysokoprężne:
1.4 CRDi (90 KM), M6
1.6 CRDi (110 KM), M6, A6
1.6 CRDi (128 KM), M6, A6
Wersje wyposażenia:
Base
Classic
Classic +
Comfort
Style
Premium
Euro NCAP:
2012: 5 gwiazdek (90%, 90%, 67%, 86%)
Ceny:
51 300 zł - 97 300 zł (w promocji od: 46 300 zł)
Nasze testy:
Hyundai i30 - test | Pierwsza jazda
Naszym zdaniem:
Hyundai i30 ma solidne podwozie z niezależnym tylnym zawieszeniem, choć układ kierowniczy mógłby być bardziej precyzyjny. Cena podstawowego modelu oraz pięcioletnia gwarancja zachęcają do zakupu. Nie każdemu jednak przypadnie do gustu niebieskofioletowe podświetlenie wskaźników oraz nowoczesny design deski rozdzielczej.
Polecamy:
Dla oszczędnych proponujemy podstawowy silnik 1.4 MPI z fabryczną instalacją LPG. Kosztuje ona 4 600 zł ekstra. W poszukiwaniu lepszych osiągów trzeba sięgnąć po jednostki 1.6 - mocniejsza wyposażona jest w bezpośredni wtrysk paliwa. Większość klientów Hyundaia wybiera modele w średnich specyfikacjach. Zakup należy rozważać od wersji Classic+, najlepszy naszym zdaniem będzie wybór i30 Comfort.
Hyundia i30 5d
Hyundai i30 5d
Hyundai i30 kombi
Hyundai i30 kombi
Hyundai i30
Hyundai i30 3d
Hyundai Elantra to jeden z najlepiej sprzedających się samochodów na świecie. Swoją popularność zawdzięcza prostej konstrukcji, nowoczesnemu designowi i wyjątkowo udanemu silnikowi 1.6 MPI (135 KM). W stosunku do i30 ma większy rozstaw osi, oferuje więcej miejsca w środku, ale pozbawiony jest "ekstrawagancji" w postaci niezależnego tylnego zawieszenia. Mimo to, Elantra prowadzi się pewnie.
Wersje nadwoziowe (wymiary, poj. bagażnika):
sedan 4-drz. (4,55 x 1,78 x 1,44 m; 485 l)
Silniki benzynowe:
1.6 MPI (135 KM), M6, A6
Wersje wyposażenia:
Classic +
Comfort
Style
Euro NCAP:
2012: 5 gwiazdek (90%, 90%, 67%, 86%) - wyniki dla i30 hatchback
Ceny:
64 100 zł - 84 100 zł (w promocji od 61 100 zł)
Nasze testy:
Hyundai Elantra | Test | Nowoczesny... stylistycznie
Naszym zdaniem:
Na naszym rynku ma tylko jeden silnik, ale za to udany. Jednostka 1.6 MPI ma 15 KM więcej, niż wersja z i30 i ma bardzo dobrą charakterystykę. Większy rozstaw osi, niż w i30, wpływa na stabilne zachowanie na zakrętach, a samo zawieszenie dobrze sprawdza się na naszych drogach. Kierowcom o spokojnym usposobieniu polecamy automat wymagający dopłaty zaledwie 4 tys. zł. Brak zaawansowanych technologii wpływa na niewysokie koszty eksploatacji.
Polecamy:
Cena wyjściowa jest dość wysoka, a polecana przez nas wersja Comfort wymaga dopłaty aż 10 tys. zł. 71 600 zł za Elantrę Comfort to i tak taniej, niż trzeba zapłacić za najtańszego Civika 4d.
Hyundai Elantra
Hyundai Elantra
Hyundai Elantra
Pierwsza Kia Ceed zadebiutowała w 2006 roku i podbiła serca polskich klientów dobrym stosunkiem jakości do ceny. Druga generacja jest wyraźnie lepsza niemal pod każdym względem. Tak jak poprzednio w ofercie są trzy wersje nadwoziowe: 5-drzwiowy Ceed, 3-drzwiowy Pro_Ceed i kombi Ceed SW. Pierwsze dwa są dostępne także w wersji GT z silnikiem o mocy 204 KM.
Wersje nadwoziowe (wymiary; poj. bagażnika):
hatchback 3-drz. (4,31 x 1,78 x 1,43 m; 380/1380 l)
hatchback 5-drz. (4,31 x 1,78 x 1,47 m; 380/1380 l)
kombi 5-drz. (4,51 x 1,78 x 1,49 m; 528/1642 l)
Silniki benzynowe:
1.4 MPI (100 KM), M6
1.4 LPG (100 KM), M6
1.6 GDI (135 KM), M6, A6
1.6 T-GDI (204 KM), M6 [GT]
Silniki wysokoprężne:
1.4 CRDi (90 KM), M6
1.6 CRDi (110 KM), M6
1.6 CRDi (128 KM), M6, A6
Wersje wyposażenia:
S
M
L
XL
Edition 1
Euro NCAP:
2012: 5 gwiazdek (89%, 88%, 61%, 86%)
Ceny:
50 540 zł - 103 990 zł
Nasze testy:
Kia Ceed - Test | Nowy początek
Naszym zdaniem:
Kia Ceed to dobry samochód, lepiej przygotowany od poprzednika do walki o rynek. Widać to zwłaszcza po materiałach wykończeniowych. W stosunku do Hyundaia i30 paleta silników benzynowych jest nieco inna, zawiera dodatkowo mocną jednostkę z doładowaniem o mocy 204 KM (modele GT - od 86 990 zł).
Polecamy:
W Kii instalacja LPG do silnika 1.4 MPI kosztuje 4 550 zł, optymalną jednostką będzie 1.6 GDI, można też rozważyć jednostki wysokoprężne, choć nawet 1.6 CRDi nie powalają dynamiką. Polecamy wersję wyposażenia L, lub wyższe.
Kia Ceed
Kia Ceed SW
Kia Ceed
Kia Pro_Ceed
Kia Pro_Ceed
Kia Pro_Ceed GT
Lancia Delta (2008) to samochód spokrewniony z nieoferowanym już u nas Fiatem Bravo. Lancia ma jednak o 10 cm dłuższy rozstaw osi, a co za tym idzie, bardziej pojemne wnętrze. Jej atutem jest atrakcyjna stylistyka (facelifting przeprowadzono w 2011) skierowana do kobiet. We wnętrzu znajdziemy pięknie wyglądające, choć mało wygodne fotele, a materiały są na najwyższym poziomie. W związku z zakończeniem produkcji Delty w polskich salonach znajdziemy już tylko z silnikiem wysokoprężnym.
Wersje nadwoziowe (wymiary, poj. bagażnika):
hatchback 5-drz. (4,52 x 1,80 x 1,50 m; 380-465/1190 l)
Silniki wysokoprężne:
1.6 Multijet (105 KM), M6
1.6 Multijet (120 KM), M6
Wersje wyposażenia:
Silver
Gold
S by Momo
Euro NCAP:
2008: 5 gwiazdek, 4 gw., 3 gw.
Ceny:
84 690 zł - 93 190 zł (w promocji od 80 190 zł)
Nasze testy:
Lancia Delta 1.6 Multijet | Test | Chwilowe zauroczenie
Lancia Delta 1.8 Di Turbo - test | Za kierownicą
Naszym zdaniem:
Pod względem wykonania Delta jest bardzo podobna do Giulietty. Oferuje spore wnętrze wykończone materiałami najwyższej jakości, ale nie każdemu przypadnie do gustu. Wybór jest obecnie ograniczony i zadowoli jedynie miłośników jednostek wysokoprężnych.
Polecamy:
W salonach dostępne są ostatnie sztuki, ale cennik promocyjny nie jest jeszcze satysfakcjonujący. Radzimy poczekać na lepsze rabaty.
Lancia Delta
Lancia Delta
Lancia Delta
Mazda 3 z 2013 roku to model zbudowany wg filozofii Sky-Active. Polega ona na sukcesywnym odchudzaniu konstrukcji w celu osiągnięcia jak najniższej masy własnej oraz na takim zaprojektowaniu podwozia, żeby dawało kierowcy przyjemność z jazdy. Dostępne są dwie wersje nadwoziowe i dwa silniki w trzech wariantach mocy. Wersja wysokoprężna 2.2 Skyactive-D nie jest oferowana w naszym kraju ze względu na wysoką akcyzę, która wywindowałaby cenę do granic nieopłacalności.
Wersje nadwoziowe (wymiary, poj. bagażnika):
hatchback 5-drz. (4,46 x 1,80 x 1,45 m; 364/1250 l)
sedan 4-drz. (4,58 x 1,80 x 1,45 m; 419 l)
Silniki benzynowe:
1.5 Skyactive-G (100 KM), M6
2.0 Skyactive-G (120 KM), M6, A6
2.0 Skyactive-G (165 KM), M6
Wersje wyposażenia:
SkyGo
SkyMotion
SkyEnergy
SkyPassion
Euro NCAP:
2013: 5 gwiazdek (93%, 86%, 65%, 81%)
Ceny:
64 900 zł - 93 300 zł
Nasze testy:
Naszym zdaniem:
Mazda stworzyła doskonale prowadzący się samochód dla kierowców z pasją. Zawieszenie jest lekko sztywne, ale nie przesadnie. Długa maska dodaje autu charakteru. We wnętrzu dużo miejsca jest głównie z przodu, a bagażnik w sedanie ma przeciętną pojemność.
Polecamy:
Podstawowy silnik jest za słaby, lepsze wrażenie pozostawia po sobie słabszy "dwulitrówka" dostępna także z automatem. Najwięcej przyjemności daje najmocniejszy silnik o mocy 165 KM, którego trudno nie polecić. Najbardziej sensowna wydaje się wersja wyposażenia SkyEnergy.
Mazda 3 hatchback
Mazda 3 hatchback
Mazda 3 Sedan
Mazda 3 sedan
Mazda 3
Mitsubishi Lancer obecnej generacji jest obecny na rynku już od 2007 roku. Można go poznać po charakterystycznym przodzie z dużym wlotem powietrza i groźnie spoglądającymi reflektorami. Występuje z dwoma rodzajami nadwozia, jako sedan i liftback zwany Sportbackiem. W ofercie brak silników wysokoprężnych, jest za to dziki (choć nie tak bardzo jak poprzednicy) Evo X.
Wersje nadwoziowe (wymiary, poj. bagażnika):
hatchback 5-drz. (4,58 x 1,76 x 1,49 m; 344/1394 l)
sedan 4-drz. (4,57 x 1,76 x 1,49 m; 400 l)
sedan 4-drz. (4,51 x 1,81 x 1,48 m; 400 l) [Evo X]
Silniki benzynowe:
1.6 MIVEC (117 KM), M5
1.8 MIVEC (140 KM), M5
2.0 T (295 KM), M5 [Evo X]
Wersje wyposażenia:
Inform
Invite
GSR [Evo X]
Euro NCAP:
2009: 5 gwiazdek (81%, 80%, 34%, 71%)
Ceny:
59 990 zł - 68 990 zł (Evo X: 154 990 zł)
Nasze testy:
Mitsubishi Lancer 1.8 Sportback - test | Za kierownicą
Naszym zdaniem:
Po Lancerze widać, że najlepsze lata ma już za sobą. Ale nie jest to zły samochód, prowadzenie jest bez zarzutu, wnętrze przestronne, choć bagażniki mogłyby być większe. W ofercie brakuje wersji dla oszczędnych. Silniki benzynowe, aby zapewnić przyzwoite osiągi, potrzebują wysokich obrotów, a wtedy żądają sporych ilości paliwa.
Polecamy:
Marzeniem wielu pozostaje wersja Evolution, ale jej cena skutecznie zniechęca. Rozsądnym wyborem jest jednostka 1.8 MIVEC, choć łakoma na paliwo - zwłaszcza przy szybkiej jeździe.
Mitsubishi Lancer sedan i Mitsubishi Lancer Evo X
Mitsubishi Lancer sedan
Mitsubishi Lancer Sportback
Mitsubishi Lancer Sportback
Mitsubishi Lancer - wnętrze
Nissan Leaf to pierwszy samochód elektryczny produkowany na tak dużą skalę. Auto zostało dopracowane pod każdym względem, co pozwoliło mu zdobyć tytuł Car Of The Year 2011. W 2013 roku Leaf przeszedł niewielkie modyfikacje, głównie techniczne.
Wersje nadwoziowe (wymiary, poj. bagażnika):
hatchback 5-drz. (4,45 x 1,77 x 1,55 m; 370/720 l)
Silnik:
Elektryczny (109 KM)
Wersje wyposażenia:
Leaf
Euro NCAP:
2012: 5 gwiazdek (89%, 83%, 65%, 84%)
Ceny:
126 080 zł
Nasze testy:
Nissan Leaf - test | Pierwsza jazda
Naszym zdaniem:
Ekologiczny silnik o mocy 109 KM nie wytwarza spalin i zapewnia Nissanowi przyzwoite osiągi. Wnętrze jest pojemne, a bagażnik nie odstaje od średniej segmentu C. Po modyfikacjach z 2013 roku maksymalny zasięg wynosi ok. 200 km. Jednak cena samochodów elektrycznych nadal skazuje je na margines. Zwłaszcza w Polsce.
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Pulsar (2014) to powrót japońskiej firmy do najpopularniejszego segmentu samochodów w Europie. Odwołuje się do swoich poprzedników, Sunny i Almery, które w swojej ojczyźnie były sprzedawane właśnie pod nazwą Pulsar. Model jest oferowany z jednym rodzajem nadwozia, oraz dwoma silnikami i trzema wersjami wyposażenia do wyboru.
Wersje nadwoziowe (wymiary; poj. bagażnika):
hatchback 5-drz. (4,39 x 1,77 x 1,52 m; 385/b.d. l)
Silniki benzynowe:
1.2 DIG-T (115 KM), M6, CVT
Silniki wysokoprężne:
1.5 dCi (110 KM), M6
Wersje wyposażenia:
Visia
Acenta
Tekna
Euro NCAP:
2014: 5 gwiazdek (88%, 83%, 69%, 79%)
Ceny:
64 000 zł - 93 000 zł (w promocji od 57 000 zł)
Nasze testy:
Nissan Pulsar | Pierwsza jazda | Kompakty wracają do łask
Naszym zdaniem:
Pulsar został zaprojektowany z myślą o komforcie, co w parze z przestronnym wnętrzem oznacza, że główną grupą docelową są rodziny z dziećmi szukające auta kompaktowego. Silniki nie grzeszą mocą, ale zapewniają zadowalającą dynamikę.
Nissan Pulsar
Nissan Pulsar
Nissan Pulsar
Nissan Pulsar
Produkowana w polskiej fabryce w Gliwicach Astra pozostaje głównym produktem Opla. Na rynku ma już solidny staż, zaprezentowano ją bowiem w 2009 roku. Podobnie, jak u pozostałych producentów z Niemiec, Opel oferowany jest z szeroką gamą jednostek napędowych i w możliwie najszerszej gamie nadwoziowej. Od możliwości wyboru może rozboleć głowa.
Wersje nadwoziowe (wymiary, poj. bagażnika):
hatchback 3-drz. (4,47 x 1,84 x 1,49 m; 380/1165 l)
hatchback 5-drz. (4,42 x 1,82 x 1,51 m; 370/1235 l)
kombi 5-drz. (4,70 x 1,82 x 1,54 m; 500/1550 l)
sedan 4-drz. (4,66 x 1,82 x 1,50 m; 460 l)
Silniki benzynowe:
1.4 Twinport (100 KM), M5
1.6 Twinport (115 KM), M5
1.4T Ecotec (120 KM), M6
1.4T Ecotec (140 KM), M6, A6
1.4T Ecotec LPG (140 KM), M6
1.6T Ecotec (180 KM), M6
1.6T SIDI (170 KM), M6, A6
2.0T Ecotec (280 KM), M6 [OPC]
Silniki wysokoprężne:
1.7 CDTI (110 KM), M6
1.7 CDTI (130 KM), M6
1.6 CDTI (130 KM), M6
2.0 CDTI (163 KM), M6, A6
Wersje wyposażenia:
Active
Essentia
Enjoy
Cosmo
Sport
OPC
Euro NCAP:
2009: 5 gwiazdek (95%, 84%, 46%, 71%)
Ceny:
61 400 zł - 117 950 zł (w promocji od 53 900 zł)
Nasze testy:
Opel Astra - test | Pierwsza jazda
Opel Astra 1.6 Turbo - test | Za kierownicą
Opel Astra OPC - test | Pierwsza jazda
Naszym zdaniem:
Do wad Astry należy zaliczyć niezbyt wysoką jakość montażu przejawiającą się m.in. skrzypieniem różnych elementów we wnętrzu oraz sporą masę własna w porównaniu do konkurencji. Zalety kompaktowego Opla to solidne podwozie i nieskomplikowana konstrukcja, co dobrze wpływa na koszty utrzymania.
Polecamy:
Najbardziej optymalny wydaje się silnik 1.4 Turbo o mocy 140 KM, ale w praktyce jego charakterystyka pozostawia wiele do życzenia. Słabsze jednostki benzynowe mogą nie zadowolić kierowcy tego dość ciężkiego auta, za to 180-konna opcja nie ma szans na zdobycie popularności. Planując zakup Astry warto wziąć pod uwagę Diesle, zwłaszcza dość nowy silnik 1.6 CDTI, który można nabyć w tej samej cenie, co wiekową jednostkę 1.7 CDTI.
Podstawowa wersja Active nie jest może bardzo bogato wyposażona, ale śmiało możemy ją polecić. Oferuje m.in. klimatyzację, radio/CD, elektrycznie sterowane szyby przednich drzwi i lusterka zewnętrzne oraz fotel kierowcy z regulacją wysokości. W połączeniu z promocjami (rabaty, wydłużona gwarancja) oznacza to całkiem atrakcyjną propozycję. Jeśli zależy nam na bogatszym wyposażeniu, powinniśmy sięgnąć po wersję Enjoy, lub Cosmo.
Opel Astra hatchback
Opel Astra Caravan
Opel Astra sedan
Opel Astra sedan
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra - wnętrze
Opel Ampera minimalnie zmieniony (stylistycznie) Chevrolet Volt. Jest to samochód elektryczny o wydłużonym zasięgu, choć w rzeczywistości to zaawansowana hybryda. Na samych akumulatorach można przejechać ok. 80 km. Za ładowanie akumulatorów w czasie jazdy odpowiedzialny jest silnik spalinowy o pojemności 1,4 litra.
Wersje nadwoziowe (wymiary, poj. bagażnika):
liftback 5-drz. (4,50 x 1,79 x 1,44 m; 310/1005 l)
Silniki:
1.4 ECOtec (150 KM) + Elektryczny (86 KM), CVT
Wersje wyposażenia:
Ampera
Euro NCAP:
2011: 5 gwiazdek (85%, 78%, 41%, 86%)
Ceny:
158 950 zł
Nasze testy:
Opel Ampera - test | Pierwsza jazda
Naszym zdaniem:
Konstrukcja Ampery jest specyficzna, bowiem pod podłogą umieszczono akumulatory. Ich masa wpływa na zachowanie auta w szybkich łukach, ale to nie jego rewir. Zaletą jest z pewnością silnik spalinowy pozwalający odbywać Amperą długie podróże. Problemem jest jednak cena, bardzo wysoka (choć i tak już obniżona z ponad 200 tys. zł) jak na auto tej wielkości.
Opel Ampera
Opel Ampera
Opel Ampera
Opel Ampera
Peugeot zmienił system oznaczania modeli. 308 jest pierwszym autem tej marki, które odziedziczyło nazwą po poprzedniku. Ale to zupełnie nowa konstrukcja i to znacząco inna. Uproszczono wnętrze rezygnując z szeregu przycisków i zastosowano zestaw instrumentów oglądany przez kierowcę ponad małą kierownicą. Na rynku są obecnie dwie wersje nadwoziowe i raczej trudno spodziewać się w najbliższym czasie rozszerzenia oferty w tym zakresie.
Peugeot 308 zdobył tytuł Car Of The Year 2014. W zeszłym roku był oferowany z silnikami 1.6 THP, który w tym roku wycofano z polskiej oferty. Tym samym chcąc kupić 308-kę z silnikiem benzynowym klienci skazani są wyłącznie na jednostki trzycylindrowe.
Wersje nadwoziowe (wymiary, poj. bagażnika):
hatchback 5-drz. (4,25 x 1,80 x 1,46 m; 398/1206 l)
kombi 5-drz. (4,56 x 1,80 x 1,46 m; 556/1606 l)
Silniki benzynowe:
1.2 VTi (85 KM), M5
1.2 PureTech (110 KM), M5
1.2 PureTech (130 KM), M6, A6
Silniki wysokoprężne:
1.6 HDi (92 KM), M5
1.6 e-HDi (115 KM), M6
2.0 BlueHDi (150 KM), M6
Wersje wyposażenia:
Access
Active
Allure
Euro NCAP:
2013: 5 gwiazdek (92%, 79%, 64%, 81%)
Ceny:
59 900 zł - 102 200 zł
Nasze testy:
Peugeot 308 1.6 THP Allure | Test | Czy zasłużył na tytuł?
Naszym zdaniem:
Wycofanie z oferty silników 1.6 THP to wizerunkowy strzał w kolano. Silnik 1.2 PureTech jest mocny, ale nie zapewnia tak wysokiej kultury jazdy, jak jednostka o czterech cylindrach. Brakuje też mocnego Diesla w hatchbacku, dwulitrowe HDi oferowane jest jedynie w kombi i to wyłącznie z topowym pakietem wyposażenia. Wersja SW z większym o 11 cm rozstawem osi przekonuje do siebie ilością miejsca i sporym bagażnikiem.
Polecamy:
Trzycylindrowe silniki 1.2 nie przekonują nas do siebie, więc w 308-ce polecamy wybór silnika wysokoprężnego. Niestety podstawowy 1.6 HDi o mocy 92 KM zużywa niewiele paliwa wyłącznie przy umiarkowanych prędkościach. Jeśli dużo jeździmy lepiej wybrać mocniejszą jednostkę 115-konną.
Peugeot 308
Peugeot 308 SW
Peugeot 308 SW
Peugeot 308 SW
Renault Megane w obecnej, trzeciej odsłonie, zadebiutowało w 2008 roku, więc na rynku jest już od 6 lat. Pod koniec zeszłego roku w salonach pojawiła się wersja po niewielkim liftingu. To oznacza, że Megane zostanie z nami jeszcze dłuższą chwilę.
W ofercie są dwa hatchbacki i kombi Grandtour (z większym o 6 cm rozstawem osi). Sedan o nazwie Fluence (opisany na kolejnej stronie) różni się nieco konstrukcyjnie. Jest też kabriolet ze sztywnym składanym dachem nazwany Megane CC, ale w tym zestawieniu nie zajmujemy się modelami ze składanym dachem.
Wersje nadwoziowe (wymiary, poj. bagażnika):
hatchback 3-drz. (4,30 x 1,80 x 1,42 m; 377/1024 l)
hatchback 5-drz. (4,30 x 1,80 x 1,47 m; 405/1162 l)
kombi 5-drz. (4,56 x 1,80 x 1,47 m; 524/1600 l)
Silniki benzynowe:
1.6 16V (110 KM), M6
1.2 TCe (115 KM), M6
1.2 TCe (130 KM), M6, A6
2.0 T (265 KM), M6 [RS]
Silniki wysokoprężne:
1.5 dCi (95 KM), M5
1.5 dCi (110 KM), M6, A6
1.6 dCi (130 KM), M6
Wersje wyposażenia:
Business
Life
Limited
Bose
R.S.
Euro NCAP:
2014: 3 gwiazdki (83%, 78%, 60%, 48%)
2008: 5 gwiazdek, 4 gw., 3 gw.
Ceny:
59 750 zł - 106 550 zł (w promocji od 54 250 zł)
Nasze testy:
Renault Megane Grandtour | Test | Komfort długiego dystansu
Naszym zdaniem:
W przeciwieństwie do 308-ki Megane małego benzyniaka 1.2 obdarzył czterema cylindrami, a w ofercie znajduje się jeszcze coś dla konserwatystów, wolnossąca jednostka 1.6 16V. Wnętrze ma już swoje lata, choć nadal może się podobać. Utrzymano je w, modnym ostatnio, minimalistycznym stylu. Megane tradycyjnie oferuje dość komfortowe zawieszenie, co dziś jest już raczej rzadkością.
Polecamy:
Oczywiście najbardziej polecamy sportowa wersję RS z silnikiem o mocy 265 KM, ale wiemy, że nie wszystkim przypadnie do gustu - zwłaszcza podczas tankowania. Oferta silnikowa jest dość bogata i każdy znajdzie coś dla siebie. Naszym zdaniem wart polecenia jest wysokoprężny silnik 1.6 dCi, mocny i oszczędny. Pod względem wyposażenia najlepszym kompromisem będzie specjalna wersja Limited.
Renault Megane
Renault Megane Grandtour
Renault Megane Grandtour
Renault Megane Coupe
Renault Megane RS 275 Trophy
Renault Megane RS 275 Trophy
Renault Megane RS 275 Trophy - wnętrze
Renault Fluence zadebiutował w 2009 roku. De facto jest sedanem zbudowanym na podzespołach Megane Grandtour (ten sam rozstaw osi). Z zewnątrz różnice widać już w przednim pasie (inne lampy), wewnątrz pozornie identyczne, ale Fluence pozbawiony jest ekstrawagancji w postaci elektronicznej tablicy przyrządów.
Wersje nadwoziowe (wymiary, poj. bagażnika):
sedan 4-drz. (4,62 x 1,80 x 1,48 m; 530 l)
Silniki benzynowe:
1.6 16V (110 KM), M5
Silniki wysokoprężne:
1.5 dCi (95 KM), M5
1.5 dCi (110 KM), M6, A6
1.6 dCi (130 KM), M6
Wersje wyposażenia:
Start
Life
Limited
Intense
Euro NCAP:
2011: 4 gwiazdki (72%, 83%, 37%, 84%) [Fluence ZE]
Ceny:
54 900 zł - 82 200 zł (w promocji od 48 900 zł)
Nasze testy:
Renault Fluence 1.5 dCi - test | Za kierownicą
Naszym zdaniem:
Komfortowe zawieszenie i paleta silników ograniczona niemal wyłącznie do jednostek wysokoprężnych sugeruje, że auto stworzono dla dużo podróżujących ludzi. Szkoda jednak, że jakość wykończenia jest nieco niższa niż w Megane.
Polecamy:
Podobnie jak w przypadku Megane polecamy wysokoprężną jednostkę 1.6 dCi. Pod względem wyposażenia najlepszym kompromisem będzie specjalna wersja Limited.
Renault Fluence
Renault Fluence - wnętrze
Seat Leon trzeciej generacji zadebiutował w 2012 roku jako trzy (SC) i pięciodrzwiowy hatchback. Pod koniec 2013 roku do oferty dołączyło kombi ST. Auto powstało na modułowej płycie podłogowej MQB i ma wiele wspólnych podzespołów ze Skodą Octavią III oraz z VW Golfem VII. W ofercie nie brakuje mocnych silników, ale dla wyjątkowo wybrednych przygotowano wersje Cupra w dwóch wersjach mocy.
Wersje nadwoziowe (wymiary, poj. bagażnika):
hatchback 3-drz. (4,23 x 1,81 x 1,45 m; 380/1093 l)
hatchback 5-drz. (4,37 x 1,82 x 1,46 m; 380/1113 l)
kombi 5-drz. (4,54 x 1,82 x 1,46 m; 587/1470 l)
Silniki benzynowe:
1.2 TSI (86 KM), M5
1.2 TSI (105 KM), M5, M6, A7
1.4 TSI (122 KM), M6
1.4 TSI (140 KM), M6
1.8 TSI (180 KM), M6, A7
2.0 TSI (265 KM), M6, A6 [Cupra]
2.0 TSI (280 KM), M6, A6 [Cupra 280]
Silniki wysokoprężne:
1.6 TDI (90 KM), M5
1.6 TDI (105 KM), M5, A7
2.0 TDI (150 KM), M6, A6
2.0 TDI (184 KM), M6, A6
Wersje wyposażenia:
Entry
Reference
Style
FR
Cupra
Euro NCAP:
2012: 5 gwiazdek (94%, 92%, 70%, 71%)
Ceny:
53 100 zł - 114 600 zł
Nasze testy:
Seat Leon i Leon SC - test | Pierwsza jazda
Seat Leon ST - test | Pierwsza jazda | Kombi na sportowo
Seat Leon Cupra | Pierwsza jazda | Istota hot-hatcha
Seat Leon 1.8 TSI FR | Test | Lepiej późno niż wcale
Naszym zdaniem:
Sportowe Cupry jeżdżą bardzo dobrze, a dzięki mechanizmowi LSD na przedniej osi są prawdziwymi królami zakrętów. "Zwyczajne" Leony to też bardzo dobre auta, a dzięki sporemu wyborowi wersji silnikowych każdy znajdzie coś dla siebie.
Polecamy:
Polecamy Cuprę, wystarczy słabsza 265-konna. Jeśli to zbytnie szaleństwo, polecamy FR-kę z mocnym silnikiem 1.8 TSI lub 2.0 TDI. Wyborem zdroworozsądkowym będzie Leon Reference z silnikiem 1.4 TSI.
Seat Leon
Seat Leon
Seat Leon SC
Seat Leon SC
Seat Leon SC - wnętrze wersji FR
Seat Leon ST
Seat Leon ST
Skoda Octavia III została pokazana w grudniu 2012 roku, a na początku 2013 zawitała do salonów sprzedaży. Trzecia generacja została utrzymana w stylu poprzedniczek, czyli wymiarami i długością nadwozia góruje nad konkurencją ze swojej klasy. Tradycyjnie dostępne są dwie wersje nadwoziowe, obydwie oferujące ponadprzeciętne możliwości przewozowe.
Wersje nadwoziowe (wymiary, poj. bagażnika):
liftback 5-drz. (4,66 x 1,81 x 1,46 m; 590/1580 l)
kombi 5-drz. (4,66 x 1,81 x 1,47 m; 610/1740 l)
Silniki benzynowe:
1.2 TSI (86 KM), M5
1.2 TSI (105 KM), M5, M6, A7
1.4 TSI (140 KM), M6
1.8 TSI (180 KM), M6, A7
2.0 TSI (220 KM), M6, A6 [RS]
Silniki wysokoprężne:
1.6 TDI (90 KM), M5
1.6 TDI (105 KM), M5, A7
1.6 TDI (110 KM), M6 [Greenline]
2.0 TDI (150 KM), M6, A6
2.0 TDI (184 KM), M6, A6 [RS]
Wersje wyposażenia:
Active
Ambition
Greenline
Elegance
Laurin&Klement
RS
Euro NCAP:
2013: 5 gwiazdek (93%, 86%, 66%, 66%)
Ceny:
60 400 zł - 120 800 zł (w promocji od 58 500 zł)
Nasze testy:
Skoda Octavia Combi 1.8 TSI - test | Pierwsza jazda
Skoda Octavia vRS - Pierwsza jazda | RS6 dla Kowalskiego
Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance | Test długodystansowy cz. I
Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance | Test długodystansowy cz. II
Naszym zdaniem:
Mimo, że w ofercie są jedynie dwie wersje nadwoziowe, to możliwości wyboru jest mnóstwo. Prawdą jest, że w katalogu nie znajdziemy cenionych przez miłośników LPG silników wolnossących, ale taka jest cena postępu. Oszczędni mogą wybrać wersję Greenline zużywającą średnio (wg producenta) 3,2 l oleju napędowego na 100 km, a "nerwowi" RS-a. Octavia III do dopracowany samochód, któremu trudno wytknąć jakieś poważne wady.
Polecamy:
Jeśli budżet jest elastyczny, a spalanie to kwestia drugorzędna, polecamy mocną, choć nie ekstremalną wersję RS. Jest ona oferowana z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym. Warta zainteresowania jest jednostka 1.4 TSI (140 KM), wystarczająco mocna na co dzień i potrafiąca przy lekkiej nodze obejść się niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Wśród silników wysokoprężnych polecamy 2.0 TDI o mocy 150 KM, jest bardzo mocny i oszczędny.
Pod względem wyposażenia każdy musi dobrać zdecydować sam, naszym zdaniem rozsądnym wyborem będzie Ambition. Należy pamiętać. że Skoda zawsze ma w ofercie atrakcyjne pakiety wyposażenia. Dla wersji Ambition za 2450 zł otrzymamy dodatkowo: klimatyzacja automatyczna, tempomat, tylne światła LED, lusterko wsteczne z czujnikiem wilgotności i radio Bolero.
Skoda Octavia
Skoda Octavia
Skoda Octavia
Skoda Octavia Combi
Skoda Octavia Combi
Skoda Octavia RS i Skoda Octavia RS Combi
Skoda Octavia RS i Skoda Octavia RS Combi
Subaru WRX STI jest następcą Imprezy WRX STI, ale tym razem Subaru wyodrębniło ten model z rodziny Impreza. Pod maską dostępny jest jeden silnik 2.5 Turbo o mocy 300 KM przekazujący napęd na obie osie.
Wersje nadwoziowe (wymiary, poj. bagażnika):
sedan 4-drz. (4,60 x 1,80 x 1,48 m; b.d)
Silniki benzynowe:
2.5 T (300 KM), M6
Wersje wyposażenia:
WRX STI
Euro NCAP:
Nie testowano
Ceny:
184 300 zł - 192 700 zł
Nasze testy:
Subaru WRX STI | Pierwsza jazda | Poprawiona ikona
Naszym zdaniem:
Nowe wcielenie WRX STI to samochód na pewno nie idealny, ale znacznie bardziej kompletny od swojego poprzednika. Mimo tego samego silnika jeździ się lepiej i szybciej. Wnętrze auta zyskało sportowy klimat, a pasażerowie więcej miejsca na nogi. Nowa stylistyka powinna zaspokoić potrzeby fanów. Dzięki niższej cenie auto stało się bardziej atrakcyjne. Jeżeli lubiliście poprzednie Imprezy WRX STI, ten model pokochacie na pewno.
Subaru WRX STI (fot. Piotr Sielicki)
Subaru WRX STI (fot. Piotr Sielicki)
Subaru WRX STI (fot. Piotr Sielicki)
Toyota Auris drugiej generacji została zaprezentowana podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2012 roku. W ofercie są obecnie dwie wersje nadwoziowe, bowiem w tej generacji zrezygnowano z wersji 3-drzwiowej. Pod względem wielkości Auris II jest nieco większy od poprzednika, ale w swoim segmencie plasuje się pośrodku stawki.
Poszukując samochodu hybrydowego nie trzeba wcale decydować się na Priusa. Auris także oferowany jest z napędem kombinowanym (wersja HSD - Hybrid Synergy Drive) i bez wpływu na pojemność bagażnika, czy ilość miejsca w środku.
Wersje nadwoziowe (wymiary, poj. bagażnika):
hatchback 5-drz. (4,28 x 1,76 x 1,46 m; 360/1200 l)
kombi 5-drz. (4,56 x 1,76 x 1,46 m; 530/1658 l)
Silniki benzynowe:
1.3 VVT-i (99 KM), M6
1.6 Valvematic (132 KM), M6, A6 (CVT)
1.8 HSD (136 KM), CVT [HSD]
Silniki wysokoprężne:
1.4 D-4D (90 KM), M6
2.0 D-4D (126 KM), M6
Wersje wyposażenia:
Life
Active
Premium
Dynamic
Prestige
Euro NCAP:
2013: 5 gwiazdek (92%, 84%, 68%, 66%)
Ceny:
56 900 zł - 99 900 zł
84 900 zł - 99 900 zł [HSD]
Nasze testy:
Toyota Auris | Pierwsza jazda | Prawie od nowa
Toyota Auris Touring Sports | Pierwsza jazda | Udany powrót
Naszym zdaniem:
Toyota Auris to przyzwoicie jeżdżący i wykonany samochód, do tego okraszony mitem legendarnej niezawodności. Choć oferta nie wydaje się bogata, to łatwo wybrać coś dla siebie. Kombi nie ma tak przepastnego bagażnika, jak Octavia Combi, ale z łatwością pomieści całą rodzinę.
Polecamy:
Silnik 1.3 jest opcją dla niewymagających, 1.6 Valvematic potrzebuje wysokich obrotów by pokazać swe możliwości. Nie należy bać się wersji hybrydowej, która jest o wiele bardziej zwyczajna od wyróżniającego się na ulicy Priusa - także w prowadzeniu. Jeśli lubimy wyzwania Auris HSD lub auris HSD Touring Sports jest warty rozważenia.
Wersja Life jest pozycją cennikową, sensowna oferta zaczyna się od specyfikacji Active, my polecamy Premium, choć nie posiada w standardzie kół ze stopów lekkich.
Toyota Auris
Toyota Auris
Toyota Auris
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Auris HSD Touring Sports
Toyota Auris HSD
Toyota Corolla to model którego nie trzeba przedstawiać. W 2013 roku zadebiutowała w 13 odsłonie. Technicznie jest spokrewniona z Aurisem, ale bazuje na dłuższej płycie podłogowej z rozstawem osi dłuższym o 10 cm. Paleta silników i wersji wyposażenia w stosunku do Aurisa jest uboższa, brak m.in. wersji hybrydowej.
Wersje nadwoziowe (wymiary, poj. bagażnika):
sedan 4-drz. (4,62 x 1,78 x 1,47 m; 452 l)
Silniki benzynowe:
1.3 VVT-i (99 KM), M6
1.6 Valvematic (132 KM), M6, A6 (CVT)
Silniki wysokoprężne:
1.4 D-4D (90 KM), M6
Wersje wyposażenia:
Life
Active
Premium
Prestige
Euro NCAP:
2013: 5 gwiazdek (94%, 82%, 67%, 66%)
Ceny:
62 900 zł - 90 900 zł
Nasze testy:
Toyota Corolla 1.4 D-4D | Pierwsza jazda
Toyota Corolla 1.6 Premium | Test | Komfort przede wszystkim
Naszym zdaniem:
Corolla to globalny sedan segmentu C, w Europie ten typ samochodów jest mało popularny. W stosunku do Aurisa widać niższą jakość wykończenia, "miększy" układ kierowniczy i zawieszenie oraz ograniczoną paletę silników. Konkurencja nie oferuje wiele więcej i na jej tle Corolla wypada dobrze.
Polecamy:
Polecamy mocniejszą benzynę lub jedynego Diesla w ofercie. Corolla posiada inne wyposażenie, niż Auris w identycznie nazwanych specyfikacjach, my polecamy Corollę Premium.
Toyota Corolla
Toyota Corolla
Toyota Corolla
Toyota Corolla - wnętrze
Toyota Prius to ikona samochodu z napędem hybrydowym. Prius trzeciej generacji zadebiutował w 2009 roku. W odpowiedzi na ruchy konkurencji z czasem do oferty dołączyła wersja plug-in, czyli z możliwością doładowania akumulatorów z gniazdka elektrycznego.
Wersje nadwoziowe (wymiary, poj. bagażnika):
liftback 5-drz. (4,46 x 1,75 x 1,49 m; 445/1120 l)
Silnik benzynowy + elektryczny:
1.8 HSD (136 KM), CVT
1.8 HSD Plug-In (136 KM), CVT
Wersje wyposażenia:
Life
Active
Premium
Prestige
Euro NCAP:
2009: 5 gwiazdek (88%, 82%, 68%, 86%)
Ceny:
99 900 zł - 181 000 zł
Nasze testy:
Toyota Prius - test | Za kierownicą
Toyota Prius PHV - test | Pierwsza jazda
Naszym zdaniem:
Od kiedy w ofercie Toyoty jest hybrydowy Auris oferowany jako hatchback i kombi, Prius stracił na atrakcyjności. Nadal jednak pozostaje symbolem samochodu hybrydowego.
Polecamy:
Cóż, szczerze mówiąc Auris HSD występuje w wersji hachback i kombi, zatem trudno mu zarzucić brak praktyczności na co dzień, a do tego ceny są wyraźnie niższe - najtańszy Prius kosztuje tyle, co najdroższy hybrydowy Auris. Ewidentna przewaga Priusa, to wersje plug-in. W Aurisie HSD tego nie znajdziemy.
Toyota Prius HSD
Toyota Prius HSD
Toyota Prius HSD
Toyota Prius Plug-In Hybrid
Volkswagen Golf zadebiutował w 1974 roku, więc w tym roku obchodzi swoje 40. urodziny. Obecnie na rynku oferowana jest 7. generacja, oparta na modułowej płycie podłogowej, zwanej MQB. Samochód zdobył tytuł Car Of The Year 2013. Oferta nadwoziowa obejmuje dwa hatchbacki oraz kombi, są także: kabriolet (nie ujęty w tym zestawieniu), czy Golf Sportsvan (minivan - także nie ujęty). Ogromna ilość wersji do wyboru to typowa cecha niemieckich samochodów segmentu C.
Wersje nadwoziowe (wymiary, poj. bagażnika):
hatchback 3-drz. (4,36 x 1,80 x 1,45 m; 380/1270 l)
hatchback 5-drz. (4,36 x 1,80 x 1,45 m; 380/1270 l)
kombi 5-drz. (4,53 x 1,80 x 1,48 m; 605/1620 l)
Silniki benzynowe:
1.2 TSI (85 KM), M5
1.2 TSI (105 KM), M6
1.4 TSI (122 KM), M6, A7 (DSG)
1.4 TSI (140 KM), M6, A7 (DSG)
1.4 TSI ACT (150 KM), A7 (DSG)
2.0 TSI (220 KM), M6, A6 (DSG) [GTI]
2.0 TSI (230 KM), M6, A6 (DSG) [GTI Performance]
2.0 TSI (300 KM), M6, A6 (DSG) [Golf R]
Silniki wysokoprężne:
1.6 TDI (90 KM), M5
1.6 TDI (105 KM), M5, A7 (DSG)
2.0 TDI (150 KM), M6, A6 (DSG)
2.0 TDI (184 KM), M6, A6 (DSG)
Wersje wyposażenia:
Trendline
Trendline Perfectline
Comfortline
Comfortline Perfectline
Highline
Highline Perfectline
GTD
GTI
R
Euro NCAP:
2012: 5 gwiazdek (94%, 89%, 65%, 71%)
Ceny:
61 790 zł - 157 290 zł
Nasze testy:
Volkswagen Golf Variant - test | Pierwsza jazda
Naszym zdaniem:
Volkswagen Golf VII to auto niemal idealne. Trudno zarzucić mu cokolwiek, o poważnych wadach nie wspominając. Ogromna możliwość wyboru silników, wersji nadwoziowych i wyposażeniowych, wliczając w to specjalne serie Perfectline z bogatszym wyposażeniem, czyni z niego jedną z najlepszych propozycji na rynku. Nic dziwnego, że Golf po czterech dekadach na rynku, nadal jest europejskim bestsellerem.
Polecamy:
Do miasta, kierowcom o spokojnym usposobieniu możemy polecić silnik 1.2 TSI o mocy 105 KM, rozsądnym kompromisem pomiędzy osiągami, a ceną jest silnik 1.4 TSI. Jeśli zamierzamy zdecydować się na dwusprzęgłową skrzynie DSG, lepiej wybrać mocniejszą wersję 140-konną. Dobrym wyborem są wersje GTI. R-ka, mimo sporej mocy i napędu obu osi ma bardzo łagodny charakter. Wśród silników wysokoprężnych najlepsze wrażenie robi 150-konny TDI. Naszym zdaniem brakuje czegoś pośredniego pomiędzy mocniejszym 1.6 TDI, a słabszym 2.0 TDI.
Od strony wyposażenia warte zainteresowania są specjalne wersje Perfectline przygotowane dla wszystkich trzech podstawowych specyfikacji. Oferują one dużo bogatsze wyposażenie w niewiele wyższej cenie. Wersja Trendline poza klimatyzacją i radiem nie oferuje wiele więcej, Comfortline jest o wiele bardziej warta zainteresowania.
Volkswagen Golf 5d
Volkswagen Golf 5d
Volkswagen Golf 3d
Volkswagen Golf 3d
Volkswagen Golf - wnętrze
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTD
Volkswagen Golf R
Volkswagen Golf R
Volkswagen Golf Variant
Volkswagen Golf Variant
Volkswagen zrezygnował z prezentowania nowej Jetty, gdy tylko w ofercie pojawia się nowy Golf. Obecna, szósta generacja bazuje na Golfie VI i jest na rynku od 2011 roku. Tym razem Volkswagen postąpił identycznie, jak konkurencja, wiec sedan korzysta z tańszych materiałów wykończeniowych, a oferta silnikowa jest mocno ograniczona. Obecna Jetta powstała z myślą głównie o rynku amerykańskim, więc w ofercie jest także wersja hybrydowa.
Wersje nadwoziowe (wymiary, poj. bagażnika):
sedan 4-drz. (4,64 x 1,78 x 1,48 m; 510 l)
Silniki benzynowe:
1.2 TSI (105 KM), M6
1.4 TSI (122 KM), M6, A7 (DSG)
1.4 TSI (160 KM), M6, A7 (DSG)
1.4 TSI + silnik el. (170 KM), A7 (DSG) [Jetta Hybrid]
Silniki wysokoprężne:
1.6 TDI (105 KM), M5
2.0 TDI (140 KM), M6, A6 (DSG)
Wersje wyposażenia:
Trendline
Trendline Perfectline
Comfortline
Comfortline Perfectline
Highline
Highline Perfectline
Highline Hybrid
Euro NCAP:
2011: 5 gwiazdek (94%, 86%, 56%, 71%)
Ceny:
68 780 zł - 124 990 zł
Nasze testy:
VW Jetta - test | Pierwsza jazda
VW Jetta - test | Nie uwierzysz, że to Jetta
VW Jetta Hybrid - test | Dobrze, czyli drogo
Naszym zdaniem:
Po wymiarach zewnętrznych i pojemności bagażnika widać, że Jetta to spore auto, niewiele ustępujące pod tym względem starszym generacjom Passata. Miała to podkreślać kampania reklamowa z hasłem "nie uwierzysz, że to Jetta". Pochwalić można podwozie, niestety gama silników nie jest zaktualizowana i obejmuje jednostkę 1.4 TSI o mocy 160 KM, która nie ma dobrej reputacji. Wersja hybrydowa, wbrew oczekiwaniom, nie jest zbyt oszczędna.
Polecamy:
Godne polecenia silniki to słabsza odmiana 1.4 TSI, lub starsza wersja dwulitrowego TDI o mocy 140 KM. Tak jak w Golfie polecamy specjalne wersje serii Perfectline, wśród podstawowych specyfikacji polecamy środkową wersję Comfortline.
Volkswagen Jetta
Volkswagen Jetta
Volkswagen Jetta
Volkswagen Jetta - wnętrze
Volkswagen Beetle bazuje na szóstej generacji Golfa i podobnie jak Jetta zadebiutował w 2011 roku. To już druga odsłona nowej inkarnacji Garbusa, tym razem jeszcze silniej odwołujące się do swojego pierwowzoru.
Wersje nadwoziowe (wymiary, poj. bagażnika):
hatchback 3-drz. (4,28 x 1,80 x 1,49 m; 310/905 l)
Silniki benzynowe:
1.2 TSI (105 KM), M6
1.4 TSI (160 KM), M6, A7 (DSG)
2.0 TSI (210 KM), A6 (DSG)
Silniki wysokoprężne:
2.0 TDI (140 KM), M6, A6 (DSG)
Wersje wyposażenia:
Design
Sport
Euro NCAP:
2011: 5 gwiazdek (92%, 90%, 53%, 86%)
Ceny:
74 290 zł - 110 090 zł (w promocji od 48 900 zł)
Naszym zdaniem:
Obecna generacja Beetle'a jest o wiele ciekawsza od poprzedniej (z 1997 roku). Nie jest już tak cukierkowa, przez co także męska część populacji może rozważyć jego zakup.
Polecamy:
Beetle nie ma wielu cech użytkowych i jest wybierany przez osoby, dla których samochód to styl życia, a nie jedynie przedmiot codziennego użytku. Polecamy wersję 2.0 TSI, mocną i dającą sporo frajdy z jazdy.
Volkswagen Beetle
Volkswagen Beetle
Volkswagen Beetle
Volkswagen Beetle
Volkswagen Beetle
C to największy i oferujący najwięcej możliwości segment samochodowy w Europie. Przekłada się to na jego ogromną popularność. 27 modeli konkuruje w nim między sobą wielkością, podejściem do kwestii podwozia (komfort - sport), wyposażenia, oferowanych rodzajów napędu, czy jakże istotnej ceny. Który jest najlepszy?
Najlepszy hatchback
Europa to kontynent hatchbacków. Kochamy te nadwozia za ich "kompaktowość" (zmniejszone rozmiary) i możliwość dowolnej aranżacji wnętrza, co w stosunku do sedanów kompensuje brak większego bagażnika. Europejskim liderem sprzedaży w tym segmencie jest Volkswagen Golf i jak już napisaliśmy, rozumiemy to w pełni. Temu autu trudno cokolwiek zarzucić - jest pod każdym względem, jeśli nie najlepszy, to przynajmniej dobry. Zawsze powyżej średniej. Do czołówki tego segmentu możemy zaliczyć Mazdę 3, także pozbawioną wyraźnych wad, a wyróżniającą się doskonałe zaprojektowanym zawieszeniem. Na uwagę zasługują wolnossące silniki benzynowe Mazdy, które w praktyce niewiele palą. Warto spojrzeć przychylnym okiem na Forda Focusa. Generalnie jest to udany samochód, choć podwozie nastawiono na komfort i nie jest już tak "ostre", jak w pierwszej generacji. Dobrym samochodem jest Toyota Auris, o wiele lepiej przygotowana do rynkowego boju, niż pierwsza generacja. Sporo zalet mają też: Seat Leon, Peugeot 308, Kia Ceed, Skoda Octavia, czy dobra, ale bardzo droga Honda Civic (kolejność przypadkowa).
Na polskim rynku najważniejsza jest cena i to ona często odgrywa dużą wagę przy zakupie. Obecnie najlepszą cenę ma Chevrolet Cruze oferowany z rabatem wynoszącym 10 tys. zł. Dzięki temu podstawowa wersja kosztuje 39 490 zł. Największą przestrzeń wewnątrz oferuje Skoda Octavia, której ceny zaczynają się od 58 500 zł.
Najlepszy sedan
Trójbryłowe samochody segmentu C nie są popularne w Europie, wielu z nich nie ma w ofercie w Zachodniej Europie. W Polsce ten segment też nie cieszy się dużym wzięciem, ale oferta jest bogata. Na szczególną uwagę zasługuje Hyundai Elantra, który zaskakuje pozytywnie każdego, kto odbędzie nim jazdę próbną. Dynamiczny silnik i dopracowane podwozie dają sporo przyjemności z jazdy. Warte uwagi są też Mazda 3 i Ford Focus. Dla motoryzacyjnych konserwatystów przemówią Toyota Corolla i Volkswagen Jetta.
Najlepsze kombi
Istotą samochodu z nadwoziem kombi są jego możliwości przewozowe. Największy bagażnik oferuje Honda Civic, tuż za nią plasują się Skoda Octavia Combi, Volkswagen Golf Variant i Seat Leon ST. Przy złożonej tylnej kanapie liderem przestrzeni jest Skoda Octavia.
4x4
Co prawda Polska nie zalicza się do krajów górzystych, ale to nie oznacza, że nie ma u nas zapotrzebowania na samochody z napędem na obie osie. O wiele większe pole do popisu daje w tym przypadku rynek crossoverów, ale i w tradycyjnym segmencie C coś się znajdzie. Volkswagen oferuje Golfa 5d 4Motion z silnikiem 2.0 TDI (150 KM) i ręczną skrzynią, Skoda zaś Octavię Combi 4x4 z silnikami 1.8 TSI (180 KM), 1.6 TDI (105 KM) i 2.0 TDI (150 KM). Do tego towarzystwa dołączył Seat Leon ST 4WD z silnikami 1.6 TDI (105 KM) i 2.0 TDI (150 KM).
Styl
Stylowy samochód segmentu C? Proszę bardzo, Alfa Romeo Giulietta urzeka wyglądem, a w wersji QV jest mocna i dobrze się prowadzi. Volkswagen Beetle oferuje mniej praktyczne nadwozie, ale ono jest tu na dalszym miejscu. 210-konny silnik TSI do najlepszy silnik w tym modelu.
Sportowe emocje
Klasycznym hot-hatchem jest Volkswagen Golf GTI. Obecnie oferowany w dwóch wersjach mocy. Poszukując bardziej ekstremalnych wrażeń można wybrać Seata Leona Cupra, czy Renault Megane RS. Jeśli zamiast rekordów na Nurburgringu bardziej nas pasjonują rajdowe emocje, najnowsze Subaru WRX STI z napędem obu osi z pewnością nam ich dostarczy.
A może wolicie coś z wyższej półki? Poniżej link do testu trzech niemieckich aut segmentu C premium.
ZOBACZ TAKŻE: