Jak rozpoznać, że na drodze jest "szklanka"? Kiedy zdasz sobie z tego sprawę, może być za późno

Zima nie odpuszcza. A ostatnie dni wyraźnie pokazały, że kierowcom cały czas grożą warunki drogowe typu "szklanka". Niezwykle niebezpieczne warunki! Jak wystarczająco wcześnie rozpoznać "szklankę" i jak prowadzić auto w takiej sytuacji?

Szklanka jest zimowym hasłem, które potrafi paraliżować kierowców. Temu ciężko się jednak dziwić. Oznacza bowiem warunki drogowe, w których poziom trakcji samochodu zbliża się do zera. To sytuacja, w której problemem jest nie tylko wykonywanie manewru skrętu. Trudne jest nawet zatrzymywanie pojazdu.

Zobacz wideo Staranował znak drogowy, wpadał w poślizg i skończył w zaspie. Po policyjnym pościgu kierowca trafił do aresztu

Jak rozpoznać oblodzoną jezdnię?

Szklanka to nic innego jak lód powstały na powierzchni asfaltu. Tak bywa też nazywana gołoledź czy czarny lód. To najczęściej wynik roztopów występujących w ciągu dnia i mrozu pojawiającego się wieczorem czy nocą. Jak rozpoznać, że woda właśnie zamarzła na powierzchni asfaltu? Kierowca powinien zwrócić uwagę na kilka rzeczy:

  • asfalt na jezdni zaczyna połyskiwać, a do tego odbija światła innych pojazdów czy światło emitowane przez latarnię.
  • ruchy kierownicą stają się delikatniejsze. Tak, jakby koła nie stawiały oporu podczas skręcania.
  • samochód może zacząć delikatnie myszkować podczas jazdy na wprost. Tak, jakby bujał się na drodze.

Stuprocentowej pewności kierowca może nabrać po kontrolowanym dohamowaniu. Droga powinna być pusta, a prędkość niska. Po wciśnięciu hamulca od razu dojdzie do poślizgu. W efekcie w pojeździe włączy się ABS.

Jak prowadzić auto na oblodzonym asfalcie?

Na lodzie zebranym na asfalcie żadnych szans nie mają nie tylko systemy trakcyjne. Nie sprawdzą się także nawet najlepsze opony zimowe. Dużo ważniejsze jest to, aby kierowca zmienił sposób jazdy. Po pojawieniu się gołoledzi najlepiej byłoby nie jechać samochodem wcale. Takie warunki paraliżują ruch na wielu odcinkach. Jeżeli kierowca musi już ruszyć samochód, ewentualnie lód zastał go w czasie jazdy, powinien:

  • drastycznie zredukować prędkość. Czasami auto nie będzie w stanie jechać szybciej, niż 10 do 20 km/h.
  • dużo wcześniej planować manewry i w czasie np. skręcania musi wyhamować prawie do zera. Tylko w ten sposób w miarę bezpiecznie pokona łuk.
  • trzymać dużą odległość od poprzedzającego pojazdu. Wyhamowanie może wymagać dużego dystansu. Warto go zatem zapewnić w celu uniknięcia kolizji.
  • położyć obydwie ręce na kierownicy. To pozwoli szybciej i pewniej reagować na ewentualny poślizg.
  • reagować stanowczo, ale spokojnie. Zamiast hamować, lepiej jest np. puścić gaz i czekać aż auto samo wytraci prędkość. Hamowanie, zwłaszcza mocne, może jedynie sprowokować poślizg.
Więcej o: