Giganci Orlenu. Święta Barbara i Antoni Łukasiewicz dostarczą miliony ton gazu ziemnego

Do floty Orlenu dołączą dwa nowe gazowce. "Święta Barbara" oraz "Antoni Łukasiewicz" to potężne statki, które pomieszczą łącznie 140 tys. ton LNG. Będą przy tym mniej szkodliwe dla środowiska.

Więcej ciekawych tekstów znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.

W południowokoreańskiej stoczni Hyundai Samho Heavy Industries odbyła się właśnie ceremonia nadania imion dwóm jednostkom przewożącym LNG. Pierwszy otrzymał imię Saint Barbara (Święta Barbara) ku pamięci patronki górników, naftowców i gazowników a drugi imię Ignacego Łukasiewicza w hołdzie pionierowi przemysłu naftowego oraz wynalazcy.

Zobacz wideo "Arabia zapłaciła za Rafinerię Gdańską dwa razy mniej, niż za Ronaldo". Tusk skrytykował działania Obajtka i rządu

Statki będą użytkowane na podstawie długoterminowej umowy czarteru z armatorem Knutsen OAS Shipping. Orlen wykorzysta je do realizowania kontraktów sportowych w formule free-on-board (FOB). Będą obsługiwać także umowy długoterminowe dla innych koncernów. 

Docelowo flota Grupy Orlen liczyć będzie 8 jednostek. Pojemność każdego ze statków to około 70 tys. ton LNG, co odpowiada ok. 100 mln m.sześc. gazu ziemnego w stanie lotnym. Rozmiar gazowców został tak dobrany, aby jednostki mogły wpłynąć do niemal każdego terminala LNG na świecie

- poinformował Orlen w swoim komunikacie prasowym.

Od tego roku takie transporty realizują już dwa gazowce z floty Orlenu. Są to "Maria Gęsicka" i "Lech Kaczyński", które pierwsze ładunki LNG dostarczyły do Polski w marcu i czerwcu. Pierwszy z nich zawita do polskiego portu jeszcze na przełomie października i listopada b.r.. Po dołączeniu dwóch nowych jednostek plan koncernu będzie tym samym wypełniony w 50 proc.

Transport w duchu ekologii. Wykorzystano najnowsze technologie

Poza możliwością ich wpływania do niemal każdego terminala LNG na świecie wyróżniają się jeszcze jednym aspektem. Wykonano je w technologii hołdującej ograniczaniu śladu węglowego. Przykłady? System zintegrowanego zarządzania poborem energii, a także ponownego skraplania, który umożliwia odzyskanie części wyparowanego podczas transportu gazu.

Orlen odbiera LNG  przede wszystkim w Terminalu im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. Dotychczas były to 254. dostawy o wolumenie wynoszącym ok. 20 mln ton LNG. Najwięcej ładunków przypłynęło z Kataru (127) oraz USA (106). Dostawy do Polski docierały także z Norwegii (13), Nigerii (3), Trynidadu i Tobago (3), Egiptu (1) oraz Gwinei Równikowej (1).
Źródło: Orlen

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.