Porady w zakresie przepisów ruchu drogowego publikujemy również w serwisie Gazeta.pl.
Poruszając się po mieście i obserwując samochody wjeżdżające oraz zjeżdżające z rond, można odnieść wrażenie że użycie kierunkowskazu na tego typu skrzyżowaniach to prawdziwa loteria. Cześć kierowców nie miga kierunkiem wcale, część bardzo oszczędnie, a część praktycznie nieustannie. Która z postaw jest najbardziej właściwa? Aby móc jednoznacznie odpowiedzieć na takie pytanie, trzeba omówić każdy z dostępnych typów ronda.
Bezwzględna zasada jest taka, że kierunkowskazem należy sygnalizować manewr opuszczania skrzyżowania – a więc da facto zmiany kierunku jazdy. Kierunkowskaz w prawo należy wrzucić na wysokości zjazdu poprzedzającego ten, którym z ronda chcecie zjechać. Reszta manewrów? Miganie podczas wjeżdżania na skrzyżowanie to absolutna strata czasu. Nawet małe ronda się wyposażone w wypukłą wyspę. Kierujący, wjeżdżający na rondo z przeciwnego kierunku, nie zauważy zatem że będziecie objeżdżać wyspę i w zasadzie w niczym to mu nie pomoże.
Lewy kierunkowskaz na rondzie? Na rondzie objeżdża się wyspę. Tak, w lewą stronę, ale to nadal nie oznacza zmiany kierunku jazdy. Do zmiany dochodzi tylko w przypadku opuszczania skrzyżowania!
Kierunkowskazem bezwzględnie należy sygnalizować zjeżdżanie ze skrzyżowania. Zasada jest dokładnie taka sama jak poprzednio – kierunkowskaz wrzuca się na wysokości zjazdu poprzedzającego ten, którym rondo opuszczacie. Kierunkowskaz na dużym rondzie może się też przydać podczas sygnalizowania zmiany pasa ruchu. Jeżeli pasów na rondzie nie oddziela linia ciągła, manewr taki jest możliwy, a czasami nawet konieczny. Chociażby wtedy, gdy droga wyprowadzająca z ronda ma tylko jeden pas, a wy jedziecie pasem lewym.
Tu również sygnalizowanie objeżdżania wyspy lewym kierunkowskazem nie ma żadnego sensu. To tzw. zbytek łaski.
Kierunkowskazem bezwzględnie należy sygnalizować zjeżdżanie ze skrzyżowania. Zasada jest dokładnie taka sama jak poprzednio. Rondo z sygnalizacją świetlną to jedyny przypadek, w którym sygnalizowanie manewru objeżdżania wyspy lewym kierunkowskazem ma sens. Kierujący jadący z tyłu będą znali wasze zamiary, tym bardziej że na pasie objeżdżającym wyspę może nastąpić zator lub korek i ten zostanie zablokowany. Kierunkowskaz na dużym rondzie może się też przydać podczas sygnalizowania zmiany pasa ruchu. Jeżeli pasów na rondzie nie oddziela linia ciągła, manewr taki jest możliwy.
Zasady ruchu drogowego są jasne. Kierujący, który się do nich nie stosuje, popełnia wykroczenie. To oznacza z kolei karę grzywny. Ile ona wynosi? A więc: