Mercedes G - 30 lat szlachetnej terenówki

W tym roku mija trzydzieści lat od wprowadzenia najbardziej kanciastego wśród Mercedesów. Oto krótkie przypomnienie historii samochodu, który równie dobrze radzi sobie na poligonie i przed kasynem.

W 1979 roku po kilku latach prób i przygotowań, mając już wstępne zamówienia dla wojska Mercedes rozpoczął produkcję seryjną samochodu terenowego klasy G . Litera ta pochodzi od niemieckiego słowa Geländewagen , co oznacza dosłownie samochód terenowy.

W460

Pierwsza generacja nosiła oznaczenie W460 i była projektowana jako typowy samochód terenowy. Spartańskie wnętrze w niczym nie przypominało ówczesnych osobowych Mercedesów - funkcja zdecydowanie dominowała nad estetyką. Napęd stanowiły benzynowe silniki, wśród których najpopularniejszym był czterocylindrowy 2,3 (230 GE) a największym 2,8 l. R6 (280 GE). Nie zabrakło silników wysokoprężnych montowanych w wersjach 240 GD i 300 GD. W 1987 do oferty dołączył 250 GD. Napęd przekazywany był poprzez skrzynię redukcyjną na tylną oś wyposażoną w blokadę mechanizmu różnicowego. Dodatkowo można było dołączyć napęd przedniej osi, za blokadę której trzeba było dodatkowo zapłacić. Samochody te szybko zyskały renomę dzięki doskonałym własnościom terenowym, trwałości i stosunkowo niskiej awaryjności. Mercedes G jest drogi w zakupie, ale utrata wartości jest niższa, niż w przypadku innych samochodów terenowych.

Pierwsza seria oferowana była z krótkim rozstawem osi jako otwarty kabriolet i zamknięte kombi oraz z długim rozstawem osi jako kombi. Furgon budowany w oparciu o obydwa modele pojawił się w ofercie rok później. Przez pewien czas dostępna była także wersja pickup i nadwozie z ramą do zabudowy. Na podstawie tego ostatniego powstawały liczne wersje specjalne.

W461

Od 1992 roku wojsko, jak i służby potrzebujące samochodów terenowych w swojej pracy mają do dyspozycji ulepszoną wersję W461 zachowującą wszelkie cechy wyglądu pierwszej Geländy. Wersja 230GE nie jest już sprzedawana, w ofercie pozostał jedynie diesel (290 GD). Od 2001 roku model ten nie jest sprzedawany klientom indywidualnym.

W463

W kwietniu 1990 roku pojawiła się w salonach sprzedaży ucywilizowana generacja W463 z wyraźnie innym przodem i stałym napędem na obie osie. Wewnątrz surowość samochodu wojskowego ustąpiła miejsce luksusowemu wyposażeniu, nowej desce rozdzielczej, czy wygodnym skórzanym fotelom. W463 nie musi się niczego wstydzić, nie jest ubogim krewnym, tylko prawdziwym luksusowym samochodem.

Początkowo oferta silnikowa niewiele odbiegała od poprzednika. Oferowano 230 GE, 300 GE, 250 GD i 300 GD. Dwa lata później 290 GD zastąpił 250-kę i pojawił się 350 GD. Także w 1993 roku zmieniono nazewnictwo przesuwając literę G przed liczbę oznaczającą wersję silnikową. W 1994 nowy G 320 zastąpił G 300, a w 1997 rzędową jednostkę zastąpiła nowa konstrukcja widlasta V6.

W 1993 pod maską zagościł silnik V8 (500 GE) o pojemności 5,0 l. (241 KM) w limitowanej serii do 500 sztuk. W 1998 roku moc zwiększono do 296 KM, a w zeszłym roku, przy okazji zmian stylistycznych , zastąpiono większą jednostką o pojemności 5,5 l. i mocy 388 KM.

W 2002 roku rozpoczęła się rewolucja w odmianach wysokoprężnych. Początkowo był to model G 270 CDI, potem dołączył do niego G 400 CDI, w końcu oba silniki zostały zastąpione trzylitrowym turbodieslem montowanym w G 320 CDI. Firma AMG oferuje ponadto G 55 AMG z doładowanym silnikiem o mocy 354 KM (w 1999 roku), 476 KM (2004) i w końcu 500 KM.

EDITION30

W tym roku mija trzydzieści lat od wprowadzenia najbardziej kanciastego wśród Mercedesów. Z tej okazji firma postanowiła powrócić do korzeni i zaoferowała limitowane edycje serii W463 i pierwszy raz od ośmiu lat także W461! Nazywają się odpowiednio G500 EDITION30 i G280 CDI EDITION30.PUR ( zobacz galerię ). Zwłaszcza ten drugi powinien przyciągnąć do salonów Mercedesa globtroterów poszukujących nowego samochodu wyprawowego, miłośników off-roadu i ludzi poszukujących prawdziwego "twardziela" którym wszędzie wjadą i zewsząd wyjadą. Samochody można wyposażyć we wszystko, czego potrzeba do jazdy w terenie. Jedni na pewno zdecydują się na jeden z dwóch dostępnych pakietów " off-road ", inni pójdą własną ścieżką wydając kolejny majątek na profesjonalne akcesoria i podzespoły.

A propos majątku, terenowy EDITION30.PUR kosztuje od 59 381 euro wzwyż, EDITION30 oparty na G 500 Station Wagon to wydatek przynajmniej 97 461 euro.

Mercedes G - twardziel

Marcin Lewandowski

Samochody: Mercedes G - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.