Szykują się duże zmiany na Marszałkowskiej. Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na przebudowę odcinka tamtejszej trasy tramwajowej. Wymienione zostanie całe torowisko wraz z podbudową na odcinku ok. 1 km. Zadanie jest podzielone na dwie części. Pierwszy, podstawowy zakres, obejmuje odcinek od ul. Widok do południowej części skrzyżowania z ul. Królewską. W ramach opcji przewidziano przebudowę odcinka trasy tramwajowej w okolicy skrzyżowania ul. Marszałkowskiej z ul. Królewską, zespołu przystankowego Królewska, gazociągu w ul. Królewskiej i dostosowanie układu drogowego na skrzyżowaniu. Inwestycja może dać się we znaki kierowcom korzystającym z trasy. Dlaczego?
Zgodnie z planem stołecznego ratusza Marszałkowska ma stać się prawdziwie zieloną arterią. Jak informuje spółka Tramwaje Warszawskie, wzdłuż torowiska powstaną pasy zieleni. Zasadzone zostaną nie tylko krzewy, ale również drzewa. W związku z tym przesunięte zostaną krawężniki, a przez to zmieni się układ drogowy - zniknie jeden pas ruchu.
Co więcej, powstaną dwa nowe przejścia dla pieszych oraz przejazdy rowerowe – na wysokości ulic Złotej i Sienkiewicza. Przygotowano również coś dla kierowców - w rejonie ulicy Złotej wyznaczona zostanie zawrotka pozwalająca zmienić kierunek ruchu bez konieczności dojeżdżania do ronda Dmowskiego. Z kolei przy ulicy Sienkiewicza powstanie zupełnie nowy lewoskręt zapewniający dojazd do kwartału w rejonie Złota-Zgoda. Zdaniem pomysłodawców zmiany na trasie przyniosą m.in. poprawę płynności ruchu tramwajów, usunięcie występujących ograniczeń prędkości, a także cichszy przejazd tramwajów.
Pierwsze oferty w przetargu poznamy w styczniu 2025 roku. Zgodnie z planem pierwsze prace powinny ruszyć już w wakacje. W związku z rozpoczęciem przebudowy wstrzymany zostanie ruchu tramwajów pomiędzy przystankami Metro Ratusz Arsenał i Centrum przez ok. 3,5 miesiąca. Na pozostałych odcinkach Marszałkowskiej i ul. Andersa, dzięki budowie tymczasowych rozjazdów nakładkowych, możliwe będzie kursowanie tramwajów dwukierunkowych.
Co ciekawe, podczas przerwy w karosowaniu tramwajów spółka zamierza wyremontować torowisko z rozjazdami w węźle na placu Bankowym. Przeprowadzi też remont torów między Królewską a Senatorską. Na wysokości Ogrodu Saskiego przygotowana zostanie zabudowa pod przyszłe przejście dla pieszych w kierunku placu Żelaznej Bramy – tak, by nie było potrzeby wstrzymywania ruchu tramwajowego w przyszłości.