Nysa polskim "Ogórkiem"

Na całym świecie VW T1 T2 zrobił furorę. Jest to bez wątpienia najbardziej kultowy busik na Świecie. Jednak nawet za auto w kiepskim stanie trzeba słono zapłacić. Alternatywą dla VW jest nasza polska Nysa, a konkretnie Nysa z serii N.

Gwoli przypomnienia, Nysa pochodzi z Fabryki Mebli Stalowych "Zachód", gdzie w latach 47 - 51 powstawały PRL-owskie Meble. W 1952 w Nysie zaczęto produkować nietypowe nadwozia na podstawie samochodów ciężarowych takich jak Lublin 51 i Star 20. Tym samym zakład zmienił nazwę na "Zakład Budowy Nadwozi Samochodowych w Nysie".

Z powodu deficytu małych aut dostawczych w 1957 roku opracowano i zaczęto produkować pierwszą Nysę - model N57 . Samochód ważył 1500 kg , ładowność wynosiła 750 kg. "Nyska" miała silnik o pojemności 2,120 dm3 i mocy 48 KM . Tak jak napęd, wiele podzespołów pochodziło z Warszawy M-20.

Serię N produkowano do 1963 roku . Nysa występowała jako dostawczak, sanitarka, mikrobus, samochód towarowo-osobowy. Jedną z ciekawszych odmian nadwozia było, stworzone na specjalne zamówienie Ministerstwa Kultury i Sztuki, auto przystosowane do projekcji filmów .

Nysa była pierwszym samochodem dostawczym w Polsce (

Żuk

wszedł do produkcji w 1959 roku). Jednak mało osób pamięta auta serii N. W 1959 wyprodukowano jedynie 1350 egzemplarzy Nys N59 . Te auta są bardzo rzadkie, lecz posiadają swój urok osobisty. Nyska może być doskonałą alternatywą dla Ogórka . Nie dość, że jest rzadki i oryginalny , to na dodatek pochodzi z Polski . Doskonałym przykładem jest

ten model

, czekający na swoją drugą młodość.

J.K. źródło: wikipedia.org

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.