Ciężarówka i moduły jak klocki Lego. Niemcy chwalą się nowym mostem dla wojska

Konflikt na Ukrainie to dobry przykład tego jak ogromną rolę odgrywają wojska inżynieryjne. Przy zniszczonych przeprawach promowych mosty pontonowe są niezbędne, by zapewnić wymaganą mobilność wojsk. Nie dziwi zatem, że koncerny zbrojeniowe szybko wyciągają wnioski z konfliktu na wschodzie. Niemcy pochwalili sie nowym zestawem do układania mostów.

Kołowy taktyczny system układania mostów. Tak Niemcy określają najnowszy wóz, który stanowi część taktycznego systemu mostu Anaconda. Nowe dzieło to owoc współpracy General Dynamics Land Systems - Bridge System oraz Rheinmetall MAN Military Vehicles. Po raz pierwszy pokazano na militarnym forum RU.NET 2023 pod koniec sierpnia w Niemczwech. Oficjalna premiera dla większej publiczności miała zaś miejsce podczas targów sprzętu dla służb pożarniczych, czyli wystawy FIREmbil w Welzow w Barndeburgii.

Zobacz wideo

Czym dokładnie chwalą się Niemcy? Rheinmetall wykorzystał popularny samochód RMMV MAN HX2 z napędem 8x8 (wykorzystywany m.in. przez niemiecką Bundeswehrę i inne armie państw NATO) oraz konstrukcję tymczasowego mostu bazującego na starszej konstrukcji Biber (Bóbr). Pomysłodawcy przewidzieli jeszcze większy wariant ciężarówki z napędem 10x10.

Rozkładany most HX Anaconda dostępny jest w dwóch konfiguracjach o długości 22 m (1x22 m) lub 12 m (2x12 m). Pod względem ładowności spełnia wymagania bezpiecznej przeprawy dla wszystkich czołgów podstawowych w wojskach NATO (klasa nośności MLC 80+). To oznacza, że pancerniacy bez obaw przeprawią się nie tylko Leopardem 2 ale także brytyjskim Challengerem 2 czy M1A2 Abrams.

Znamienne, że niemiecki koncern zbrojeniowy niechętnie wspomina o wojskowym zastosowaniu. Podczas targów FIREmobil podkreślano, że cała konstrukcja znakomicie sprawdzi się podczas klęsk żywiołowych czy w sytuacjach kryzysowych. Otwartą kwestią pozostaje czy skorzysta z nich polskie wojsko. W 2022 r. w Polsce podpisano bowiem umowę na dostawę nowych francuskich zestawów PFM, które zastąpią wysłużone i przestarzałe mosty pontonowe PP-64 Wstęga.

Więcej o:
Copyright © Agora SA