Renault Twingo (1992-2007) - opinie Moto.pl

Mały francuski jednobryłowiec z rynku wtórnego może być dobrą alternatywą dla klasycznych aut miejskich

Nowe Renault Twingo | Galeria

Twingo zaszokował motoryzacyjny świat kształtem nadwozia i zapoczątkował zupełnie nową klasę pojazdów nazwaną później mikrovanami. Sporo emocji wzbudził też nieco futurystyczny wygląd deski rozdzielczej z elektronicznym wyświetlaczem w centralnej części kokpitu, niespotykanym wcześniej w seryjnych autach segmentu A. Jednak idea minivana przeniesiona do małego samochodu przyjęła się. Wkrótce po premierze okazało się, że w parze z oryginalnością Twingo idzie wysoka funkcjonalność. Wnętrze jest zdumiewająco przestronne, pełne schowków i wnęk. Tylną kanapę można przesuwać, co umożliwia albo zwiększenie przestrzeni za przednimi fotelami, albo powiększenie bagażnika (170-260 l).

Znakomita widoczność ułatwia poruszanie się po zatłoczonych ulicach, a parkowanie czyni banalnie prostym. Małe Twingo wciska się bez trudu w każdą lukę. Ze względu na niewielkie rozmiary i małą masę jego prowadzenie jest banalnie proste. Podobnie jak obsługa pokładowych urządzeń sprowadzająca się do przełączania kilku dźwigienek i pokręteł. Kto nie lubi nadmiaru elektroniki, poczuje się we francuskim "maluchu" jak ryba w wodzie. Prostota przedziału pasażerskiego Twingo kojarzy się z legendarnymi konstrukcjami pokroju Citroena 2CV czy Renault 4, co przejawia się również w konstrukcji foteli. Są skromne, wręcz spartańskie, nieszczególnie wygodne.

Mimo wszystko ten niewielki samochodzik ma swój urok i budzi sympatię. Ze względu na niską cenę trudno stawiać mu wysokie wymagania w zakresie gamy silnikowej, osiągów, bezpieczeństwa, jakości wykonania, własności jezdnych czy niezawodności. To proste auto na każdą kieszeń, dość kapryśne, ale zwrotne, wygodne i tanie w eksploatacji.

Silnik

Zasadnicze elementy zespołu napędowego nie sprawiają większych problemów. Większość egzemplarzy ma spore przebiegi, trzeba się zatem liczyć z wysokim zużyciem oleju. Za taką sytuację odpowiedzialne są zazwyczaj wycieki albo niesprawne uszczelniacze zaworowe (olej spalany jest z benzyną, co objawia się niebieskim dymieniem z rury wydechowej). Doszczelnienie silników Twingo nie jest ani kosztowne, ani szczególnie kłopotliwe. Więcej problemów może sprawić osprzęt silnika - nieszczelny układ chłodzenia (zagrożenie przegrzaniem), uszkodzony alternator czy rozrusznik. Zbyt wysokie zużycie paliwa to wskazówka, że nie działa sonda lambda.

Nadwozie

Grzechy główne jednobryłowej karoserii to przede wszystkim nietrwałe uszczelki drzwi (sprawdźmy, czy nie są wygniecione albo porwane) oraz wadliwy zamek pokrywy wlewu paliwa (otwiera się samoczynnie). Jakość materiałów i montażu elementów wnętrza pozostawia wiele do życzenia. Dlatego nie powinny nikogo zaskakiwać trzeszczące tworzywa sztuczne albo ruszające się fragmenty wystroju przedziału pasażerskiego.

Twingo RS w teście - twardy zawodnik

Przeniesienie napędu

Wyjątkowo trwały i niezawodny napęd Twingo ma jeden słaby punkt - łożyska kół jezdnych. Ich trwałość, zapewne ze względu na zbyt małą średnicę, pozostawia wiele do życzenia.

Instalacja elektryczna

Odbiorniki prądu elektrycznego nie zawsze są kapryśne. Są egzemplarze, w których problemy z elektryką to rzadkość, są też takie, w których panuje elektryczny chaos. Centralny wyświetlacz potrafi odmówić posłuszeństwa, pokazując wadliwe dane, podobnie jak wskaźnik poziomu paliwa. Warto sprawdzić te elementy podczas zakupu. Częstym awariom ulegają: rozrusznik, alternator, silnik wycieraczek, a nawet sterownik układu wtryskowego silnika.

Zawieszenie

Firma Renault przyzwyczaiła nas do komfortowych i cichych, ale nietrwałych zawieszeń. Twingo nie stanowi w tej kwestii wyjątku. Bardzo szybko kończą swój żywot amortyzatory, sworznie wahaczy i końcówki drążków kierowniczych. Nierzadko pękają też sprężyny śrubowe przy przednich kołach, dlatego warto je obejrzeć podczas oględzin używanego egzemplarza. Osłuchanie pracy zawieszenia podczas jazdy próbnej to podstawa zakupu.

Znaki identyfikacyjnej

Tabliczka znamionowa znajduje się w dolnej części prawego centralnego słupka nadwozia. Numer VIN wybito w komorze silnika, we wlocie powietrza przy prawym mocowaniu kolumny przedniego zawieszenia oraz w przedziale pasażerskim, na poprzeczce podłogi, pod przednim prawym fotelem.

VIN

Znaki 1-3 Światowy kod producenta (VF1 - Renault, Francja) Znaki 4-7 Kod modelu (C063-C068, S063-S068, 057K, 057Y, C06C, C06D, S06C) Znaki 8-9 Znaki kontrolne producenta Znaki 10-17 Numer seryjny

Co wybrać?

W przypadku Twingo trudno mówić o wyborze, bo oferta silnikowa jest nader skromna. Z pewnością najlepiej sięgnąć po najmocniejszy i najbardziej ekonomiczny silnik 1.2 16V. Relacja osiągów do zużycia paliwa jest w nim najlepsza, ale taka wersja dostępna jest dopiero od rocznika 2001. Może warto jednak w nią zainwestować, tym bardziej, że cały samochód będzie zapewne w znacznie lepszym stanie, niż starszy egzemplarz.

Awaryjność

Raport awaryjności TÜV 2008

Raport awaryjności DEKRA 2008

Ceny

Ogłoszenia - Renault Twingo

Internet

www.twingo.pl

Forum internetowe z giełdą i bardzo rozbudowanym działem porad eksploatacyjnych o rozmaitej tematyce

Dariusz Dobosz

ZOBACZ TAKŻE:

Chevrolet Orlando vs Renault Scenic

Renault Megane RS 265 Trophy

Renault Twingo - Ogłoszenia

Więcej o: