Nie ignoruj znaku B-20. To najczęściej popełniany błąd na przejazdach kolejowych

Znak B-20 ma kształt ośmiokąta koloru czerwonego z białą ramką i napisem "STOP". Gdy kierowca dojeżdża do miejsca z takim znakiem, musi bezwzględnie zatrzymać się i upewnić, że wjazd na skrzyżowanie czy przejazd kolejowy jest możliwy i bezpieczny. Ignorowanie tego znaku jest najczęściej popełnianym błędem przez kierowców.

Aby uniknąć niebezpiecznych zdarzeń, należy zachować szczególną ostrożność oraz przestrzegać przepisów ruchu drogowego. Znaku STOP znajdującego się w rejonie przejazdu absolutnie nie można ignorować. Zmotoryzowani na widok znaku B-20 są zobowiązani do zatrzymania pojazdu i rozejrzenia się wokół. Jeśli niebezpieczeństwo nie występuje, kierujący może kontynuować jazdę. O niebezpiecznych zachowaniach kierowców piszemy codziennie na Gazeta.pl.

Niestety, kierowcy pojazdów nagminne ignorują znak STOP i popełniają wykroczenie w rejonie przejazdów kolejowych. Dowodem takiego postępowania jest nagranie z drona, które ku przestrodze opublikowali policjanci Wydziału Ruchu Drogowego z Wałcza. Podczas jednego dnia w godzinach popołudniowych mundurowi zatrzymali kilkunastu kierujących, którzy złamali podstawową zasadę panującą na niestrzeżonym przejeździe kolejowym. Dla przypomnienia - za niezatrzymanie pojazdu w związku ze znakiem STOP grozi mandat w wysokości 300 złotych i ośmiu punktów karnych.

Zobacz wideo Kierowcy nagminnie ignorują znak STOP na przejazdach kolejowych

Zasady bezpieczeństwa na przejeździe kolejowym:

  • Zwolnić, a w razie potrzeby lub pojawienia się znaku B-20 "STOP" zatrzymać przed przejazdem.
  • Gdy na przejeździe zamontowane są zapory, tych nie można objeżdżać po zamknięciu. Nie można też wjeżdżać na przejazd, jeżeli ich zamykanie rozpoczęło się lub ruszać w sytuacji, w której ich unoszenie się nie zakończyło.
  • Pamiętać, że czerwony sygnał na sygnalizatorze przed przejazdem zawsze oznacza stop. Nie wystarczy rozejrzeć się i przejechać. Kierowca musi czekać do momentu, w którym jego nadawanie się nie zakończy.
  • Rozejrzeć się i sprawdzić, czy nie nadjeżdża pojazd szynowy. Także na przejazdach wyposażonych w zapory czy sygnalizację.
  • Dopiero w sytuacji, w której nie dostrzeże się zagrożenia, można kontynuować jazdę.

Co zrobić w przypadku utknięcia na przejeździe za zaporami

Jeśli dojdzie do sytuacji, w której kierujący samochodem utknął między opuszczonymi rogatkami, nie należy ustawiać auta blisko zapory z nadzieją, że pociągowi uda się przejechać bez uderzenia w pojazd. Bez zawahania się najlepiej staranować rogatki. Ratowanie życia jest ważniejsze od urządzeń, które mogą ulec uszkodzeniu.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.