Więcej ciekawostek drogowych znajdziesz również w tekstach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.
Z punktu widzenia najmłodszych kierowców, ten numer telefonu jest stary jak świat! Został bowiem uruchomiony przy okazji przygotowań do Euro 2012. A właściwie to nie tyle został uruchomiony, co się zmienił. Bo od roku 2012 kierowcy dzwonią na 19 111. Wcześniej dostępny był numer warszawski. Czemu może służyć to połączenie? Kierujący w rozmowie z dyspozytorem pozna najważniejsze utrudnienia w ruchu.
Dzwoniąc na numer 19 111, kierujący zostanie połączony z Punktem Informacji Drogowej (PID) w centrali GDDKiA. Dyspozytor wskaże kierującemu dane dotyczące sytuacji na drogach krajowych, w tym m.in. o planowanych, jak i pojawiających się nagle utrudnieniach, przejezdności dróg, a także o pracach drogowych. Co ważne, informacja przekazywane przez PID zawsze są informacjami zweryfikowanymi przez określone służby. Kierowca może mieć zatem pewność, że utrudnienia, o których jest informowany, rzeczywiście występują.
Gdzie można znaleźć informację o numerze 19 111? W sieci na stronie GDDKiA, ale także na znakach przy drogach. Typowych znakach drogowych i tablicach świetlnych umieszczonych nad jezdnią.
To jednak nie koniec. Bo prowadzący może również przekazać informację zwrotną. Może poinformować dyspozytora o uszkodzonych elementach infrastruktury drogowej lub innej sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu, którą zauważył podczas jazdy. Bardzo ważne jest to, aby informując o zagrożeniu, wskazać jego dokładną lokalizację. Konieczne jest wskazanie numeru drogi, ale także kierunku ruchu i numeru słupka pikietażowego.
Opisaną powyżej rolę numeru 19 111 kierowcy powinni sobie zakodować. Nie jest to ani numer alarmowy, ani też informacja turystyczna. Kierujący nie powinni zatem dzwonić na infolinię GDDKiA:
Infolinia drogowa GDDKiA cieszy się dużą popularnością. Jak dużą? Dyrekcja informuje, że tylko w pierwszym półroczu 2023 r. wybierano go blisko 5 tys. razy miesięcznie. Czy to oznacza, ze numer 19 111 może być zajęty? Nie. Zajęta może być główna infolinia, ale wtedy kierowca zostanie automatycznie przekierowany do jednego z 16 oddziałów terenowych PID zlokalizowanych w poszczególnych województwach. Tam uzyska konieczne informacje. Jest także możliwość, że dyspozytor z centralnego PID przekieruje kierowcę do oddziału regionalnego. Stanie się tak w przypadku, w którym prowadzący będzie potrzebował bardziej szczegółowych informacji.
Dla kogo dostępny jest numer 19 111? Jest osiągalny z całego kraju ze wszystkich sieci zarówno stacjonarnych, jak i komórkowych. To raz. Dwa pracuje przez całą dobę, siedem dni w tygodniu, 365 lub 366 dni w roku.