Środki z programu FEnIKS są dla polskiego drogownictwa czymś wręcz nieocenionym. Do tej pory z unijne dofinansowanie objęło budowę takich tras jak:
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie spoczywa na laurach. Właśnie udało się jej otrzymać kolejną transzę finansowego wsparcia. Tym razem z unijnego funduszu popłynie łącznie 300 mln euro, które zostaną wykorzystane przy budowie dwóch tras - obowodnicy Oświęcimia oraz obwodnicy Poręby i Zawiercia.
Obwodnica Oświęcimia o długości nieco ponad 9 km będzie prowadziła od węzła Oświęcim na powstającej drodze ekspresowej S1, do okolic skrzyżowania ul. Zatorskiej i Grojeckiej. "Trasa ominie od południa miasto, zapewniając szybkie i bezpieczne połączenie z drogą ekspresową Mysłowice – Bielsko-Biała, a dzięki temu również z autostradą A4. Sam węzeł Oświęcim znajduje się już na terenie województwa śląskiego, między miejscowościami Bojszowy i Jedlina" - tłumaczą drogowcy.
Nowa obwodnica będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas ruchu będzie miał 3,5 m szerokości. Trasa zostanie połączona z innymi drogami w sześciu miejscach:
Wykonawca szacuje, że inwestycja zostanie zakończona w II połowie 2025 roku. Stopień zaawansowania prac wynosi 60 proc.
Powstająca właśnie 16,7-kilometrowa obwodnica w ciągu DK 78 jest pierwszym etapem większej, liczącej ponad 24 km długości inwestycji, która w przyszłości przejmie ruch tranzytowy w regionie. W ramach inwestycji powstaje dwujezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Wykonawca jest bliski dokończenia robót ziemnych, wykonywania podbudów z kruszyw mineralnych oraz kolejnych warstw z mieszanek asfaltowych.
"Umowę na jej realizację podpisaliśmy w grudniu 2019 r., a w lutym 2022 r. otrzymaliśmy decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Obecnie zaawansowanie prac, pomiędzy Siewierzem i zawierciańską dzielnicą Kromołów, wynosi ok. 70 proc. Umowny termin zakończenia robót przypada w kwietniu 2025 roku" - informują przedstawiciele GDDKiA.
Koszt budowy obwodnicy Oświęcimia to łącznie ok. 0,5 mld złotych. Budowa otrzymała już 249,4 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Teraz, za sprawą Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko, zyskała kolejne 150 mln zł wsparcia.
W przypadku obwodnicy Poręby i Zawiercia całość prac pochłonie łącznie 478 mln zł. Połowa z tej kwoty została pozyskana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Kolejne 150 mln zł popłynie z programu FEnIKS. Łącznie ze środków unijnych w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko polskie drogownictwo otrzymało w ostatnich miesiącach aż 1,781 mld zł.