Więcej ciekawostek z budowy dróg w Polsce znajdziesz również w serwisie Gazeta.pl.
Tylko 10 km trasy S19 pod Rzeszowem, a tyle wyzwań. Odcinek między węzłami Rzeszów Południe – Babica będzie się składał z tunelu oraz aż trzynastu obiektów inżynierskich. Jednym z nich stanie się właśnie sławetna estakada wykonana w technologii nasuwania podłużnego. Ta ma poprowadzić ekspresówkę nad drogą powiatową nr 1409R i 1408R, korytarzem przejścia dla małych zwierząt oraz potokiem Lubcza.
Estakada na S19 pod Rzeszowem o długości 413 m oficjalnie nazywa się ES-1. I choć jeszcze jej kształtu zobaczyć się nie da, prace idą pełną parą. Do końca roku 2022 drogowcom udało się wykonać podpory pośrednie oraz podpory skrajne w zakresie do poziomu ław podłożyskowych. Stwierdzenie brzmi mocno fachowo, oznacza jednak de facto wbicie w ziemię (a właściwie to osadzenie w niej) 416 betonowych słupów. Każdy ma średnicę 610 mm. Ich długości wynoszą od 14 do 17 m. W sumie ich wykonanie pochłonęło 150 Mt stali zbrojeniowej oraz 2000 m 3 betonu C30/37.
No dobrze, ale czym tak właściwie jest to nasuwanie podłużne? To nic innego jak prefabrykowanie gotowej konstrukcji mostu w wytwórni za przyczółkiem, a następnie przesuwanie jej na kolejne podpory. W jednym podejściu betonuje się segmenty konstrukcji skrzynkowej o długości do 30 m. Przesuwanie odbywa się za pomocą specjalnego układu pras hydraulicznych na łożyskach ślizgowych.
Estakada ES-1 nie jest oczywiście jedynym elementem kluczowym dla nowego fragmentu S19 w okolicy Rzeszowa. W ramach inwestycji wybudowany zostanie tunel o długości ok. 2,2 km. A sama droga będzie miała dwie jezdnie i po dwa pasy ruchu w obu?kierunkach. Jakie jeszcze obiekty powstaną na 10-kilometrowym odcinku? Lista jest długa. Mowa w sumie o sześciu estakadach, dwóch wiaduktach, bezkolizyjnym przejeździe nad linią kolejową, trzech przejściach dla zwierząt i jednym przejeździe pod trasą.
W ramach tego odcinka S19 wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem, a do tego również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP).
Budowa S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy nie będzie tania. Wysokie natężenie obiektów inżynierskich sprawia, że 10-kilometrowy odcinek będzie kosztować ponad 2,23 mld zł. To oznacza że wybudowanie każdego kilometra na tym odcinku uszczupli budżet państwa o ponad 223 mln zł. Prace wykonuje konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construcción w systemie projektuj i buduj. Oddanie trasy do użytkowania jest planowane na II kwartał roku 2026.