Holowanie na obwodnicy Krakowa. Jeszcze głupota, czy już brak strachu? [WIDEO]

Dwa auta osobowe holujące się na obwodnicy Krakowa przyciągnęły uwagę innych kierowców. Po obejrzeniu nagrania trudno się temu dziwić, bo lista wykroczeń jest tak samo długa, jak poziom nieodpowiedzialności obu kierowców.

Nagranie z seatem leonem holującym opla merive, które trafiło do sieci, z powodzeniem można by wrzucić do kompilacji niebezpiecznych zachowań z dalekiego wschodu. To jednak nie akcja z rosyjskich peryferii, ale z obwodnicy Krakowa, która jest trasą szybkiego ruchu.

Na filmie widać, jak dwa samochody osobowe z oznaczeniami taksówek lub aut do przewozu osób, holują się nawzajem na prowizorycznej lince. Problem w tym, że wspomniana linka jest zdecydowanie za krótka. Według przepisów odległość między holującymi się pojazdami, które używają połączenia giętkiego, musi mieć od 4 do 6 m. Na filmie widać, że na oko przerwa między samochodami to 1/2 długości opla merivy, który mierzy dokładnie 4 metry.

 

To jednak nie koniec. "Dżentelmeni" spod Krakowa, tak ich nazwijmy, najwyraźniej nie wiedzą co to strach, bo na tej przykrótkiej lince pędza z prędkością ok. 130 km/h. Tak przynajmniej można wywnioskować z nagrania. Wystarczy szybkie spojrzenie do Kodeksu drogowego, żeby zorientować się, że przekroczyli dozwoloną prędkość o ok. 70 km/h. Zgodnie z art. 31 ustawy Prawo o ruchu drogowym, aut mogą holować się z prędkością 30 km/h w ternie zabudowanym lub 60 km/h poza nim.

Z powodu tych ograniczeń prawo zabrania holowania się na autostradach, z wyjątkiem ściągania w ten sposób pojazdów do pierwszego zjazdu lub do MOP-u. Zgodnie z polskim prawem jest to dozwolone na drogach ekspresowych, choć ludzie rozsądni starają się tego unikać z prostego powodu. Jak łatwo się domyślić różnicy prędkości, jakie występują między samochodami holującymi się a innymi pojazdami. Przypomnijmy, na drogach ekspresowych można jechać z dwukrotnie wyższą prędkością (120 km/h), a na autostradzie kierowcy mogą rozpędzać się do 140 km/h.

I to także nie koniec. Holowany pojazd powinien być oznaczony z tyłu trójkątem ostrzegawczym albo ewentualnie "wysyłać żółte sygnały błyskowe", czego oczywiście dżentelmeni z opublikowanego filmu tego nie uczynili.

Zasady holowania w Polsce – przepisy

Art. 31. [Warunki i zakazy holowania]

1. Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że:

1) prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem;

2) pojazd holujący ma włączone światła mijania również w okresie dostatecznej widoczności;

3) w pojeździe holowanym znajduje się kierujący mający uprawnienie do kierowania tym pojazdem, chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim;

4) pojazd holowany jest połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy; nie dotyczy to holowania motocykla, który powinien być połączony z pojazdem holującym połączeniem giętkim w sposób umożliwiający łatwe odczepienie;

5) pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne; zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu;

6) w pojeździe holowanym na połączeniu sztywnym jest sprawny co najmniej jeden układ hamulców, a w pojeździe holowanym na połączeniu giętkim – dwa układy;

7) odległość między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 m przy połączeniu sztywnym, a od 4 m do 6 m przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej; przepisu tego nie stosuje się w razie holowania pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

2. Zabrania się holowania:

1) pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, chyba że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia;

2) pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony;

3) więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego;

4) pojazdem z przyczepą (naczepą);

5) na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.

3. W razie holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.

Więcej o: