Czym jest masa własna auta "na mokro"? Kierowca powinien to wiedzieć

Pojęcie masy własnej auta "na mokro" odnosi się stricte do uwarunkowań technicznych pojazdu. To kluczowe pojęcie, bo różnica między słowami "na sucho" i "na mokro" może wynosić nawet 100 kg. Nie jest zatem symboliczna czy mało znacząca.

O technologii budowy samochodów opowiadamy również w tekstach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.

Moc silnika? To mocno przereklamowany parametr. Podczas jazdy miejskiej dużo ważniejszy jest moment obrotowy. Masa pojazdu? Ale zależy jaka. Bo choć odgrywa ona kluczową rolę w przypadku każdego samochodu, czasami producenci podają parametr, ale w wersji oszukanej.

Zobacz wideo Wjechał na przejazd kolejowy przy czerwonym świetle

Czemu masa pojazdu jest tak ważna?

Masa pojazdu ma potężne znaczenie. Im jest ona wyższa, tym bardziej odbija się na osiągach pojazdu. A osiągi to dopiero pierwszy z problemów. Drugim jest spalanie. Tak, to zależy nie tylko od technologii, w jakiej została wykonana jednostka napędowa. Niebagatelne znaczenie ma także właśnie masa. Te wszystkie informacje stanowią podstawę, ale tak naprawdę dopiero są wprowadzeniem. Bo warto wiedzieć o jeszcze jednej rzeczy. Nie ma czegoś takiego, jak jedna masa pojazdu. Tu rozróżnia się aż cztery pojęcia.

Jakie są rodzaje masy pojazdu?

Kierowca może mówić o jednej masie pojazdu. Jednej jednak nigdy nie ma. Wartość podawana zależy bowiem w dużej mierze od tego, czy mówimy wyłącznie o uwarunkowaniach inżynieryjnych, czy również prawnych.

  1. Pierwszym będzie masa własna auta "na sucho". Ujmuje się tu masę złożonego auta, ale bez płynów eksploatacyjnych, bagaży czy kierowcy i pasażerów.
  2. Drugim pojęciem jest masa własna auta "na mokro". W tym przypadku do poprzedniej wartości doliczona jest masa wszystkich płynów eksploatacyjnych w wymaganej przez producenta ilości, a do tego masa paliwa w zbiorniku zapełnionym do 90 proc. To pojęcie przez art. 2 pkt 53 ustawy Prawo o ruchu drogowym jest nazywana po prostu masą własną.
  3. Trzecim pojęciem jest masa pojazdu gotowego do jazdy. W takim przypadku wartość z punktu drugiego jest powiększona o masę koła zapasowego i kierującego. Druga z wartości na mocy dyrektywy europejskiej 95/48/EC została określona na dokładnie 75 kg. To właśnie masa pojazdu gotowego do jazdy jest wbijana do danych pojazdu, który jest rejestrowany w Polsce.
  4. Czwartym jest dopuszczalna masa całkowita pojazdu. To masa pojazdu, do której dodane zostało maksymalne dopuszczone obciążenie pasażerami i bagażami. Ta wartość również jest wbijana do dowodu rejestracyjnego. To na podstawie DMC odbywa się też miarkowanie wymaganych uprawnień do kierowania danym pojazdem.

Różnica w masie własnej to czasami 100, a czasami 600 kg

Różnica między masą własną auta "na sucho", a masą własną "na mokro" i do tego pojazdu gotowego do jazdy, może czasami sięgać blisko 100 kg. Różnica nie jest zatem symboliczna czy mało znacząca. Jeszcze większa będzie jednak rozbieżność między masą własną "na sucho" a DMC. W tym przypadku mówimy już o kilkuset kilogramach. Dlatego kierujący powinien znać każde z tych pojęć i wiedzieć co ono właściwie oznacza. Dzięki temu będzie w stanie zrozumieć, z czego wynikają różnice w spalaniu dwóch aut o podobnej mocy i pojemności silnika, ale np. pochodzących z różnych segmentów rynku. Dowie się również, dlaczego wożenie niepotrzebnych rzeczy w bagażniku może mieć wpływa na zapotrzebowanie silnika na paliwo.

Więcej o: