Gdańsk ma lepszy pomysł od Krakowa. Zamiast metra wybuduje coś zupełnie innego

Gdańsk będzie miał prawie metro. Prawie, bo nad morzem kolej pojedzie tylko kawałkami pod ziemią. Inwestycja nadal jest jednak potężna. Miasto planuje bowiem wydać na siedem kilometrów dodatkowych torów aż 2 mld zł.

Warszawa planuje trzecią linię metra. Kraków chce wystartować z pierwszą. Co na to Gdańsk? Władze tego miasta mają zupełnie inny pomysł. Nad morzem nie chcą jeździć pociągiem pod ziemią. Wolą postawić na kolej, ale naziemną. Właśnie dlatego stolica Trójmiasta ma zamiar zainwestować w Pomorską Kolej Metropolitalną.

Zobacz wideo Pasażer nagrał kierowcę autobusu i pokazał film policji. Mandat 12 pkt. i 500 zł

Przedłużą Kolej Metropolitalną w kierunku Orunia i Lipców

Historia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej brzmi naprawdę ciekawie. Na odcinku między Wrzeszczem a Kiełpinkiem pojechała śladem torów, które funkcjonowały między 1914 a 1945 r. Dalej została poprowadzona w kierunku portu lotniczego. PKM w tym kształcie została oddana do użytkowania w 2015 r. Jej przejezdność odbiła się szerokim echem. Blisko 19-kilometrowa linia kolejowa nr 248 była pierwszą, która została wybudowana w Polsce od ponad 40 lat. Dziś pojawił się plan jej rozbudowy o nitkę PKM Południe.

Jak informują nasi koledzy z Wyborczej, teraz "urząd marszałkowski wraz z miastem Gdańsk wydłuża linię kolei aglomeracyjnej z centrum Gdańska w głąb zamieszkałych przez ponad 100 tys. mieszkańców południowych dzielnic miasta". Na razie podpisana została umowa na zaprojektowanie nowej trasy kolejowej. Za 44 mln zł firma w ciągu 36 miesięcy przygotuje pełną dokumentację projektową i uzyska decyzję zezwalającą na realizację przedsięwzięcia.

Budowa PKM Południe będzie wymagająca. Koszt to 2 mld zł

Przedłużenie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i stworzenie aglomeracyjnego odcinka PKM Południe od Gdańska Śródmieścia do Kowal ma prosty cel. Chodzi o zwiększenie dostępności szybkiej komunikacji miejskiej. W ten sposób miast chce zredukować natężenie ruchu drogowego na ulicach. I co ważne, PKM w nowym kształcie ułatwi nie tylko życie mieszkańców. Ona jest "wycelowana" także w turystów, którzy w sezonie letnim tłumnie przybywają do Gdańska.

Niestety prace nad 7-kilometrowym fragmentem nie będą proste. W większości będzie on poprowadzony estakadami, w głębokich wykopach lub tunelach. To sprawia, że szacowany koszt budowy całej PKP Południe to około 2 mld zł. To tylko o jedną trzecią mniej niż pierwsza linia metra w Krakowie. Według harmonogramu linia ma być gotowa do końca 2029 roku.

Przebieg PKM Południe.
Przebieg PKM Południe. Fot. mat. prasowe

W ramach PKM Południe powstaną nie tylko tory. W planach dwa węzły

Inwestycja przewiduje jednak nie tylko budowę torów. W jej planie są także dwa przedsięwzięcia drogowe. Mowa o:

  • budowie bezkolizyjnego przekroczenia magistrali kolejowej E-65 i Traktu św. Wojciecha poprzez tzw. ulicę Nową Sandomierską.
  • budowie II etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie węzła Kowale.

To historyczny i epokowy projekt nie tylko dla Gdańska, ale także dla Obszaru Metropolitalnego. Dodatkowo, w ramach tej umowy podpiszemy także umowę na projektowanie Nowej Świętokrzyskiej etap II. Będzie ona wiodła od Niepołomickiej aż do granicy z Kowalami. Wszystkie te projekty są przygotowywane wspólnie tak, aby uniknąć kolizji i połączyć te inwestycje, zarówno drogowe, jak i kolejowe – powiedziała podczas konferencji omawiającej podpisanie umowy z biurem projektowym Aleksandra Dulkiewicz – prezydent Gdańska.

Więcej o: