Gdzie będzie koniec linii "Tramwaju do Wilanowa"? Trudno uwierzyć, jak daleko od tej dzielnicy

Tramwaje Warszawskie właśnie rozpisały zapytanie ofertowe na projekt przejścia międzytorowego. Rozwiązanie, które zostanie zbudowane na Muranowie, umożliwi zawracanie dwukierunkowych tramwajów jadących linią do Wilanowa.

Koniec linii tramwajowej na Wilanów znalazł się bardzo daleko od południowej dzielnicy Warszawy, bo aż na muranowskiej ul. Stawki. Muranów jest częścią stolicy położoną na północy dzielnicy Śródmieście oraz na wschodzie Woli. To tam na ul. Stawki między skrzyżowaniami z ul. Pokorną i Lewartowskiego w miejscu przeznaczonej do likwidacji zawrotki dla samochodów powstanie przejazd międzytorowy.

Zobacz wideo Patrzyła w telefon i weszła pod jadący tramwaj... cudem przeżyła

Interesuje cię budowa "Tramwaju do Wilanowa"? Więcej informacji znajdziesz na stronie Gazeta.pl

Budowa "Tramwaj do Wilanowa" jest prowadzona etapami. Jeden z nich przewiduje zawrotkę

Przebudowa istniejącego torowiska ma być wykonana w konstrukcji podsypkowej z ograniczeniem zabudowy torowiska do minimum, czyli w zwrotnicach. Nowy rozjazd ma umożliwić zmianę kierunku tramwajów jadących z Wilanowa. W planach nie przewidziano budowy żadnych dodatkowych torów odstawczych. Ciekawe jak sprawdzi się takie rozwiązanie w praktyce? W innych miejscach Warszawy, w których jest stosowane, zdarza się, że zawracające tramwaje blokują tor i powodują opóźnienia innych linii.

Cała trasa tramwajowa Wilanów-Wola powstanie dopiero w 2032 roku

Co ciekawe kraniec trasy linii dla tramwajów dwukierunkowych jadących na Wilanów planowany na ul. Stawki ma być rozwiązaniem tymczasowym. Docelowo ma powstać w pełni funkcjonalna pętla tramwajowa po wschodniej stronie ul. Andersa. Tyle że taka inwestycja jest zaplanowana dopiero w latach 2030-2032, gdy już powstanie cała trasa Wilanów-Wola. Do tego czasu musi wystarczyć planowana zawrotka na ul. Stawki.

Postępowanie przetargowe na opracowanie dokumentacji zostanie projektowej oraz środowiskowej dla budowy pętli zostanie ogłoszone w drugiej połowie 2024 roku – wyjaśnia Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. Przebudowa torowiska w ul. Stawki zostanie zamówiona znacznie wcześniej. Termin składania ofert mija 9 października br., a na realizację zamówienia przeznaczono 48 tygodni. Wykonawca będzie też sprawował nadzór autorski nad realizacją prac, które mają być zakończone przed końcem 2025 r. Jedynym kryterium dla ofert spełniających warunki zapytania jest cena.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.