Unia sypnęła groszem i to niemałym. Miliony złotych na budowę dwóch tras

300 milionów złotych - właśnie taką kwotę dofinansowania z unijnego Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) otrzymały dwie powstające właśnie trasy. Mowa o obwodnicach Oświęcimia w ciągu DK44 oraz Poręby i Zawiercia w ciągu DK78.

Środki z programu FEnIKS są dla polskiego drogownictwa czymś wręcz nieocenionym. Do tej pory z unijne dofinansowanie objęło budowę takich tras jak:

  • S1 Oświęcim – Bielsko-Biała; 
  • S7 Widoma – Kraków Nowa Huta; 
  • A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce; 
  • S61 Łomża Zachód – Kolno. 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie spoczywa na laurach. Właśnie udało się jej otrzymać kolejną transzę finansowego wsparcia. Tym razem z unijnego funduszu popłynie łącznie 300 mln euro, które zostaną wykorzystane przy budowie dwóch tras - obowodnicy Oświęcimia oraz obwodnicy Poręby i Zawiercia.

Zobacz wideo

Obwodnica Oświęcimia. Budowa 9-kilometrowej drogi otrzyma 150 mln euro dofinansowania

Obwodnica Oświęcimia o długości nieco ponad 9 km będzie prowadziła od węzła Oświęcim na powstającej drodze ekspresowej S1, do okolic skrzyżowania ul. Zatorskiej i Grojeckiej. "Trasa ominie od południa miasto, zapewniając szybkie i bezpieczne połączenie z drogą ekspresową Mysłowice – Bielsko-Biała, a dzięki temu również z autostradą A4. Sam węzeł Oświęcim znajduje się już na terenie województwa śląskiego, między miejscowościami Bojszowy i Jedlina" - tłumaczą drogowcy.

Nowa obwodnica będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas ruchu będzie miał 3,5 m szerokości. Trasa zostanie połączona z innymi drogami w sześciu miejscach:  

  1. z S1 poprzez węzeł Oświęcim (początek obwodnicy);   
  2. z ul. Wolską w Jedlinie poprzez rondo turbinowe;   
  3. z ul. Wojewódzką w Pławach (rondo turbinowe);   
  4. z ul. Legionów (droga wojewódzka nr 933) (rondo turbinowe);   
  5. z ul. Jagiełły (droga wojewódzka nr 948) (rondo turbinowe);   
  6. z ul. Zatorską (obecna DK44; koniec obwodnicy) (rondo).  

Wykonawca szacuje, że inwestycja zostanie zakończona w II połowie 2025 roku. Stopień zaawansowania prac wynosi 60 proc. 

Obwodnica Poręby i Zawiercia

Powstająca właśnie 16,7-kilometrowa obwodnica w ciągu DK 78 jest pierwszym etapem większej, liczącej ponad 24 km długości inwestycji, która w przyszłości przejmie ruch tranzytowy w regionie. W ramach inwestycji powstaje dwujezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Wykonawca jest bliski dokończenia robót ziemnych, wykonywania podbudów z kruszyw mineralnych oraz kolejnych warstw z mieszanek asfaltowych.

"Umowę na jej realizację podpisaliśmy w grudniu 2019 r., a w lutym 2022 r. otrzymaliśmy decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Obecnie zaawansowanie prac, pomiędzy Siewierzem i zawierciańską dzielnicą Kromołów, wynosi ok. 70 proc. Umowny termin zakończenia robót przypada w kwietniu 2025 roku" - informują przedstawiciele GDDKiA.

Unijne dofinansowanie. To już ponad 1,7 mld złotych

Koszt budowy obwodnicy Oświęcimia to łącznie ok. 0,5 mld złotych. Budowa otrzymała już 249,4 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Teraz, za sprawą Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko, zyskała kolejne 150 mln zł wsparcia.

W przypadku obwodnicy Poręby i Zawiercia całość prac pochłonie łącznie 478 mln zł. Połowa z tej kwoty została pozyskana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Kolejne 150 mln zł popłynie z programu FEnIKS. Łącznie ze środków unijnych w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko polskie drogownictwo otrzymało w ostatnich miesiącach aż 1,781 mld zł. 

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.