Kołowy taktyczny system układania mostów. Tak Niemcy określają najnowszy wóz, który stanowi część taktycznego systemu mostu Anaconda. Nowe dzieło to owoc współpracy General Dynamics Land Systems - Bridge System oraz Rheinmetall MAN Military Vehicles. Po raz pierwszy pokazano na militarnym forum RU.NET 2023 pod koniec sierpnia w Niemczwech. Oficjalna premiera dla większej publiczności miała zaś miejsce podczas targów sprzętu dla służb pożarniczych, czyli wystawy FIREmbil w Welzow w Barndeburgii.
Czym dokładnie chwalą się Niemcy? Rheinmetall wykorzystał popularny samochód RMMV MAN HX2 z napędem 8x8 (wykorzystywany m.in. przez niemiecką Bundeswehrę i inne armie państw NATO) oraz konstrukcję tymczasowego mostu bazującego na starszej konstrukcji Biber (Bóbr). Pomysłodawcy przewidzieli jeszcze większy wariant ciężarówki z napędem 10x10.
Rozkładany most HX Anaconda dostępny jest w dwóch konfiguracjach o długości 22 m (1x22 m) lub 12 m (2x12 m). Pod względem ładowności spełnia wymagania bezpiecznej przeprawy dla wszystkich czołgów podstawowych w wojskach NATO (klasa nośności MLC 80+). To oznacza, że pancerniacy bez obaw przeprawią się nie tylko Leopardem 2 ale także brytyjskim Challengerem 2 czy M1A2 Abrams.
Znamienne, że niemiecki koncern zbrojeniowy niechętnie wspomina o wojskowym zastosowaniu. Podczas targów FIREmobil podkreślano, że cała konstrukcja znakomicie sprawdzi się podczas klęsk żywiołowych czy w sytuacjach kryzysowych. Otwartą kwestią pozostaje czy skorzysta z nich polskie wojsko. W 2022 r. w Polsce podpisano bowiem umowę na dostawę nowych francuskich zestawów PFM, które zastąpią wysłużone i przestarzałe mosty pontonowe PP-64 Wstęga.