• Link został skopiowany

Najchętniej kupowane autobusy elektryczne w Europie. Światowy lider zdeklasował rywali

Solaris zaliczył bolesny spadek. Sprzedał o 37 proc. pojazdów mniej. Jeszcze więcej stracił jednak MAN. Sytuację wykorzystał jeden z rynkowych gigantów. Nie tylko wskoczył na pozycję lidera, ale również osiągnął imponujący wynik. W Polsce tej marki jednak nie lubią.
Fot. Marcin Stępień / Agencja Wyborcza.pl

W Polsce pojawił się prawdziwy boom na autobusy elektryczne. Kupują je praktycznie wszystkie gminy. To samo dotyczy Europy. Jakie autobusy zasilane prądem są najczęściej wybierane przez operatorów transportu miejskiego na Starym Kontynencie? Dane jasno wynikają z podsumowania sprzedaży w 2024 r.

Zobacz wideo Ku przestrodze. Pieszy zderzył się z autobusem

Jakie autobus elektryczne są najchętniej kupowane w Europie?

Zestawienie marek autobusów elektrycznych najczęściej kupowanych w Europie w 2024 r. wygląda następująco:

  1. Yutong – 1 092 egzemplarze,
  2. Mercedes – 918 egzemplarzy,
  3. Wrightbus – 861 egzemplarzy,
  4. Iveco Bus – 821 egzemplarzy,
  5. Solaris – 460 egzemplarzy,
  6. MAN – 435 egzemplarzy,
  7. BYD – 426 egzemplarzy,
  8. VDL – 401 egzemplarzy,
  9. BYD-ADL – 352 egzemplarze,
  10. Volvo Buses – 272 egzemplarze.

Powyższe dane zostały opublikowane przez serwis Elektrowóz. Powstały na podstawie informacji udostępnionych w kanale Sustainable Bus.

"Jedynka" Yutonga zaskakuje? Pozornie tak. Tylko pozornie

Zaskakuje przede wszystkim lider, ale tylko tych, którzy nie znają globalnych statystyk. Chińska marka Yutong Bus kojarzy się w Polsce z egzotycznie wyglądającymi busami elektrycznymi. Mają obłe kształty i charakterystyczne diodowe światła. Pojawiły się już w kilku miastach, między innymi w Warszawie. Wszystko wskazuje na to, że będziemy je widzieć coraz częściej. Dlaczego? Odpowiedź znajdziecie poniżej.

Jeśli ktoś jeszcze tego nie wie, warto wspomnieć, że firma jest... światowym gigantem. Ma aż 15-proc. udział w światowym rynku autobusów. W efekcie jest największym dostawcą tego typu pojazdów na świecie. Yutong produkuje autobusy miejskie i autokary. Ma w swojej ofercie napęd spalinowy, elektryczny, wodorowy i hybrydowy. W 2024 r. marka osiągnęła sprzedaż wynoszącą dokładnie 46 918 sztuk. To oznacza wzrost zbytu o blisko 28,5 proc.

Yutong w Europie w 2024 r. był jedynym producentem, którego wolumen sprzedaży przekroczył 1000 sztuk. To także firma, która w rok podwoiła rynkowy udział. Staje się zatem groźnym rywalem dla rodzimych graczy.
Autobus elektryczny Yutong U12 w bydgoskiej zajezdni MZK
Autobus elektryczny Yutong U12 w bydgoskiej zajezdni MZK Fot. Materiały ZDMiKP

W zestawieniu Top 10 jest też producent londyńskich double deckerów

Na powyższej liście można jednak odnaleźć większą ilość ciekawostek. Bo Yutong nie jest jedyną chińską marką. W zestawieniu pojawia się też BYD. Poza tym:

  • Czołówka to głównie firmy europejskie. Pojawiają się takie marki, jak Mercedes, Iveco, Solaris, MAN czy Wrightbus. Choć np. MAN i Solaris były zeszłorocznymi liderami. W tym roku przegrały m.in. z Yutongiem i Mercedesem.
  • Interesująco wygląda wysoka, trzecia pozycja brytyjskiego Wrightbusa. Wiecie, że to właśnie ta firma do 2017 r. dostarczała model New Routemaster, dwupoziomowy autobus, który pojawia się na londyńskich ulicach? Dopiero w ostatnich latach Londyn zastąpił je modelem produkowanym przez chiński koncern BYD.
  • Piąta pozycja zajęta przez Solarisa to dobra informacja dla Polaków. Spółka co prawda nie jest już w rękach Polaków, ale nadal ma siedzibę w naszym kraju. To cały czas polski producent autobusów. Choć w 2024 r. nie cieszył się taką popularnością, jak rok wcześniej.
Więcej o: