Zakończono ostatnie prace na budowie obwodnicy Chełmca, która połączy krajową 28. z północną obwodnicą Nowego Sącza. Budowę obwodnicy Chełmca rozpoczęto w styczniu 2022 roku, a w lipcu bieżącego roku została położona ostatnia warstwa asfaltu na trasie. Pozostało już jedynie malowanie oznakowania poziomego, montaż ekranów akustycznych, prace wykończeniowe oraz nasadzenia ponad 100 drzew.
Ta nowa trasa o długości niespełna 1,5 km jest ważna dla mieszkańców Chełmca i Nowego Sącza. Obwodnica połączy rondo siostry Czesławy Lorek z rondem im. ks. prof. Bolesława Kumora, umożliwiając omijanie centrum Chełmca i zredukowanie ruchu na ulicach Limanowskiej i Marcinkowickiej.
Żeby wytłumaczyć, jak długo oczekiwana była to inwestycja, wystarczy podać liczby pokazujące natężenie ruchu. Przez wspomniane ulice każdego dnia przejeżdżało ponad 26 tysięcy pojazdów, w tym 3,6 tysiąca samochodów ciężarowych i dostawczych. Nowa trasa nie tylko upłynni ruch, ale wyprowadzi ruchu tranzytowego z centrum wsi, co poprawia bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców.
Koszt budowy obwodnicy wyniósł niespła 50 milionów złotych. Obiekt obejmuje dwa mosty nad rzeką Biczyczanką oraz dwa wiadukty nad ulicami Leśną i Węgrzynek. Cała inwestycja wymagała 700 ton stali, prawie 6 tysięcy ton masy bitumicznej i około 70 tysięcy metrów sześciennych ziemi do budowy nasypów. Nasypy powstały dzięki nawiezieniu ok. 70 tysięcy metrów sześciennych ziemi. Mniej wykorzystano np. do budowy krakowskiego kopca Kościuszki. Najdłuższy obiekt na tym odcinku ma 28 metrów długości.