Do zakończenia budowy linii M2 warszawskiego metra brakuje jeszcze trzech stacji. Obecnie pociągi kończą trasę na przystanku Bemowo. Jeszcze w 2025 mają pojechać kolejnymi stacjami: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Ponieważ tunele są wykonywane metodą podstropową, przed ich wydrążeniem trzeba przygotować konstrukcję złożoną ze ścian i stropu. Dopiero potem ziemia jest wybierana spod utworzonej konstrukcji. Za kilka miesięcy zacznie tam pracę maszyna wiertnicza TBM (Tunnel Boring Machine) o konstrukcji podobnej do olbrzymiego urządzenia, które w 2022 roku jechało konwojem przez prawie całą Polskę. Maszyna, która zostanie użyta do budowy tuneli i stacji Metra Warszawskiego jest od niej mniejsza, ale należy do tej samej kategorii.
Wiercenie tuneli ogromnymi tarczami powinno rozpocząć się najpóźniej w połowie 2024 roku. Z naszej perspektywy to dużo czasu, ale dla budowniczych warszawskiego metra zaledwie chwila. Dlatego na wszystkich trzech stacjach już są gotowe tzw. ściany szczelinowe, a teraz trwa budowa stropu pośredniego. Na stacji Karolin ten proces już dobiega końca i to tam w pierwszej kolejności maszyna wiertnicza zacznie pracę. Kilka dni temu, 12 lutego br. zaczęły się też przygotowania na następnej stacji linii metra M2: Chrzanów. Chodzi o zagęszczanie gruntów, bo maszyna TBM wymaga odpowiednich warunków geologicznych, aby precyzyjnie trafić w wyznaczony fragment stacji. Takie zagęszczanie terenu to standardowy proces w przypadku używania TBM do drążenia tuneli.
Podstropowa metoda budowy tuneli, nie tylko metra, przy użyciu takich maszyn, ma wiele zalet. Podstawowe to: brak konieczności tworzenia wykopów oraz szybkie tempo prac. Pierwsza cecha jest szczególnie ważna w przypadku drążenia tuneli w miastach, bo minimalnie utrudnia życie ich mieszkańcom. Prace nad nowymi tunelami drugiej linii warszawskiego metra zgodnie z umową mają zakończyć się w październiku 2025 roku.
Do tego czasu oprócz dwóch tuneli, każdy długości niemal czterech kilometrów oraz trzech stacji, mają być ukończone również: dwie wentylatornie szlakowe, trzy tunele szlakowe, Stacja Techniczno-Postojowa Karolin D1 (będzie stanowić zaplecze techniczne dla całej linii M2) oraz tunel, który ją łączy z pierwszą stacją. Łączna kubatura wszystkich podziemnych obiektów osiągnie prawie 300 tys. m3.
Wykonanie tych prac oznacza realizację bieżącego planu budowy drugiej linii Metra Warszawskiego, ale nie ich ostateczne zakończenie. Zgodnie z planem komunikacyjnym Warszawy do 2050 roku, ta linia w przyszłości ma zostać jeszcze bardziej wydłużona tak, aby spotkała się planowaną w przyszłości trasą metra M5, a następnie dotarła aż do Ursusa. Dlatego kiedyś na linii M2 prawdopodobnie (bo plan podlega weryfikacji) powstaną jeszcze trzy dodatkowe stacje: Ursus Płn., Szamoty (przesiadkowa do linii M5) i Ursus Niedźwiadek, ale to daleka przyszłość.