• Link został skopiowany

Nocna akcja na autostradzie A2. Sześciu kierowców ciężarówek straciło prawa jazdy

Inspektorzy gorzowskiego ITD postanowili przyjrzeć się sposobowi rejestrowania czasu pracy kierowców. Podczas kontroli wpadło sześciu kierujących. Każdy z nich już stracił prawo jazdy. A to dopiero początek konsekwencji.
Nocne działania kontrolne ITD na autostradzie A2.
Fot. Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Gorzowie Wielkopolskim

Inspektorzy lubuskiej Inspekcji Transportu Drogowego postanowili przygotować dla kierowców niespodziankę. Zaplanowali nocną akcję przesiewową, w czasie której chcieli wyłapywać kierowców fałszujących czas pracy za kierownicą. Sprawdzane były ciężarówki jadące autostradą A2 w kierunku granicy polsko-niemieckiej.

Zobacz wideo

6 kierowców straciło prawo jazdy. Akcja ITD na A2

Efektem nocnych działań inspektorów ITD z Gorzowa Wielkopolskiego stało się ujawnienie sześciu kierowców, którzy manipulowali swoim czasem pracy. Pięciu z nich używało do tego celu karty kierowcy zarejestrowanej na innego kierującego. Jeden z zatrzymanych kierowców używał magnesu w celu fałszowania wskazań tachografu. Okazało się, że w poprzednim roku został on przyłapany na używaniu cudzej karty kierowcy.

Każdy z sześciu kierowców stracił prawo jazdy na okres 6 miesięcy. Uprawnienia zostały wstrzymane na miejscu kontroli drogowej. Na tym jednak nie koniec, bo inspektorzy zatrzymali również nielegalnie używane karty, a kierowca, który fałszował wskazanie tachografu, dodatkowo trafił w ręce policjantów. Za ingerencję w prawidłowość pomiaru drogomierza czeka go odpowiedzialność karna. Kierowcy ponieśli odpowiedzialność, czas zatem teraz na... przewoźników. ITD w stosunku do tych podmiotów wszczęło postępowanie administracyjne.

Czy ITD może zabierać prawo jazdy za tachograf?

W tym punkcie rodzą się dwa pytania. Czemu ITD prowadziło nocną kontrolę? Bo noc jest porą dnia, w której kierowcy ciężarówek "pracują" najchętniej. Na drogach panuje mniejszy ruch, a jest też mniejsza szansa na wpadnięcie na kontrolę drogową.

Drugie z pytań jest inne. Czy funkcjonariusz ITD rzeczywiście może zatrzymać kierowcy prawo jazdy za ingerencję w sposób działania tachografu lub używanie cudzej karty kierowcy? Oczywiście. Podstawy do podejmowania takich działań daje mu m.in. art. 135 ust. 1 pkt 2a ustawy Prawo o ruchu drogowym. W takim przypadku uprawnienia są odbierane na okres 3 miesięcy. Identycznie jak w przypadku przekroczenia prędkości w terenie zabudowanym o co najmniej 51 km/h.

ITD regularnie bada przypadki fałszowania czasu pracy kierowców

Inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego regularnie prowadzą nocne kontrole czasu pracy kierowców. To nie była pierwsza tego typu akcja. I żeby się o tym przekonać, wystarczy cofnąć się w czasie do połowy października. Wtedy na drogi wyruszyli inspektorzy z Bydgoszczy. Prowadzili działania w czterech punktach kontrolnych województwa kujawsko-pomorskiego. Skontrolowali aż 190 pojazdów i ujawnili cztery przypadki fałszowania rzeczywistych aktywności kierowców. Jak wtedy informowało ITD w swoim komunikacie:

Trzem kierowcom zatrzymano prawo jazdy na okres 3 miesięcy za posługiwanie się cyfrową kartą innego kierowcy i zmianę oprogramowania w tachografie, które umożliwiało ingerencję w jego prawidłową pracę. Za stwierdzone naruszenia nałożono na kierowców mandaty karne, a wobec przewoźników drogowych wszczęto postępowania administracyjne.

Więcej o: