W 2007 roku peugeot 207 zdobył tytuł najpopularniejszego samochodu w Europie. Przez kolejne 14 lat volkswagen golf zdominował rankingi sprzedaży na Starym Kontynencie. Dopiero w 2022 roku przyszedł czas na zmianę na pozycji lidera. Niemiecki kompakt zaliczył bolesny upadek z podium, aż na piąte miejsce.
Więcej informacji z rynku motoryzacyjnego znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl
Jak wynika z danych prezentowanych przez Jato Dynamics, sprzedaż samochodów w Europie zmniejszyła się w 2022 roku. Przez dwanaście miesięcy zarejestrowano zaledwie 11 309 310 nowych pojazdów, czyli o 4,1 proc. mniej niż w 2021 r. Problemy z dostępnością pojazdów były spowodowane najpierw pandemią, a później wojną na Ukrainie. Równolegle pojawił się kryzys energetyczny, a wraz z nim galopująca inflacja.
Wyniki sprzedaży przed wybuchem pandemii, w 2019 roku, były wyższe o 29 proc. niż w 2022 roku. Przekładając to na wartości bezwzględne – to o 4,5 mln więcej samochodów. Porównując wyniki na przestrzeni kilku ostatnich dekad, rynek w Europie skurczył się w ubiegłym roku do poziomu sprzed 37 lat.
W rankingu sprzedaży marek volkswagen utrzymał prowadzenie. W ubiegłym roku sprzedano 1,98 mln nowych samochodów ze znaczkiem "VW". To jedyna marka w Europie, której udało się przebić poziom miliona sprzedanych egzemplarzy. Mimo to, firma zaliczyła mocny spadek.
Na drugim miejscu, zaliczając dużą stratę do konkurencji, ale duży wzrost r/r, ulokowała się toyota. Duży awans zaliczył mercedes, wskakując na trzecią pozycję z szóstego miejsca. Tuż za podium, z minimalną stratą, wylądowało bmw do konkurencji z Niemiec.
W pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się marek w Europie, największy spadek zanotował peugeot, minus 15 proc. Tymczasem w kolejnym rankingu, francuska marka zdetronizowała wieloletniego lidera.
Peugeot 208 jest wielkim wygranym w ubiegłorocznym rankingu sprzedaży nowych modeli. Francuski maluch przeskoczył volkswagena golfa, który dominował w zestawieniu od 2007 roku. Niemiecki kompakt wypadł z podium aż na piąte miejsce.
Symboliczną zmianę warty z golfem w ramach Volkswagena zaliczył t-roc, który znalazł się na trzecim miejscu zestawienia. Drugie miejsce na podium należy do popularnej (również w Polsce) dacii sandero.