Mimo że europejska klasa średnia przeżywa bardzo poważny kryzys, Renault podjęło odważną decyzję o wprowadzeniu na rynek nowego modelu. Talisman dostał bardzo ambitne zadanie - ma zastąpić w ofercie Francuzów popularną Lagunę i nie do końca udanego Latitude. Samochód oficjalnie zadebiutuje już na salonie we Frankfurcie. Co oznacza nazwa?
Renault Talisman to trójbryłowy sedan. Takie nadwozie może pozwolić nowemu Renault na uderzenie również w pozaeuropejskie rynki, gdzie kierowcy wciąż skłaniają się ku klasycznym kształtom limuzyn. Talisman mierzy 4,85 m długości, 1,87 m szerokości, a rozstaw osi wynosi 2,81 m. Bagażnik jest jednym z największych w segmencie, ma aż 608 litrów.
fot. Renault
fot. Renault
fot. Renault
fot. Renault
Serdecznie zapraszamy do obszernej prezentacji Renault Talisman.
Przód Talismana ma charakterystyczny wygląd nowych modeli marki. Bardzo duży znaczek lśni dumnie na tle chromowanego, wyrazistego grilla. Na ulicy pośród innych samochodów Talisman będzie się wyróżniał wyjątkowymi światłami do jazdy dziennej w kształcie litery "C", które ciągną się aż do zderzaka. W droższych wersjach światła mogą być wykonane w technologii full LED ("Pure Vision"). Z kolei z tyłu w oczy rzucają się przede wszystkim mocno wcinające się w klapę wąskie lampy LED i agresywne końcówki wydechu.
Sylwetka Renault jest bardzo nowoczesna. Eleganckie linie nadwozia są podkreślone przez chromowane detale i wyraźne przetłoczenia. Dynamiki Talismanowi dodaje trzecia szyba z boku i opływowy kształt. Auto może jeździć na dużych 19-calowych felgach. Jak podkreślają twórcy rysując nowego przedstawiciela klasy średniej czerpali inspirację ze sportowych modeli. Chciano podkreślić wygodę, praktyczność, wysokie osiągi i świetną aerodynamikę nowego modelu.
Naszym zdaniem stylistyka Renault Talisman jest naprawdę ciekawa i wniesie do segmentu powiew świeżego powietrza. Nam Talisman przypadł do gustu, a Wam? Nie piszemy już nic więcej i zapraszamy do zapoznania się ze zdjęciami nowego modelu Renault. Co myślicie o francuskiej limuzynie?
fot. Renault
fot. Renault
fot. Renault
fot. Renault
fot. Renault
fot. Renault
fot. Renault
fot. Renault
fot. Renault
fot. Renault
fot. Renault
fot. Renault
fot. Renault
fot. Renault
fot. Renault
fot. Renault
fot. Renault
fot. Renault
Projektanci wnętrza Talismana postawili przed sobą trzy cele. Środek auta ma być ciepły (dbać o dobre samopoczucie kierowcy), minimalistyczny (bez zbędnych pokręteł, przełączników i przycisków), a także doskonale wykończony (postawiono na skórę, miękki w dotyku materiał, drewno oraz parę metalowych elementów). Francuzi zdecydowali na klasyczne linie, co widać zwłaszcza w bardzo stonowanej i eleganckiej kierownicy.
Nad konsolą środkową wyraźnie dominuje duży ekran dotykowy. W zależności od wersji może mieć przekątną 7 albo 8,7 cala. Zgodnie z dzisiejszymi standardami to nasze centrum dowodzenia - od nawigacji i muzyki przez obsługę podłączonego smartfona po zmienianie ustawień samochodu. Renault pomyślało o klientach nie lubiących dotykowych ekranów. W obsłudze systemu możemy się wspomóc pokrętłem pod samym ekranem i przyciskami na kierownicy.
Renault na każdym kroku podkreśla, że Talisman będzie jednym z najprzestronniejszych samochodów w swojej klasie. Nawet dorośli pasażerowie podróżujący na tylnej kanapie nie powinni narzekać na brak miejsca na głowę czy kolana.
Bagażnik Talismana to imponujące 608 litrów, co daje mu pozycję jednego z liderów segmentu (więcej ma np. Skoda Superb) Nikt nie powinien też narzekać na całą masę schowków (m.in. obszerny w desce rozdzielczej, w drzwiach przednich na półtoralitrową butelkę, pod środkowym podłokietnikiem z chłodzoną komorą). Ich łączna objętość przekracza 25 litrów. Nie zabrakło oczywiście praktycznych uchwytów na kubki i wnęk na klucze albo telefon.
fot. Renault
fot. Renault
Wnętrze Renault Talisman cechuje duża dbałość o szczegóły.
fot. Renault
fot. Renault
fot. Renault
fot. Renault
fot. Renault
fot. Renault
fot. Renault
fot. Renault
Z nowym Renault mogliśmy zapoznać się na dwóch filmach promocyjnych. Pierwsze wideo podkreśla wyszukany styl Talismana i jego biznesowe zacięcie.
Za to na drugim możemy zapoznać się ze wszystkimi detalami nowego reprezentanta klasy średniej.
Renault Talisman wjedzie do salonów sprzedaży z pięcioma jednostkami napędowymi do wyboru. Wszystkie zostały wyposażone w nowoczesne rozwiązania technologiczne. Renault chwali się przede wszystkim bezpośrednim wtryskiem paliwa, jedną albo dwiema turbosprężarkami, systemem Start/Stop oraz układem odzyskiwania energii przy hamowaniu. Jednostki Renault bez najmniejszych problemów spełniają rygorystyczne normy Euro 6.
Kierowcy otrzymują do wyboru dwa silniki benzynowe i trzy wysokoprężne. Miłośnicy benzyniaków mogą zdecydować się na jednostkę o mocy 150 KM albo 200 KM. Obydwa silniki Energy TCe 150 oraz Energy TCe 200 współpracują wyłącznie z 7-biegową, dwusprzęgłową skrzynią biegów EDC.
Silniki Diesla są trzy: Energy dCi 110, Energy dCi 130 oraz Energy dCi 160. Dwa pierwsze mogą pracować z 6-biegowym manualem albo 6-biegowym, dwusprzęgłowym automatem. Talisman z topowym Dieslem będzie miał na pokładzie tylko automat. Od razu musimy zaznaczyć, że najsłabszy, 110-konny Talisman na razie nie jest planowany na polski rynek.
O spalaniu jeszcze nic nie wiemy, ale możemy się spodziewać, że nowoczesne, małolitrażowe, doładowane silniki (znak czasów downsizingu) zadbają o portfele kierowców podczas wizyt na stacjach benzynowych.
fot. Renault
Renault przygotowało dla swojego modelu aż 10 kolorów nadwozia. Każdy powinien więc znaleźć coś dla siebie. Oprócz jednego wszystkie lakiery są metalizowane. Dostępne w Talismanie kolory:
-Biała Perła
-Beż Dune
-Niebieski Cosmos
-Brązowy Vison
-Szary Kasjopea
-Szary Platynowy
-Czarny Etoile
-Czerwony Carmin
-Fioletowy Amethyse (tylko w topowej wersji Initiale Paris)
-Biel Alpejska (niemetalizowany)
Z kolei felgi będzie można wybrać z pięciu różnych wariantów:
-16 cali Sequence
-17 cali Bayadere
-18 cali Duetto
-19 cali Alizarine
-19 cali Initiale Paris
fot. Renault
fot. Renault
Renault konsekwentnie rozwija topową linię Initiale Paris. Dotąd najdroższa i najbogatsza wersja wyposażenia była dostępna w nowych wcieleniach modeli Espace oraz Clio. Także do tego grona dołaćza Renault Talisman.
Czym wyróżni się samochód w tej specyfikacji? Z zewnątrz rozpoznamy go po nowym metalizowanym lakierze Fioletowy Amethyste (dostępny tylko w tej wersji) oraz specjalnych 19-calowych felgach. Nie mogła także zabraknąć plakietek podkreślających wyjątkowość auta - znaczki Initiale Paris trafią z przodu pod znaczkiem Renault i z tyłu zamiast napisu "Talisman".
We wnętrzu oczywiście wyposażenie z najwyższej półki. To m.in. tapicerka nappa ze skóry licowej (czarna albo szara cieniowana); nowe zagłówki; unikalna, pokryta skórą kierownica; przednie fotele z podgrzewaniem, regulacją 10 parametrów i funkcją masażu; lepsze wyciszenie wnętrza; lusterka boczne, które zmieniają położenie w czasie cofania; dywaniki podłogowe oraz oznakowanie "Initiale Paris" w kilku strategicznych miejscach.
fot. Renault
Na pokładzie Renault Talisman nie mogło oczywiście zabraknąć nowoczesnych technologii, dodatków i systemów. To najciekawsze z nich:
Systemy z zakresu bezpieczeństwa:
-aktywny regulator prędkości
-aktywny system wspomagania nagłego hamowania
Systemy z zakresu ostrzegania:
-system kontroli pasa ruchu
-system kontroli bezpiecznej odległości
-system ostrzegania o nadmiernej prędkości
-system rozpoznawania znaków drogowych
-system monitorowania martwego pola
Systemy z zakresu ułatwiania obsługi auta:
-kamera cofania
-automatyczna zmiana świateł drogowych na mijania
-wyświetlacz Head-Up
-automatyczny hamulec postojowy
-elektrycznie, bezdotykowo otwierana klapa bagażnika
-wspomaganie parkowania Easy Park Assist
System 4Control z układem Electronic Damper Control system czterech kół skrętnych i amortyzatorów o zmiennej charakterystyczne. Dzięki nim Talisman jest bardzo zwrotny i zapewnia wysoki komfort jazdy w różnych warunkach.
Multi-Sense system, który steruje pozostałymi urządzeniami, podzespołami i technologiami, a przez to dba o najwyższą przyjemność z jazdy.
Karta Hands Free Kiedy Talisman wykryje obecność karty przygotowuje się do jazdy. Włącza światła, lampkę sufitową, rozkłada lusterka, otwiera drzwi i cofa fotel, by można było wygodniej wsiąść (kiedy kierowca zajmie miejsce fotel od razu wraca do poprzedniego ustawienia). Po wejściu do auta włącza się ekran i gotowy do pracy wita kierowcę.
Cover Carving Technology półsztywna, lekka, wytrzymała, elastyczna konstrukcja wbudowana w tylną stronę oparć. Dzięki niej udało się wygospodarować we wnętrzu Talismana więcej miejsca (przykładowo +3cm na wysokości kolan na tylnej kanapie).
Funkcja wentylacji wbudowana w fotele skutecznie łagodzi skutki upałów.
Przednie fotele z podgrzewaniem, funkcją masażu i regulacją nawet 10 parametrów (dużo zależy od wersji wyposażenia).
Radioodtwarzacz z 4,2-calowym wyświetlaczem dostępny już w podstawowej wersji zapewnia wysoką jakość dźwięku.
R-Link 2 multimedialny tablet zamontowany na desce rozdzielczej. W zależności od wersji wyposażenie występuje w dwóch rozmiarach: 7 cali i 8,7 cala. Z jego poziomu można sterować smartfonem, słuchać muzyki, używać nawigacji, ustawiać klimatyzację, systemy wspomagające prowadzenie, ustawienia fotela itd. Dla ludzi mniej lubiących ekrany dotykowe Renault dodało pokrętło na środkowej konsoli oraz dodatkowe przełączniki na kierownicy, dzięki którym można obsługiwać system R-Link.
R-Link Store dostęp do wielu usług online.
Zestaw audio BOSE Surround na który składa się aż trzynaście wysokiej głośników (dwa subwoofery).
fot. Renault
fot. Renault