Debiutująca w 1972 roku "piątka" okazała się prawdziwym sukcesem Renault. Miejskie auto u progu kryzysu naftowego stanowiło nawet 60% sprzedaży firmy. Początkowo pod maskę trafiały sprawdzone jednostki o mocy 36 i 47 koni, z czasem jednak powstały mocniejsze wersje ze 160-konną Turbo na czele (więcej tutaj ).
Druga generacja, zaprezentowana w 1985 roku, produkowana była aż do 1996 roku. Łącznie z taśm produkcyjnych zjechało 5,5 miliona egzemplarzy Renault 5.
W 1990 roku kultową "piątkę" zastąpiło Renault Clio. Tuż po debiucie wyróżniono je tytułem Samochodu Roku 1991. Topowa wersja Williams z 2-litrowym, benzynowym motorem o mocy 150 koni osiągała prędkość 215 km/h.
Rok 1998 to debiut drugiej generacji Clio, nadal zresztą produkowanej pod nazwą Storia. Po raz pierwszy obok hatchbacka pojawiła się wersja sedan - Thalia. Na uwagę zasługują szczególnie wersje Sport (169 KM) oraz V6. Ta ostatnia, produkowana w zakładach Alpine w latach 2001-2005, dysponowała centralnie umieszczonym silnikiem V6 o mocy 230-255 KM. Efekt? Pierwsza setka lądowała na liczniku po 6 s, a prędkość maksymalna to 232 km/h.
"Trójka" zadebiutowała od 2005 roku i od razu zgarnęła europejski tytuł Samochodu Roku 2006. Dwa lata później gamę nadwozi wzbogaciła wersja kombi (Grandtour) z bagażnikiem o pojemności 439 l. Na czele stoi dziś wersja R.S. z 2-litrowym, wolnossącym benzyniakiem pod maskę. Moc 203 koni katapultuje Clio do setki w ciągu 6,9 s i pozwala rozpędzić się do 223 km/h.
W galerii znajdziecie zdjęcia kolejnych generacji Renault 5/Clio. Wybierzcie tę Waszym zdaniem najlepszą, zapraszamy do głosowania w sondażu!
Historia kołem się toczy - Renault - PRZECZYTAJ
Clio Gordini RS dostępne w Polsce - ZOBACZ TUTAJ