W minioną sobotę kierowca partyjnej limuzyny Jarosława Kaczyńskiego miał się okazję przekonać, że nie można w aucie przyciemnić szyb w sposób dowolny. W tym zakresie obowiązują jasne wytyczne wskazane w przepisach. A ich złamanie oznacza utratę dowodu rejestracyjnego, wycofanie pojazdu z ruchu, a nawet mandat.
Zasady dotyczące przyciemniania szyb w samochodzie należy podzielić na dwa bloki. Pierwszy dotyczy szyby bocznej tylnej i tylnej. Tu żadne reguły nie obowiązują. W głos przepisów można je przyciemnić nawet w 100-proc. Drugi z bloków odnosi się do szyby przedniej i przednich bocznych. Tu do akcji wkracza par. 8 ust. 5 pkt 4 rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Zapis ten wyraźnie stwierdza, że:
Szyby pojazdu przednie i przednie boczne powinny mieć współczynnik przepuszczania światła nie mniejszy, niż 70 proc.
Powyższy zapis oznacza, że szybę przednią i przednie boczne można przyciemnić w 30 proc.? Nie do końca. Czasami, w celu zachowania warunków technicznych, nie można przyciemniać ich wcale. Bo warto wiedzieć o tym, że szyby samochodowe już fabrycznie otrzymują efekt przyciemnienia i często wynosi on właśnie 30 proc. Bez żadnej ingerencji uzyskiwana jest zatem granica określona przepisami.
Czemu przepisy określają granicę przyciemnienia szyb przednich? Chodzi o widoczność dla kierowcy. Zbyt mocno zaciemniająca folia mogłaby bowiem sprawić, że np. podczas jazdy nocą kierujący niewiele widziałby na boki pojazdu. To tworzy zagrożenie w ruchu drogowym.
Jeżeli chodzi o oklejanie szyb w pojeździe (tym razem wszystkich!), kluczowy jest także par. 8 ust. 5 pkt 5 w/w rozporządzenia. A ten wyraźnie stwierdza, że "szyby pojazdu nie powinny odbijać światła w sposób powodujący oślepianie innych uczestników ruchu drogowego". Oznacza to mniej więcej tyle, że ich oklejanie folią o powierzchni błyszczącej typu lustro w głos polskich przepisów nie wchodzi w grę. Za to również można stracić dowód rejestracyjny, wycofać auto z ruchu i ukarać jego kierowcę mandatem.
Podstawę do wystawienia mandatu za zbyt mocno przyciemnione szyby przednie daje art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń. Ten mówi o naruszeniu przepisów o bezpieczeństwie lub porządku w ruchu drogowym. Przewiduje natomiast karę grzywny wynoszącą od 20 do 3000 zł. Równie dobrze kierowca może zatem dostać 100 zł, jaki 3000 zł mandatu. Wskazanie ostatecznej wysokości kwoty należy uznaniowo do decyzji policjantów.
Poza tym kierowca powinien liczyć się z utratą dowodu rejestracyjnego. Odzyska go po zdjęciu folii i przeprowadzeniu badania technicznego. A to nadal nie koniec, bo możliwe jest też wycofanie pojazdu z ruchu. I to akurat poważna sankcja. Oznacza bowiem, że samochód od chwili kontroli drogowej nie może uczestniczyć w ruchu drogowym. Musi zostać zatem holowany lub lawetowany na miejsce parkingu.
Metoda jest tak naprawdę jedna. Kierowca nie straci dowodu rejestracyjnego pojazdu i nie dostanie mandatu tylko w przypadku, w którym podczas kontroli drogowej i w obecności policjantów zerwie łamiącą przepisy folię z szyb. Choć okoliczność ta zadziała też wtedy, gdy funkcjonariusze umożliwią takie rozwiązanie. Kierowca w końcu wykroczenie i tak już popełnił. Pójście na rękę kierującemu zależy zatem od uznaniowej decyzji policjantów prowadzących kontrolę.