Droga krajowa nr 22 łączy dwie granice. Trasa licząca 460 km prowadzi od polsko-rosyjskiego przejścia granicznego w Grzechotkach do granicy polsko-niemieckiej w Kostrzynie nad Odrą. Droga biegnie aż przez pięć województw i takie miasta jak Gorzów Wielkopolski, Wałcz, Starogard Gdański, Malbork i Elbląg. Trasa ma też ciekawą historię. Jej fragmenty są częścią dawnej niemieckiej autostrady, zwanej Berlinką. Nazwę jej nadano w związku z tym, że miała połączyć Berlin z Królewcem.
Co prawda w latach 1936–1938 wybudowano autostradę na odcinkach Berlin – Szczecin (cztery pasy) oraz Elbląg – Królewiec (dwa pasy), jednak przed wybuchem wojny nie udało się połączyć tych fragmentów bez ustanowienia tzw. korytarza gdańskiego. Do dziś na części drogi można spotkać szerokie fragmenty z płyt betonowych, które wybudował jeńcy wojenni i robotnicy zatrudnienia przez niemieckie władze okupacyjne.
Planowana obwodnica Człopy rozpocznie się około 1,3 km przed początkiem miasta od strony Wałcza i połączy się z DK22 za pomocą ronda. Następnie skieruje się na zachód i przetnie DW171 z planowanym rondem. Na trasie obwodnicy znajdą się obiekty mostowe nad drogą powiatową i rzeką Cieszynką. Dla tego projektu rozważono pięć wariantów przebiegu, trzy z nich omijają Człopę od wschodu, a pozostałe dwa od zachodu. Ostatecznie wybrano wariant VA o długości pięciu km.
Prace przygotowawcze, takie jak opracowanie dokumentacji studialnej, raportu oddziaływania na środowisko, analiz technicznych i ekonomicznych, zostały zakończone, a wniosek o wydanie decyzji środowiskowej został złożony w lutym 2022 roku.
Obwodnica Człopy jest częścią Programu budowy obwodnic na Pomorzu Zachodnim, który obejmuje osiem innych inwestycji. Niektóre z nich, takie jak obwodnica Gryfina i Szczecinka, mają już podpisane umowy na realizację. Inne projekty, takie jak obwodnice Kołbaskowa, Stargardu i Złocieńca, również są w różnych fazach przygotowań i dokumentacji. W drugiej połowie ubiegłego roku na tych inwestycjach ruszyły roboty budowlane.
Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 został opracowany projekt budowlany i w tym roku uzyskana decyzja ZRID. Inwestycja planowana jest do realizacji wspólnie z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic (nowy węzeł łączący A6 z DK13).
Dla pozostałych obwodnic na DK22 Wałcza, Szwecji i Rusinowa zostały już uzyskane decyzje środowiskowe i trwają prace nad dalszą dokumentacją. Podobnie wygląda przygotowanie obwodnic Stargardu i Złocieńca na DK20.