Opinie Moto.pl: Fiat 500X Sport. Drapieżny wygląd i polskie serce

W rozrastającym segmencie małych crossoverów i SUV-ów jedną z ciekawszych propozycji jest Fiat 500X ze swoją niepowtarzalną stylistyką retro. Wersja Sport dodaje mu jeszcze więcej charakteru.

Fiat 500X Sport - silniki i ceny. Co to za wersja?

Na naszych zdjęciach widzicie czerwonego i białego Fiata 500X w swoim najbardziej drapieżnym wydaniu. Dopisek "Sport" zarezerwowano dla usportowionej (nie sportowej) wersji z kilkoma bardzo ciekawymi dodatkami. Fiat 500X Sport dostępny jest z dwoma silnikami benzynowymi do wyboru. Obydwie jednostki produkowane są w polskich zakładach marki w Bielsku Białej. Można więc zaryzykować stwierdzenie, że włoski crossover ma polskie serce.

Podstawowy silnik ma trzy cylindry i litr pojemności. Dzięki doładowaniu generuje 120 KM i 190 Nm. Łączy się tylko z manualną, 6-stopniową przekładnią i zapewnia przyzwoite osiągi, choć nie przystające do nazwy - 10,9 s do setki. Zdecydowanie lepiej przedstawia się druga z bielskich jednostek. Turbodoładowane 1.3 jest też najmocniejszą propozycją w gamie 500X. Ma 150 KM i 270 Nm przekazywanych na koła przedniej osi. Na liście wyposażenia nie znajdziemy manualnej przekładni. 4-cylindrowy motor sprzężono z dwusprzęgłowym, 6-stopniowym automatem. Podczas jednostajnego przyspieszania, skrzynia działa całkiem żwawo. Gubi się trochę, gdy zechcemy nagle zredukować bieg lub pobawić się łopatkami. Kolejne przełożenia zmienia za to płynnie.

Fiat 500X SportFiat 500X Sport fot. Filip Trusz

Fiat 500X Sport - ceny. Ile za sportowe dodatki?

  • Fiat 500X Sport 1.0 FireFly 120 KM - od 86 550 zł.
  • Fiat 500X Sport 1.3 FireFly 150 KM - od 96 550 zł.

Wersja Sport zdecydowanie wyróżnia się na tle bardziej klasycznych 500X Urban oraz Cross. Sport to propozycja dla kierowców szukających większej pewności podczas dynamicznego pokonywania zakrętów i przy okazji nieszablonowego designu. Projektanci zaproponowali dla Sporta 19-calowe obręcze kół, a na listę lakierów wpisali piękną czerwień Seduzione. Do tego dochodzą dodatki w postaci w pełni LED-owych, aktywnych reflektorów, kontrastujące z lakierem lusterka i klamki, nieco wyraźniej uformowane zderzaki, a także dyskretny dyfuzor wraz z podwójną końcówką układu wydechowego.

Tomasz Korniejew i Fiat 500 Hybrid na planie podczas kręcenia programu Studio BiznesFiat 500 Hybrid - opinie, test, spalanie, recenzja

Fiat 500X Sport - wymiary. Tutaj bez zmian

Sport nie różni się od innych 500X. Mały crossover ma 426 centymetrów długości, 180 szerokości i 160,5 wysokości. Rozstaw osi wynosi 2570 mm. Bagażnik o pojemności 350 litrów nie należy do najbardziej pojemnych w segmencie, ale dwie podróżne walizki pochłonie. Po złożeniu asymetrycznej kanapy możliwości przewozowe rosną do 1000 litrów.

Fiat 500X SportFiat 500X Sport fot. Piotr Mokwiński

Fiat 500X Sport - wrażenia z jazdy, osiągi, spalanie. Sport nie tylko w makijażu

Włosi nie ograniczyli się jednak tylko do sportowych dodatków i groźnej nazwy. Fiat  został obniżony o 13 milimetrów, a zawieszenie zestrojono nieco sztywniej, niż pozostałe specyfikacje. Zmieniło się też przełożenie układu kierowniczego. 500X prowadzi się bardzo lekko, a Sport wymaga włożenia trochę większej siły w kręcenie kierownicą. To dobrze, ponieważ łatwiej zorientować się, co w danej chwili dzieje się z kołami, samo prowadzenie jest też precyzyjniejsze. Auto dość sprężyście pokonuje nierówności, choć na tych poprzecznych potrafi lekko podskoczyć. Nie przeszkadza to w sprawnym pokonywaniu ostrych łuków. 500X Sport lubi się z zakrętami. Dynamiczny okazuje się również silnik 1.3 FireFly. Do setki przyspiesza w 9 s i rozpędza się do 200 km/h. Nie brak mu tchu do około 150 km/h, a więcej w Polsce nie powinniśmy przecież jeździć. Nieźle też przedstawia się elastyczność, choć byłoby w tej kwestii jeszcze lepiej, gdyby automatyczna skrzynia szybciej reagowała na potrzebę zbicia przełożenia. Lubi się z

Benzynowy motor nieźle wyciszono i wyważono. Niezbyt przyjemny dźwięk dociera do kabiny dopiero po przekroczeniu 5 tysięcy obr./min. Dynamiczna jazda przekłada się również na wyższe zużycie paliwa. W mieście trzeba się liczyć z konsumpcją na poziomie 8-10 l. W spokojnej trasie komputer pokładowy wskaże około 7.

Fiat 500X SportFiat 500X Sport fot. Piotr Mokwiński

Fiat 500X - wnętrze. W środku dużo smaczków i sportowych detali

Jeśli podobają wam się nawiązania do klasycznej pięćsetki i retro sznyt, to bardzo spodoba wam się w środku Fiata 500X. Narzekać można tylko na twarde i nieprzyjemne w dotyku materiały, na które się gdzieniegdzie się natkniemy. Na szczęście większość z nich starano się ukryć, a w wersji Sport pojawiło się kilka ciekawych dodatków. Wielofunkcyjną kierownicę oraz daszek nad zegarami pokryto choćby alcantarą, z kolei boczki drzwi drzwi i górną cześć deski rozdzielczej obito miękkimi materiałami. Same zegary umieszczono w efektownie wyglądających tubach, a utrzymane w ciemnej kolorystyce wnętrze przełamano sportowymi akcentami - choćby metalowymi nakładkami na pedały, srebrny panel wokół skrzyni i cupholderów, i czerwonymi przeszyciami. O bagażniku wspominaliśmy. A tylna kanapa? Choć to z założenia mały SUV-ik, to z tyłu oferuje całkiem sporo miejsca. Dla dwóch dorosłych osób. Nie wybija się ponad rywali, ale też nie ma co narzekać.

Fiat 500X SportFiat 500X Sport fot. Fiat

Są też wygodnie porozmieszczane uchwyty na kubki, półka na drobiazgi i wejścia USB. Klimatyzację obsługujemy fizycznymi przyciskami, za co, jak wiecie, na Moto.pl zawsze stawiamy plusa. rzyzwoite opinie zbiera też ekran systemu multimedialnego. Ma 7 cali, dobrą rozdzielczość i cechuje się zadowalającą przejrzystością. Niezbyt skomplikowane menu ułatwia poruszanie się po rozmaitych zakładkach. Układ potrafi czytać SMS-y, ma funkcję rozpoznawania głosu, dwa porty USB, a także kamerę cofania, która kiepsko radzi sobie w słabo oświetlonych miejscach. Fiat postawił na nawigację TomTom 3D. Warto jednak wykorzystać możliwość sparowania ze smartfonem (Apple CarPlay oraz Android Auto) i korzystać z muzycznych aplikacji, portalów społecznościowych oraz Google Maps. System pozwala również kontrolować z pozycji smartfona styl jazdy, by poprawić efektywność i obniżyć koszty codziennej eksploatacji.

Fiat 500X SportFiat 500X Sport fot. Fiat

Fiat 500X Sport - opinie Moto.pl. Podsumowanie

To najdroższa, ale i zdecydowanie najciekawsza wersja Fiata 500X. Wygląda drapieżnie, ma ciekawe wnętrze, a na drodze potrafi zaskoczyć prowadzeniem, dzięki podrasowanemu zawieszeniu i układowi kierowniczemu. Trzeba jednak pamiętać, że "Sport" w tym przypadku tłumaczymy na "lekko usportowiony Fiat 500X", a nie "sportowy Fiat 500X". Jeśli oczekujecie tej drugiej opcji, to zły adres, ponieważ silniki oferują 120 lub 150 KM i możecie poczuć się rozczarowani. Szukacie drapieżnego, modnego crossovera, który będzie się wyróżniał na drodze? To dobrze trafiliście. Zwłaszcza z czerwonym lakierem Seduzione. Dawno nie widziałem tak pięknej czerwieni. Biały 500X, którym jeździł Piotrek Mokwiński, aż tak świetnie nie wyglądał.

Zobacz wideo Fiat 500 - miejskie auto o retro wyglądzie [RECENZJA]