Sześć minionych miesięcy to okres spowolnienia w sprzedaży nowych aut, spodowany światową recesją gospodarczą. Wszystkie najpopularniejsze marki poza Kią zanotowały spadki sprzedaży. Polska okazała się największym regionalnym rynkiem, na który przypada 33% sprzedanych samochodów. Tym samym zanotowaliśmy 0,1-procentowy wzrost w stosunku do analogicznego okresu w 2008 roku.
W Europie Środkowo-Wschodniej (Polska, Czechy, Rumunia, Słowacja, Węgry, Słowenia, Chorwacja, Serbia, Cypr, Estonia, Litwa, Łotwa) sprzedano łącznie 504 641 nowych aut. To o 28% mniej niż rok wcześniej. W Polsce w tym czasie znlazło nabywców 168 888 samochodów. Poza naszym krajem tylko Słowacja odnotowała 3,6-procentowy wzrost. Sprzedano tam 45 728 aut, co zapewniło Słowakom czwartą pozycję w regionie. Niewielki spadek sprzedaży odnotowano w Czechach, ale już w krajach nadbałtyckich, w Chorwacji i na Węgrzech sięga on 50%.
Najlepiej sprzedającą się marką w regionie jest Skoda z 62 123 sprzedanymi egzemplarzami. To o 26,7% mniej niż w pierwszym półroczu 2008 r. Za nią uplasował się Volkswagen i Ford. W pierwszej dziesiątce największy spadek odnotował Opel (43,3%), Dacia (41,0%) i Toyota (31,9%). O 3,5% aut więcej sprzedała za to Kia (łącznie 23 691 sztuk).
Najpopularniejsze modele to Octavia i Fabia, które wyprzedziły najlepiej sprzedającą się w ubiegłym roku Dacię Logan. Sprzedaż tej ostatniej spadła aż o 56%, do 19 840 sztuk. W okresie od stycznia do czerwca 2009 r. wzrosło zainteresowanie Fiatem Punto, Kią cee'd i Volkswagenem Golfem.
Marcin Sobolewski, źródło: JATO Dynamics