Co robić, kiedy wjedziesz w kałużę? Jest tylko jedna bezpieczna metoda jej pokonania

Jest lato, ale samochód na drodze zachowuje się, jakby poruszał się po lodzie? To musi być zjawisko aquaplaningu. Jest ono niezwykle groźne. Dlatego warto kierowcom przypomnieć, na czym polega, co je prowokuje i jak kontrolować auto w poślizgu wodnym.

W ostatnich tygodniach polskie drogi są systematycznie zalewane kolejnymi opadami deszczu. Czasami opady zamieniają się nawet w oberwania chmury. A skoro asfalt potrafi być momentami naprawdę mokry, warto przypomnieć o popularnym i niezwykle groźnym w tych warunkach zjawisku aquaplaningu.

Zobacz wideo Drift zakończony uderzeniem w drzewo i mandatem w wysokości 5000 zł

Czym jest aquaplaning?

Aquaplaning bywa nazywany po polsku poślizgiem wodnym. Polega to na tym, że w czasie opadów na nawierzchni tworzy się filtr wodny. To woda z opadów wymieszana z piaskiem. Jeżeli skutecznie pokrywa ona asfalt, a do tego samochód jedzie zbyt szybko, bieżnik opony utraci możliwość odprowadzenia wilgoci spod koła. W efekcie między nawierzchnią a ogumieniem wytworzy się tzw. poduszka wodna czy też klin wodny. To efekt rosnącego ciśnienia hydrodynamicznego wody.

Po pojawieniu się poślizgu wodnego pojazd straci sterowność i zacznie się ślizgać. Będzie się zachowywał zupełnie tak, jakby jechał po lodzie. Co więcej, pojedzie dokładnie w tym kierunku, w którym zwrócony będzie wektor energii kinetycznej.

Jak powinien zachować się kierowca w razie wystąpienia poślizgu wodnego?

Skutkiem aquaplaningu zazwyczaj jest wypadnięcie z drogi lub zderzenie z innym pojazdem. To oznacza często naprawdę poważny wypadek. Dlatego tak ważne jest to, aby kierowca wiedział, jak zachować się w razie pojawienia się poślizgu wodnego. A tu kluczowy jest przede wszystkim spokój.

  • Na prostej drodze kierowca powinien uniknąć nagłych manewrów kierownicą lub hamowania. To jedynie spotęguje poślizg wodny. Dużo lepszym pomysłem jest po prostu odpuszczenie pedału gazu i oczekiwanie, aż pojazd zwolni, a koła odzyskają kontakt z nawierzchnią.
  • Dużo trudniejsza sytuacja pojawia się wtedy, gdy poślizg wodny wystąpi w czasie jazdy w zakręcie. Tu skrętu kierownicą uniknąć się nie uda. Samochód natomiast będzie kierowany na wprost. Dlatego eksperci w kwestii techniki jazdy zalecają dwie rzeczy. Po pierwsze zdjęcie nogi z gazu, a po drugie delikatne, ale stanowcze dokręcenie skrętu. Tak, aby po odzyskaniu przyczepności, pojazd nie wypadł z drogi.

Jak zapobiegać zjawisku aquaplaningu?

Aquaplaning pojawia się z zaskoczenia. Do tego jest niezwykle groźny. Jak zapobiegać jego pojawieniu się? Przede wszystkim należy zredukować prędkość w czasie intensywnych opadów deszczu. To prędkość jest mocno znaczącym faktorem. Ważne jest także unikanie wjeżdżania w głębokie kałuże znajdujące się przy krawędzi jezdni. Poza tym kierowca ma spore pole do popisu, ale w kwestii wyposażenia auta. Bo kolejnym kluczem jest stan opon. W tym przypadku liczy się:

  • wysokość bieżnika. Mocno zużyte ogumienie będzie dosłownie prowokować poślizg wodny za sprawą płytkich rowków sprowadzających wodę.
  • ciśnienie powietrza w oponach. To powinno być optymalne. Koła nie mogą być zarówno zbyt mocno, jak i słabo napompowane. Fakt ten warunkuje bowiem stopień pracy bieżnika po nawierzchni.
  • rodzaj ogumienia. Im gładszy ślad opony, tym trudniej będzie jej poradzić sobie w sytuacji, w której na drodze zalega woda.
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.