Spodobał Ci się ten artykuł? Więcej wiadomości ze świata motoryzacji znajdziesz na Gazeta.pl
W ramach POIiŚ GDDKiA zakontraktowało 95 proc. alokacji w podpisanych umowach na dofinansowanie dla 80 projektów drogowych. Rozliczono już 91 proc. dostępnych środków unijnych, a do Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) wpłynęło ponad 40,2 mld zł.
Jednak POIiŚ był rozpisany na lata 2014-2020, a teraz wchodzi nowy program o nazwie – Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS). Komisja Europejska zatwierdziła go w październiku zeszłego roku.
Inwestycje drogowe prowadzone przez GDDKiA finansowane są na bieżąco ze środków KFD. Po podpisaniu umowy o dofinansowanie z puli Funduszy Europejskich, poniesione wydatki (po zweryfikowaniu przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych) są refundowane do KFD.
2023 rok jest ostatnim, w którym rozliczać można projekty w ramach POIiŚ. Te inwestycje drogowe, których proces realizacji nie zakończy się w bieżącym roku, będą miały status projektów fazowanych. Jest to zupełnie naturalny proces, wynikający z cyklu prac nad daną inwestycją i nie mający wpływu na jej realizację. Jego celem jest pełne wykorzystanie alokacji w perspektywie 2014-2020 i elastyczne przejście do perspektywy 2021-2027.
Projekty fazowane, do końca bieżącego roku finansowane będą z POIŚ, a od stycznia 2024 r. zostaną zadeklarowane w ramach perspektywy 2021-2027, po podpisaniu umowy o dofinansowanie w ramach FEnIKS.
Na chwilę obecną GDDKiA planuje, że inwestycjami fazowymi będą następujące projekty: