Shelby GT500 - kontynuacja legendy

Ford Mustang przygotowany na rok 2010 to poważna zmiana stylistyczna, bez większej ingerencji w mechanikę rumaka. Tym zajmie się Shelby, producent najbardziej pożądanych wersji tego samochodu.

Ta historia zaczyna się w połowie lat sześćdziesiątych, kiedy to Ford przedstawił światu tani samochód sportowy, na który mógł sobie pozwolić każdy. Niestety nie każdego osiągi i możliwości pierwszych Mustangów zadowalały. Już w rok po premierze Carroll Shelby , znany ze (współ)stworzenia AC Cobry 427 , jednego z najwspanialszych samochodów sportowych lat sześćdziesiątych, zabrał się za udoskonalanie fabrycznych Mustangów . Do pierwszej wersji GT350 w 1967 dołączył GT500 wyposażony w ogromny silnik V8 o pojemności siedmiu litrów. Produkcji zaprzestano w 1970 roku.

Pojawienie się Mustanga w pięknej i emocjonującej wersji w 2004 roku dało możliwość stworzenia równie mocno oddziałujących na ludzkie uczucia sportowych wersji Shelby . W 2006 roku odrodziły się obydwie bestie: GT350 i GT 500. Ta ostatnia dysponowała doładowanym silnikiem V8 o pojemności 5,4 litra generującym 500 KM. Stanowił on podstawę dla dalszych wersji rozwojowych, w tym GT500KR (King of the Road - na zdjęciu powyżej GT500KR z 1968 i 2008 roku) i GT500 Super Snake .

Dotychczasowy Mustang wyjeżdżając ze stajni Shelby'iego wyglądał groźnie. Teraz po modyfikacjach wygląda wręcz na wściekłego. Przymrużone oczy reflektorów, szerokie ramiona tylnych błotników, czy potężna długa maska silnika z wielkim wybrzuszeniem i chrapami łaknącymi powietrza, to tylko część nowego wizerunku. GT500 ma tradycyjnie podwójny pas biegnący przez środek od przodu do tyłu auta i mniejsze po bokach nadwozia. Nad napisem GT500 umieszczonym na przednim błotniku umieszczono znaczek kobry. Taki sam zdobi atrapę chłodnicy.

Jesteśmy dumni z wielu ulepszeń, które zostały dokonane wspólnie przez Forda i zespół Shelby Automobiles w zeszłym roku, a które możemy wcielić w życie w nowym nowym Shelby GT500 przygotowanym na rok 2010 - powiedział Carroll Shelby

Jak Carroll Shelby powiedział, tak zrobił. Silnik napędzający najnowszego GT500 do tej pory znajdowała się pod maską GT500KR . Jego konstrukcja jest zasadniczo niezmieniona, ale mocniejsze doładowanie pozwala osiągnąć moc 540 KM. Dwutarczowe sprzęgło ma teraz większą średnicę. Zwiększono także przełożenia piątego i szóstego biegu co obniżyło zużycie paliwa przy wyższych prędkościach. Aby poprawić przyspieszenie na niższych biegach obniżono wartość przełożenia przekładni głównej (3,55:1). Ford nie podaje ile zajmie sprint do 60 mil/h, ale można spodziewać się wartości około 4 sekund .

Za wiele modyfikacji odpowiedzialny jest SVT (Special Vehicle Team), będący czymś w rodzaju wewnętrznego tunera Forda. Korzystając z doświadczeń nabytych przy tworzeniu GT500KR, SVT zmodyfikowało zawieszenie, ale także zestroiło pracę wielu mechanizmów tak, aby prowadzenie nowego GT500 było prostsze, gładsze i wymagało użycia mniejszej siły.

Segment samochodów Muscle Car stanie się teraz jeszcze bardziej konkurencyjny. Musimy walczyć o honor nazwy Mustang, marki Shelby i przede wszystkim marki Ford. Nowy GT500 to samochód który spełnia to zadanie w stu procentach - powiedział Jamal Hameedi, szef inżynierów SVT.

Nowy 2010 Shelby GT500 pojawi się w sprzedaży już na wiosnę 2009 roku.

mjl, źródło: Ford

Samochody: Ford Mustang - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.