Która linia tramwajowa w Warszawie jest najdłuższa? Można nią dojechać z jednego końca miasta na drugi

Najdłuższa linia tramwajowa w Warszawie ma ponad 23 km. To prawie tyle, ile wynosi rozpiętość stolicy w kierunku wschód-zachód. Co więcej, linia powstała niemalże dokładnie 116 lat temu. Od tego czasu była stopniowo rozbudowywana.

Aktualnie w stolicy wyznaczonych jest dokładnie 26 linii tramwajowych. Która z nich operuje na najdłuższej trasie? Mowa o linii nr 17. Jej trasa rozpościera się między stacją PKP na Służewcu a Winnicą na Białołęce. Tym samym przebiega przez Mokotów, Śródmieście, Wolę i Żoliborz. Trasa prowadzi też przez most – konkretnie most Północny.

Zobacz wideo Podziemny tramwaj do Warszawy Zachodniej

Tramwaj nr 17 top 49 przystanków i 66-minutowy czas przejazdu

Linia tramwajowa nr 17 ma całkowitą długość na poziomie 23,4 km. Na takim dystansie wyznaczonych zostało 49 przystanków. Według rozkładu przejazd trasą powinien trwać jakieś 66 minut. Co ciekawe, warszawska "siedemnastka" ma ponad 100 lat historii. Tramwaj z tym numerem po raz pierwszy pojawił się na ulicach stolicy 17 sierpnia 1908 r. I nie było to pierwsze połączenie, bo tramwaje (co prawda konne) pojawiły się w Warszawie już w 1866 r.

Tramwaj 17 miał krótką przerwę w kursowaniu w czasie od Powstania Warszawskiego do 9 maja 1946 r. Na przeszkodzie stanęły mu wtedy działania wojenne i zniszczona trakcja. Tym samym "siedemnastka" stała się świadkiem nie tylko powojennej odbudowy stolicy. Ona uważnie obserwowała także rozbudowę miasta i rozrastała się wraz z nim.

Tramwaje warszawskie zaczynały w 1899 r. od składów zaprzęganych konno

Jak już wspominałem, tramwaje warszawskie skończyły w tym roku 156 lat. Pierwotnie startowały jako środki transportu zasilane pracą koni. I już w 1899 r. sieć była naprawdę imponująca. Połączenie było realizowane na 17. trasach i dystansie 30 km. W tym czasie eksploatowane były 234 tramwaje. Po 1908 r. stolica zaczęła przestawiać się na napęd elektryczny. Współcześnie Tramwaje Warszawskie mogą się pochwalić co najmniej kilkoma faktami:

  • Tramwaje w Warszawie tylko w 2023 r. przewiozły 248 903 710 pasażerów. To stanowi jedną czwartą wszystkich przewozów miejskich w tym czasie.
  • Aktualnie na flotę tramwajową składa się jakieś 450 składów. One każdego dnia przewożą mieszkańców Warszawy.
  • Tramwaje Warszawskie w 2019 r. zamówiły nowe składy w firmie Hyundai. Ta miała dostarczyć 123 tramwaje za kwotę 1,8 mld zł. Dostawy zakończyły się w zeszłym roku. Ciekawostka jest taka, że tramwaj Hyundai do przewiezienia jednego pasażera na odcinku 1 km zużywa 15 watogodzin, czyli dwa razy mniej niż osobowe samochody elektryczne.
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.