O technologii budowy samochodów opowiadamy również w tekstach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.
Moc silnika? To mocno przereklamowany parametr. Podczas jazdy miejskiej dużo ważniejszy jest moment obrotowy. Masa pojazdu? Ale zależy jaka. Bo choć odgrywa ona kluczową rolę w przypadku każdego samochodu, czasami producenci podają parametr, ale w wersji oszukanej.
Masa pojazdu ma potężne znaczenie. Im jest ona wyższa, tym bardziej odbija się na osiągach pojazdu. A osiągi to dopiero pierwszy z problemów. Drugim jest spalanie. Tak, to zależy nie tylko od technologii, w jakiej została wykonana jednostka napędowa. Niebagatelne znaczenie ma także właśnie masa. Te wszystkie informacje stanowią podstawę, ale tak naprawdę dopiero są wprowadzeniem. Bo warto wiedzieć o jeszcze jednej rzeczy. Nie ma czegoś takiego, jak jedna masa pojazdu. Tu rozróżnia się aż cztery pojęcia.
Kierowca może mówić o jednej masie pojazdu. Jednej jednak nigdy nie ma. Wartość podawana zależy bowiem w dużej mierze od tego, czy mówimy wyłącznie o uwarunkowaniach inżynieryjnych, czy również prawnych.
Różnica między masą własną auta "na sucho", a masą własną "na mokro" i do tego pojazdu gotowego do jazdy, może czasami sięgać blisko 100 kg. Różnica nie jest zatem symboliczna czy mało znacząca. Jeszcze większa będzie jednak rozbieżność między masą własną "na sucho" a DMC. W tym przypadku mówimy już o kilkuset kilogramach. Dlatego kierujący powinien znać każde z tych pojęć i wiedzieć co ono właściwie oznacza. Dzięki temu będzie w stanie zrozumieć, z czego wynikają różnice w spalaniu dwóch aut o podobnej mocy i pojemności silnika, ale np. pochodzących z różnych segmentów rynku. Dowie się również, dlaczego wożenie niepotrzebnych rzeczy w bagażniku może mieć wpływa na zapotrzebowanie silnika na paliwo.