Wiecie, że polskie przepisy drogowe przewidują coś takiego, jak pas ruchu powolnego? Powiem więcej, taki pas otrzymał nawet swój znak drogowy. Ten pojawia się przede wszystkim w tych punktach, posiadających dwa pasy ruchu w jednym kierunku. I najczęściej jest ustawiany przed wzniesieniami.
Pas ruchu powolnego odgrywa ważną rolę. Dzieli jednię na dwie strefy ruchu. Lewą, na której obowiązuje prędkość minimalna wskazana na znaku i którą powinny poruszać się pojazdy jadące szybciej. I prawą, po której powinny poruszać się te pojazdy, które z uwagi na uwarunkowania konstrukcyjne lub np. stopień wzniesienia, nie są w stanie osiągnąć prędkości minimalnej. Prędkości minimalnej, która została wyznaczona dla lewego pasa. Czasami będzie to zatem 30, a czasami 40 czy 50 km/h. Wszystko zależy od rodzaju drogi.
Koniec pasa ruchu powolnego zawsze jest wyznaczony znakiem D-14. Warto pamiętać o tym, że znak D-14 wskazuje na koniec pasa ruchu powolnego i koniec prawego pasa ruchu w ogóle. A to oznacza, że kierowca, zjeżdżając na pas lewy, musi ustąpić pierwszeństwa autom, które po nim jadą.
Czy pas ruchu powolnego przeznaczony jest tylko do ruchu powolnego? Przepisy w tej sprawie milczą. Znak D-13 wyznacza jedynie minimalną prędkość na pasie lewym. Nie odnosi się jednak do szybkości jazdy pasem prawym. To oznacza mniej więcej tyle, że gdy pasem prawym nie jedzie pojazd z niewielką prędkością, limit obowiązujący na nim jest wyznaczony za pomocą ograniczenia prędkości obowiązującego na danej drodze. Dla przykładu na drodze ekspresowej dwujezdniowej będzie to 120 km/h, a na drodze krajowej dwujezdniowej 100 km/h.
Niezastosowanie się do warunków wyznaczanych przez znak D-13 oznacza mandat. Ten wynosi 100 zł i zostanie uzupełniony 1 punktem karnym. Za jaki czyn można dostać grzywnę? Przede wszystkim za to, że zbyt wolno jadące auto wjedzie na pas lewy, a nie prawy. Poza tym warto pamiętać o tym, że na drodze dwupasmowej oznaczonej tylko tablicą D-13 nie można np. wyprzedzać z prawej strony.