W stworzeniu własnej tożsamości modelu 9-5 Szwedom nie przeszkodziło to, że wykorzystali wydłużoną płytę podłogową Opla Vectry B (nie pierwszy raz zresztą zapożyczali platformę dla swojego samochodu - poprzednika, Saaba 9000, zbudowano na podstawie układu nośnego stosowanego w Fiacie Croma i Lancii Thema).
W Saabie udoskonalono przejęte rozwiązania, eliminując choćby problemy podwoziowe, tak typowe dla Vectry B. Jakiekolwiek porównanie z autem Opla nie ma sensu, bo model 9-5 nie dość, że jest sporo większy, to jeszcze znacznie lepiej wyposażony. Ekskluzywny charakter i wyjątkowo dynamiczne silniki każą zestawiać Saaba z autami Mercedesa czy BMW, chociaż na rynku wtórnym może stanowić on alternatywę także dla innych marek klasy średniej wyższej.
Saab 9-5 wyróżnia się stylizacją nadwozia i wnętrza, przekonuje znakomitymi osiągami i własnościami jezdnymi, wysokim poziomem wykończenia, wyciszeniem wnętrza i przestronnością kabiny. Rozczarowuje przestrzeń bagażowa w wersji kombi (416 l - sedan ma aż 550 l), a właśnie ta odmiana jest zazwyczaj bardziej pojemna i ma bardziej rodzinny charakter.
Saab to samochód dla wymagającego nabywcy, ceniącego oryginalność, solidność i dynamikę. Nawet w wersji ze skrzynią automatyczną Saab nie traci wigoru, co zdarza się jego najbliższym konkurentom.
To niemal te same konstrukcje, które znamy z modelu 900. Są trwałe i mało awaryjne. Nawet turbosprężarki, jeśli na czas wymienia się olej silnikowy, nie przysparzają problemów. Słaby punkt stanowi jedynie łożysko rolki napinającej wieloklinowy pasek napędzający osprzęt silnika. Podczas oględzin warto dokładnie osłuchać napęd osprzętu, by po zakupie nie rozpocząć eksploatacji od wymiany łożyska.
W silnikach wyposażonych w listwę zapłonową ze zintegrowanymi cewkami zapłonowymi trzeba liczyć się z uszkodzeniami tego elementu. W starzejącej się listwie pojawiają się przebicia zakłócające pracę silnika (podobnie jak w klasycznych przewodach zapłonowych). Oryginalna listwa to wydatek rzędu 1800 zł, ale używany element można kupić za 350-400 zł.
W 9-5 wykorzystano płytę podłogową Vectry, ale nie oznacza to, że wszystko jest tutaj identyczne z rozwiązaniami Opla. O szczegóły co do części zamiennych i ich zamienników, także tych niemieckich, warto zapytać doświadczonych użytkowników, na przykład na klubowym forum internetowym Saaba. Od strony eksploatacyjnej trzeba zwrócić uwagę na wielowahaczowe zawieszenie tylne. Warto kontrolować regularnie zbieżność kół, by skomplikowany układ jezdny działał bez zarzutu i nie niszczył opon.
1997, czerwiec - premiera modelu (sedan 4d), silniki 2.0 16V (150 KM), 2.3 16V Turbo (170 KM), 3.0 V6 24V Turbo (200 KM); 1998, jesień - wersja kombi, nowy silnik 2.0 16V Turbo (190 KM); 1999, jesień - wersja Aero z silnikiem 2.3 16V Turbo (230 KM); 2001, wiosna - face lifting, nowy silnik 2.3 16V (185 KM); 2002 - silniki 2.2 16V (turbodiesel, wtrysk bezpośredni, 120 KM) oraz 3.0 V6 24V TiD (turbodiesel, common rail, 176 KM), wyższa moc wersji Aero (250 KM); 2003, jesień - face lifting wersji Aero; 2004 - silnik 2.3 16V Turbo (220 KM) zamiast 3.0 V6 24V Turbo (200 KM); 2005, jesień - modernizacja modelu.
Numer VIN widoczny jest w lewym, dolnym rogu przedniej szyby Znaki 1-3 YS3 - światowy kod producenta (Saab, Szwecja) Z nak 4 Kod linii modelowej (E - Saab 9-5) Znak 5 Kod wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa Znak 6 Kod nadwozia (4 - sedan 4d; 5 - kombi 5d) Znak 7 Kod skrzyni biegów (5 - manualna, 5 biegów; 8 - automatyczna, 4 biegi) Znak 8 Kod silnika (C - 2.0 16V 150 KM; E - 2.3 16V 170 KM; L - 2.3 16V 185/220 KM; G - 2.3 16V 230/250 KM) Znak 9 Znak kontrolny producenta Znak 10 Kod roku modelowego Znak 11 Kod zakładu montażowego (1, 2, 9 - Trollhattan, Szwecja) Znaki 12-17 Numer seryjny
Silniki Saaba 9-5 to jednostki doładowane, które pracują poprawnie tylko z instalacjami sekwencyjnego wtrysku gazu. Ze względu na duże moce jednostkowe uzyskiwane z każdego cylindra trudno jest jednak dobrać właściwie wtryskiwacze LPG, by zapewnić poprawną pracę silnika w każdych warunkach. Producenci oferują jednak odpowiednie rozwiązania - reduktory i wtryskiwacze o zwiększonym wydatku. Dodatkowy koszt tych elementów nie jest wysoki, ale i tak montaż zasilania autogazem w tym modelu warto dokładnie rozważyć, dokonując rachunku ekonomicznego na podstawie spodziewanych przebiegów.
Saab 9-5 jest jednym z tych samochodów, których nie znajdziemy w rankingach niezawodności TÜV i DEKRA. Doświadczenia użytkowników i obserwacje rynkowe wskazują, że awaryjność tego modelu jest porównywalna z modelem 900, bowiem w obu autach pojawiają się bardzo podobne problemy. Serwisowe akcje nawrotowe w przypadku modelu 9-5 nie były liczne. Trzeba jednak przypomnieć, że do warsztatów zawitało najpierw prawie 4200 samochodów wyprodukowanych między sierpniem 1997 r. a lipcem 1999 r. (poprawki w systemie mocowania przednich foteli), a potem, w 2002 r., ponad 1800 aut z wadą układu kierowniczego grożącą utratą sterowności.
Pozornie egzotyczny Saab 9-5 wcale nie jest rzadkością na polskim rynku wtórnym. Szwedzka marka ma w naszym kraju wielu fanów, co znajduje odzwierciedlenie w liczbie ofert sprzedaży. Problemy może sprawić jedynie znalezienie modelu 9-5 z silnikiem 3.0 V6 24V. To prawdziwa rzadkość, podobnie jak najmocniejsze bolidy z symbolem Aero. Innych odmian jest pod dostatkiem, i w wersji sedan, i w kombi.
Najważniejsza strona internetowa dla miłośników aut firmy Saab. Oprócz spraw klubowych i informacji o imprezach znajdziemy tutaj forum użytkowników, giełdę samochodów i części zamiennych, artykuły o Saabach oraz linki do ciekawych stron
Dariusz Dobosz
ZOBACZ TAKŻE: