Od momentu premiery S80 pełnił w ofercie Volvo funkcję flagowej limuzyny, ale może być też traktowany jako ekskluzywne, dobrze wyposażone auto rodzinne. Ma ku temu predyspozycje. Dysponuje obszernym, dobrze wyciszonym wnętrzem, wygodnymi fotelami i sporym bagażnikiem (460 l). Mocną stroną "osiemdziesiątki" są również silniki. Nawet podstawowe jednostki napędowe zapewniają bardzo dobre osiągi. Najmocniejsze (T5 i T6) gwarantują wręcz sportowe emocje. Szwedzkie, rzędowe pięciocylindrowce pracują gładko i cicho, podobne cechy prezentują rzędowe silniki sześciocylindrowe. Mocny i nowoczesny diesel (Common Rail) o pięciu cylindrach nie odstaje od tego wizerunku. Ciekawostkę stanowi poprzeczne ustawienie tak dużych silników i brak problemów ze skrętem przednich kół. To zasługa skrzyni biegów o bardzo zwartej konstrukcji. Poszukujący auta klasy średniej wyższej wyróżniającego się w tłumie, a przy tym dynamicznego i ponadprzeciętnie bezpiecznego, z pewnością powinni zainteresować się modelem S80. Systemy, podzespoły i struktury pozwalające przeżyć jadącym nawet bardzo ciężkie kolizje montowano w Volvo na długo przed pojawieniem się testów Euro NCAP. Ogromna wiedza Szwedów na temat bezpiecznych samochodów powstała na bazie analiz autentycznych wypadków drogowych. Za prestiż i solidność Volvo S80 trzeba jednak sporo zapłacić. Trzeba liczyć się jeszcze z wysokimi kosztami eksploatacji, zwłaszcza gdy "osiemdziesiątka" kaprysi. Opinie użytkowników bywają skrajnie różne, są egzemplarze niezawodne, są też takie, które nazbyt często muszą odwiedzać warsztat.
Jednostki napędowe są co prawda ciche, dynamiczne i stosunkowo oszczędne, ale mają też kilka słabych punktów. Dokuczliwe mogą być wycieki oleju w okolicach wałków rozrządu i uszczelniaczy wału korbowego. Zawodzą przepustnica i czujnik przepływomierza powietrza, czasami dochodzi również do awarii turbosprężarki.
Nader często zdarzają się poważne awarie skrzyni biegów. W przekładniach automatycznych zawodzi niekiedy elektroniczne oprogramowanie. W wielu przypadkach kiepską trwałością wykazuje się sprzęgło. Dynamiczna jazda, szczególnie najmocniejszymi wersjami, wyjątkowo szybko "pożera" ogumienie przedniej osi.
Serwisowe akcje nawrotowe świadczą o tym, że przednie zawieszenie S80 to delikatna materia, która wymaga częstego zaangażowania serwisu. Gdy zaczyna generować drgania, może wymagać wymiany wahaczy i stabilizatora.
Drgania kierownicy w S80 zdarzają się często. Mogą pochodzić od luzujących się elementów przedniego zawieszenia, od układu hamulcowego albo od wybitych sworzni układu kierowniczego.
Dobry wizerunek niezawodnej instalacji elektrycznej psuje jedynie centralny zamek, który w S80 lubi czasami zastrajkować.
W wielu egzemplarzach pojawiają się wadliwe wskazania komputera pokładowego, a wtedy konieczna jest wizyta w serwisie.
Okładziny hamulcowe w S80 zużywają się szybko, zwłaszcza przy dynamicznej jeździe. Ich wymiana przy wykorzystaniu oryginalnych części jest kosztowna. Trwałość tarcz hamulcowych również pozostawia wiele do życzenia. Łatwo przegrzewają się i zaczynają "bić", a wówczas konieczna jest ich wymiana.
1998, wiosna - premiera modelu, silniki 2.0 20V (163 KM), 2.0 20V (226 KM), 2.4 20V (140 KM), 2.4 20V (170 KM), 2.8 24V (T6 - 272 KM), 2.9 24V (204 KM), 2.5 TD (turbodiesel, wtrysk bezpośredni, 140 KM); 2001, wiosna - silniki 2.0 20V (T5 - 180 KM), 2.0 20V (200 KM) oraz 2.9 24V (200 KM). Silnik 2.4 20V w wersjach na autogaz LPG lub gaz ziemny CNG; 2001, lato - turbodiesel (Common Rail) 2.4 D5 (163 lub 130 KM); 2003, wiosna - modernizacja, niewielkie zmiany detali nadwozia, wersja AWD (napęd 4x4) z silnikiem 2.5 20V (210 KM), silnik 2.4 20V o mocy 200 KM; 2006, wiosna - premiera S80 drugiej generacji
Pozycje S80 w rankingach niezawodności niemieckiego TÜV nie wyglądają optymistycznie. Zwłaszcza w kategorii wiekowej 2-3 lata (74. lokata). Znacznie lepiej "osiemdziesiątka" plasuje się w kategorii 4-5 lat (32. miejsce). Liczne akcje nawrotowe dowodzą, że konstrukcja nie od razu była dopracowana. Pierwsze, przymusowe wizyty w serwisie na zlecenie firmy dotyczyły aut z roku modelowego 1999. Chodziło owadliwie mocowany przewód elektryczny przy pompie wtryskowej w silnikach Diesla, co mogło prowadzić do zwarcia (numery seryjne od 000580 do 053652). W niektórych egzemplarzach z lat 1998- -2000 trzeba było wymieniać jeden ze sworzni przedniego zawieszenia ze względu na możliwość przedwczesnego zużycia. Na początku 2001 r. wykryto problemy z elementami mocującymi tylnych pasów bezpieczeństwa (numery seryjne od 182870 do 187747) i systemu Isofix (numery seryjne od 146924 do 186472), a dwa lata później wzywano do serwisów użytkowników S80, by wyeliminować możliwość wycieków z układu paliwowego (numery seryjne od 355151 do 356931). Sprawą wycieków, ale z wtryskiwaczy w silnikach, zajmowano się z kolei w 2004 r. (numery seryjne od 367055 do 367404). W 2004 r. sprawdzano w serwisach również wadliwe przednie zawieszenie i wentylator w układzie chłodzenia (numery seryjne od 000269 do 216266). W ubiegłym roku pojawiły się kłopoty z przewodem przy dodatnim biegunie akumulatora. Autoryzowane warsztaty zajęły się elementem, który albo ulegał przegrzewaniu podczas rozruchu silnika, albo utrudniał rozruch i powodował włączenie kontrolki ostrzegawczej.
Volvo S80 w każdej wersji silnikowej może pracować jedynie z instalacją sekwencyjnego wtrysku gazu. Doładowane jednostki napędowe stawiają dodatkowe wymagania. Trzeba przede wszystkim prawidłowo dobrać instalację LPG i jej kompletację. Czasami niezbędny jest reduktor o większej wydajności oraz wtryskiwacze o większych przepływach. Cena zależy od liczby cylindrów silnika i waha się od 3200 do 4500 zł - Jerzy Maliński, Koalicja na rzecz Autogazu.
Tabliczkę znamionową umieszczono w komorze silnika na wewnętrznym poszyciu lewego, przedniego błotnika. Numer VIN można odczytać na desce rozdzielczej (widoczny w lewym, dolnym narożniku przedniej szyby), oraz na prawym centralnym słupku nadwozia.
VIN
Znaki 1-3 YV1 - światowy kod producenta (Volvo, Szwecja) Znak 4 Kod serii modelowej (T - S80, K - S80 Bifuel) Znak 5 Kod modelu (S - standardowy, 4 drzwi ; U - Bifuel LPG ; V - Bifuel CNG) Znaki 6-7 Kod silnika (58 - 2.0 20V 200 KM; 61 - 2.4 20V 170 KM; 65 - 2.4 20V 140 KM; 94 - 2.9 24V 200 KM; 97 - 2.9 24V 204 KM Znak 8 Wewnętrzny kod producenta Znak 9 Kod skrzyni biegów (1 - manualna M66; 2 - manualna M56 i M65; 5 - automatyczna 4T65EV i 4T65EV-GT; 6 - automatyczna AW50-42 Znak 10 Kod roku modelowego Znak 11 Kod zakładu montażowego Znaki 12-17 Numer seryjny
Mimo ekskluzywnego charakteru model S80 jest stosunkowo łatwo dostępny na polskim rynku wtórnym. Mały wybór panuje jedynie w wersjach 2.0 20V, które zazwyczaj reprezentowane są przez odmiany o mocy 163 lub 180 KM. Znacznie łatwiej znaleźć benzynowe wersje 2.4 20V, wśród których dominuje odmiana 140-konna. Sporo jest również S80 z benzynowymi jednostkami 2.8 24V i 2.9 24V, nie brakuje też nowoczesnych wysokoprężnych 2.4 D5. Znalezienie starszego diesla 2.5 TD nie będzie już tak łatwe.
Strona Polskiego Klubu Volvo zawiera sprawy organizacyjne, informacje o zlotach, częściach zamiennych i serwisach oraz giełdę i linki do internetowych stron polskich i zagranicznych.
Oprócz spraw klubowych znajdziemy tutaj listy dyskusyjne, informacje o częściach zamiennych i dobrych warsztatach, giełdę kup/sprzedaj, porady techniczne i eksploatacyjne, literaturę, a także opisy modeli współczesnych i historycznych.
Sprawy klubowe i informacje o zlotach uzupełniono galerią, opiniami użytkowników, opisami modeli, ogłoszeniami kupna/ sprzedaży oraz linkami do ciekawych stron o Volvo.
Forum użytkowników Volvo z wyraźnym i czytelnym podziałem tematyki.
Dariusz Dobosz
ZOBACZ TAKŻE: