Rewolucja w PKP. Dzięki Portalowi Pasażera pociągi będą jak miejskie autobusy

PKP zmieniło właśnie swój Portal Pasażera. Teraz pracuje on płynniej i powrócił do dwóch ciekawych funkcji. Za ich sprawą pasażerowie mogą lepiej zaplanować podróż. Mowa o opcjach "Pociągi na mapie" i "Trasa na mapie".

PKP Polskie Linie Kolejowe SA mają dobrą informację dla pasażerów. Właśnie zakończył się projekt "Optymalizacja Portalu Pasażera". To według oficjalnego komunikatu operatora oznacza "szereg ulepszeń mających na celu poprawę jakości korzystania z platformy".

Zobacz wideo Tyłem wjechał na przejazd kolejowy i na nim utknął. Pociąg minął go o włos

Pasażerowie mogą teraz sprawdzić, gdzie znajduje się pociąg

Powyższe stwierdzenie jest mało precyzyjne. Co jednak oznacza w praktyce? Chodzi o ulepszenie dwóch kluczowych funkcji Portalu Pasażera. Pierwszą opcją są "Pociągi na mapie". Dzięki niej pasażerowie mogą śledzić w czasie rzeczywistym pozycje pociągów. Dzięki temu będą wiedzieć, jak daleko od stacji znajduje się pojazd i czy pojawi się na peronie o podanym czasie.

Sprawdzenie pozycji pociągu na mapie jest możliwe dzięki lokalizatorom korzystającym z systemu GPS, które są umieszczone w wagonach. System odbiera sygnały o zmianie pozycji kolei w czasie rzeczywistym. Na razie jednak funkcja ta dotyczy wybranych pociągów. Wybranych, bo aktualnie mocno ograniczona liczba pojazdów jest wyposażonych w nadajniki satelitarne. Z czasem będzie ona poszerzana. To kolejny punkt modernizacji taboru. Zwiększy się zatem dostępność danych, co powinno ucieszyć wszystkich pasażerów.

Rewolucja w PKP. Dzięki Portalowi Pasażera pociągi będą jak miejskie autobusy
Rewolucja w PKP. Dzięki Portalowi Pasażera pociągi będą jak miejskie autobusy Fot. PKP

Informacje o trasie pociągu wraz z opóźnieniami

Drugą z funkcji jest "Trasa na mapie". Po wybraniu tej opcji pasażer może podejrzeć aktualną trasę pociągu. Na mapie będą zaznaczone ewentualne opóźnienia oraz odcinki, na których obowiązuje komunikacja zastępcza. To pozwoli precyzyjniej zaplanować trasę przejazdu różnymi środkami transportu zbiorowego. Pasażerowie będą z dużym przybliżeniem wiedzieć m.in., ile zostanie im czasu na przesiadkę.

Aby obie powyższe funkcje mogły zacząć działać w pełni, konieczna była nie tylko optymalizacja serwisu. Portal Pasażera dodatkowo musiał otrzymać nowe serwery. Dzięki temu praca apki stała się bardziej stabilna, a strona ma się ładować dużo szybciej, niż wcześniej. Poza serwerami informatycy pracujący dla PKPzoptymalizowali kod aplikacji, tak aby działał sprawniej.

Więcej o: