Mało wyrazisty wizerunek Primery to zasługa nadwozia, które dopiero w 1999 r. zyskało nieco finezji. Za to od strony użytkowej przewaga zalet jest ewidentna. To samochód niekłopotliwy, mało awaryjny, solidnie wykonany, dobrze zabezpieczony przed korozją, a do tego wygodny i przestronny. Cały urok tego pojazdu kryje się pod banalnie zaprojektowanymi blachami, przy czym każda z generacji oferowała więcej niż poprzednik.
W przypadku Primery mamy do czynienia z trzema różnymi samochodami. Pierwszy, produkowany od 1990 do 1996 r., jest najmniej atrakcyjny z wyglądu i najprostszy od strony technicznej. Drugi, z lat 1996-99, niewiele zmienił się pod względem stylizacji, za to zyskał wielowahaczowe zawieszenie tylne (z luksusowego Nissana Maxima) i bogatsze wyposażenie.
Trzeci, z lat 1999-2001, otrzymał dodatkowo znacznie ładniejsze nadwozie i lepiej wykończone wnętrze. Wybór generacji zależy tak naprawdę od zasobności portfela. Ta ostatnia jest oczywiście najdroższa, ale z pewnością najbardziej godna polecenia. Primera to łatwy w prowadzeniu samochód gwarantujący stosunkowo wysoki komfort jazdy i sporo miejsca we wnętrzu.
Trzy rodzaje nadwozia pozwalają wybrać takie, które najbardziej odpowiada potrzebom. Różnice dotyczą głównie dostępu do części ładunkowej i pojemności bagażnika (sedan 490 l, hatchback 505 l, kombi 430 l). Wybór silników nie jest imponujący, próżno by szukać prestiżowego V6 albo nowoczesnego diesla z zasilaniem Common Rail. Każdy z pewnością znajdzie tutaj coś dla siebie, a przy tym będzie zadowolony z kultury pracy, dynamiki i oszczędnego obchodzenia się z paliwem jednostek napędowych.
Pasek zębaty, wymaga wzmożonej uwagi i wymiany, jeśli kupujemy auto bez udokumentowanej przeszłości.
Jednostki napędowe nie mają typowych, powtarzających się usterek. Awarie pojawiają się raczej w osprzęcie (alternator, rozrusznik, wentylator chłodnicy). Kolejna dobra wiadomość to łańcuchy w napędzie rozrządu wszystkich silników benzynowych, trwałe i niemal bezobsługowe. Jedynie w wysokoprężnej jednostce napędowej odnajdujemy
Mogą pojawić się nieszczelności karoserii w okolicy przedniej szyby.
Szybko zużywają się przednie tarcze hamulcowe. Awaryjne są także czujniki ABS.
Na dziurawych polskich drogach szybko wybijają się tuleje wahaczy w przednim zawieszeniu, zwłaszcza górnych. Mało trwałe są również końcówki drążków kierowniczych i łączniki stabilizatora.
Włączanie biegu wstecznego może sprawiać nieco problemów. To wada występująca w wielu japońskich samochodach. Dla Primery typowe jest zużycie synchronizatorów piątego biegu.
Najczęściej zawodzą siłowniki centralnego zamka i napęd wycieraczek. Zdarzają się także awarie elektrycznego osprzętu silnika: rozrusznika, alternatora, wentylatora chłodnicy.
Primera nie jest autem szczególnie awaryjnym, chociaż wpadki różnego typu mogą się tutaj zdarzyć. To, że nie jest pod tym względem ideałem, widać po rankingach niezawodności. Niemiecki TÜV w badaniach z 2005 r. stawia Primerę wśród aut w wieku cztery-pięć lat na 25. pozycji, a wśród aut w wieku sześć-siedem lat na 29. miejscu. W badaniach z tego samego okresu niemiecka DEKRA plasuje ten model odpowiednio na 37. i 43. pozycji. Wersję oznaczoną fabrycznym kodem P11 objęto jedną akcją nawrotową dotyczącą 10 tys. egzemplarzy wyprodukowanych między czerwcem 1996 a lutym 1997 r. Kontroli podlegała instalacja paliwowa silników benzynowych (możliwość wycieków).
Nissan Primera z lat 1996-2001 w wersjach silnikowych 1.6 i 2.0 jest samochodem bardzo dobrze tolerującym współpracę z instalacjami autogazu w systemie wtrysku sekwencyjnego. Mimo zastosowania w tych samochodach kolektorów ssących odlewanych ze stopów aluminium nie należy w nich montować tradycyjnych instalacji gazowych tak zwanej drugiej generacji. Problem stanowi przepływomierz powietrza umieszczony w obudowie przepustnicy. Jest on podatny na uszkodzenia spowodowane zjawiskiem cofnięcia płomienia do kolektora ssącego pojawiającym się w tradycyjnych instalacjach LPG.
Najłatwiej kupić Primerę P11 z silnikiem 1.6 16V. Sporo jest również odmian 2.0 16V i dwulitrowych turbodiesli. Najmniejszy wybór panuje w odmianie 1.8 16V zapewne ze względu na wprowadzenie tej wersji zaledwie dwa lata przed zmianą modelu.
www.nissanklub.pl
Na stronie Nissan Klub Polska znajdziemy liczne porady eksploatacyjne z bardzo dokładnymi opisami i zdjęciami, sprawy związane z działalnością Nissana w Polsce i współpracą Nissana z Renault, a także opisy modeli produkcyjnych i koncepcyjnych, forum oraz linki do ciekawych stron.
www.autocentrum.pl/nissanclub
Strona AC Nissan Club zawiera forum, czat, opisy modeli, historię Nissana, zagadnienia tuningowe i linki do ciekawych stron.
Tabliczkę znamionową umieszczono w komorze silnika, po prawej stronie przegrody czołowej. Numer VIN wybito na podłodze w przedziale pasażerskim, obok prawego przedniego fotela.
Ceny modelu sprawdzisz tutaj .
Dariusz Dobosz