Na jakich skrzyżowaniach wolno zawracać? Patrz na oba rodzaje znaków

Dziś przyjrzymy się manewrowi zawracania, a konkretnie przypadkom, w których jego wykonanie jest możliwe i legalne. Aby móc to ocenić, kierujący powinien spojrzeć na dwa rodzaje znaków i sygnalizację świetlną.

Kolejne porady w zakresie zasad ruchu drogowego publikujemy również w serwisie Gazeta.pl.

Zawracanie jest ważnym manewrem w mieście. Tyle że nie zawsze i nie w każdym przypadku idzie w parze ze skrzyżowaniem. Przykład? Tego wcale długo szukać nie trzeba. Spójrzcie na skrzyżowanie, które jest zakończone wyspą lub takie, na którym pasy ruchu oddzielają od siebie linie. Na drugim z typów zawracania lepiej unikać. Na tym jednak wymogi nie kończą się. Bo kierowca podejmując decyzję dotyczącą tego manewru, musi wziąć pod uwagę jeszcze kilka rzeczy.

Przed zawracaniem kierowca powinien przyjrzeć się znajom drogowym pionowym, liniom namalowanym na jezdni i sygnalizacji świetlnej. To te trzy czynniki decydują o tym czy na danym odcinku wykonanie manewru jest w ogóle możliwe.
Zobacz wideo Przewoził sto gramów amfetaminy i ponad pół kilograma marihuany. Został złapany po policyjnym pościgu

Kiedy na skrzyżowaniu można zawracać?

Jest co najmniej kilka przypadków, w których kierujący może w pełni legalnie zawrócić na skrzyżowaniu. Mowa o sytuacji, w której:

  • ruch na skrzyżowaniu jest regulowany za pomocą sygnalizatora S-1 (czyli takiego bez strzałek), a do tego na danym odcinku nie obowiązuje znak B-21 "Zakaz skrętu w lewo i zawracania" lub B-23 "Zakaz zawracania".
  • na wykonanie manewru zezwalają strzałki na niebieskim tle umieszczone zaraz nad klasycznym sygnalizatorem S-1.
  • manewr zawracania został dopuszczony za pomocą strzałek namalowanych na pasach ruchu i wskazany na znaku F-10 pokazującym dozwolone kierunki jazdy.
  • strzałka skierowana w lewą stronę namalowana na skrajnie lewym pasie dopuszcza manewr skrętu w lewo i zawracania.
  • na skrzyżowaniu pojawia się mała, zielona strzałka w lewo. To oznacza możliwość wykonania warunkowego skrętu w lewo, ale też zawracania.

Tablica wskaźnikowa na autostradzie przekazuje ważny komunikatTablica wskaźnikowa na autostradzie przekazuje ważny komunikat

Kiedy na skrzyżowaniu nie można zawracać?

Najbardziej oczywistym przykładem zakazu zawracania na skrzyżowaniu są znaki B-21 "Zakaz skrętu w lewo i zawracania" lub B-23 "Zakaz zawracania". Na tym jednak lista nie kończy się. Kierujący powinien powstrzymać się od wykonywania manewru także wtedy, gdy:

  • ruchem na skrzyżowaniu kieruje sygnalizator kierunkowy S-3 i nie przewiduje on manewru zawracania. Manewru zawracania nie przewiduje nawet strzałka w lewo! Warto o tym pamiętać.
  • kiedy strzałka w lewo jest namalowana na więcej niż jednym pasie ruchu, zgoda na zawrócenie dotyczy wyłącznie pasa skrajnego. Na pozostałych zawracać nie można.
  • gdy przed skrzyżowaniem stoi znak nakazu wskazujący dopuszczony kierunek jazdy.
  • zawracanie nie byłoby możliwe z uwagi na fakt, że pasy ruchu dla przeciwnego kierunku jazdy są oddzielone linia ciągłą i pojazdu na tą ciągłą musiałby najechać w czasie zawracania.

A warto pamiętać również o art. 22 ust. 6 pkt 1 i 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym. W ich głos "zabrania się zawracania (...) na drodze jednokierunkowej oraz w warunkach, w których mogłoby to zagrozić bezpieczeństwu ruchu na drodze lub ruch ten utrudnić".

Mandat za zawracanie na skrzyżowaniu

Niezastosowanie się do powyższych przepisów może oznaczać dla kierowcy mandat. I ten momentami stanie się naprawdę dotkliwy. Jednak nie z uwagi na kwotę. Ta dziś jest raczej symboliczna. Szczególnie dokuczliwa jest ilość punktów dopisanych do konta prowadzącego w bazie CEPiK przez funkcjonariuszy.

  1. Zawracanie w warunkach, w których mogłoby to zagrażać bezpieczeństwu ruchu lub ruch ten utrudnić – mandat od 200 do 400 zł i 5 punktów karnych.
  2. Niezastosowanie się do sygnałów świetlnych przez kierującego pojazdem, z wyłączeniem sygnalizacji na przejazdach kolejowych – mandat 500 zł i 15 punktów karnych.
Więcej o: