Drogowe ciekawostki znajdziesz również w tekstach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.
Przy przejściach dla pieszych umieszczane są charakterystyczne, żółte przyciski. Ich podstawową funkcją jest oczywiście inicjowanie sygnału zielonego na przejściach dla pieszych. To jednak tak właściwie dopiero początek ich funkcjonalności. Bo niezwykle kluczowy jest przycisk umieszczony od spodu obudowy.
Szczególnie często przy polskich drogach spotyka się przycisk dla pieszych Crossquide EK 533 PLUS. Ten jest popularny m.in. w Warszawie. Dlatego właśnie na jego funkcjonalności się skupimy. To plastikowa obudowa z kilkoma przewodami? I tak, i nie. Tak, bo urządzenie generalnie ma dość prostą budowę. Nie, bo jego funkcjonalność może zadziwiać. Dla przykładu urządzenie jest wyposażone w system dźwiękowego naprowadzania przy świetle czerwonym. Dzięki temu niewidomy pieszy precyzyjnie wie, gdzie przycisku ma poszukiwać.
Dźwięk naprowadzania dynamicznie dostosowuje się do poziomu hałasu w otoczeniu. Im głośniejsze jest otoczenie, tym dźwięk naprowadzania będzie głośniejszy. Parametry takie jak maksymalna głośność, minimalna głośność, prędkość zgłośnienia dźwięku i prędkość ściszenia są programowalne z pozycji komputera podłączonego do przycisku, tak aby w godzinach nocnych przycisk nie zakłócał spokoju mieszkańcom – powiedział Moto.pl Rafał Wodzicki z Busch Polska, czyli firmy produkującej tego typu urządzenia.
Niewidomy pieszy zlokalizował przycisk. Może dotknąć oczywiście płytki znajdującej się na frontowej części panelu. Dotknie jednak dodatkowego przycisku mechanicznego, który został ukryty na spodzie obudowy. Wiecie, czemu tak właśnie zrobi? Nie dlatego, że lubi sobie utrudniać życia, a dlatego, że chce sobie je ułatwiać. Bo przycisk może np. wibrować. Ale będzie wibrować tylko w przypadku sygnału zielonego. Sygnał czerwony czy migający zielony zatrzymują wibrację. To pierwszy z ważnych komunikatów, który otrzymuje niewidomy.
Czasami bywa tak, że sygnał programowania świateł jest zaprojektowany w taki sposób, aby naciśnięcie przycisku mechanicznego umieszczonego na dole urządzenia, wyzwoliło dłuższą sekwencję światła zielonego dla pieszych. W efekcie pieszy otrzyma większą ilość czasu na przejście na drugą stronę jezdni. To niezwykle cenna funkcjonalność, która daje osobom z niepełnosprawnościami, w tym ruchowymi, dużo większy komfort korzystania z pasów z sygnalizacją świetlną.
Ostatni z faktów dotyczy samego przycisku. Widząca osoba nie zwróci pewnie uwagi na to, że na przycisku znajduje się piktogram. Piktogram, który przekazuje niezwykle ważną informację. On wskazuje kierunek, w którym niewidomy powinien poruszać się w celu pokonania przejścia. Informuje również o tym, jaki rodzaj przejścia stanowi przeszkodę w tym przypadku. I tak:
Funkcje wskazywania geometrii przejścia dla pieszych realizuje również boczna listwa z umieszczonymi piktogramami będącymi ilustracją przejścia dla osób niewidzących. Ta funkcja pozwala pieszemu z niepełnosprawnością zorientować się, jak wygląda droga przez przejście dla pieszych, co może na niej spotkać. Opis jest dużo bardziej precyzyjny. Jest to ważne, ponieważ na drodze pieszy może spotkać np. ścieżkę rowerową, jeden lub więcej pasów ruchu dla samochodów, linię tramwajową, wysepkę z kolejnym przyciskiem lub bez, kolejne pasy ruchu – powiedział Moto.pl Rafał Wodzicki z Busch Polska.
Niepozorny, ale stanowiący skarbnicę wiedzy. Niedoceniany przez sprawnych pieszych, ale mogący ułatwić, a może nawet uratować życie osobom żyjącym z barierami zdrowotnymi. Przycisk na przejściach dla pieszych udowadnia jeszcze jedno. Najwięcej informacji w naszym życiu ukrytych jest między słowami. Bo pewne zjawisko można obserwować każdego dnia, ale nigdy nie wiedzieć co tak naprawdę oznacza.