Słupki drogowe po nowemu. Kropki, kreski, strzałki i kolory. Co znaczą tajemnicze symbole?

Historia biało-czerwonych słupków kończy się. Kończy się dokładnie w momencie, w którym kierowca... przekracza granicę kraju. Niemcy stworzyli bowiem np. swój własny system znakowania przydrożnych słupków. A jego systematyka brzmi naprawdę ciekawie.

Ciekawostki z europejskich dróg opowiadamy również w serii materiałów publikowanych w serwisie Gazeta.pl.

Pisząc o słupkach drogowych wymyślonych po nowemu, mamy na myśli te stosowane u naszych zachodnich sąsiadów. Niemieckie słupki są podobne do tych stosowanych w Polsce. Podobne, ale nie identyczne. Choć kształt i wysokość mają prawie taki sam, pierwsza różnica rozbija się o kolorystykę. Słupki za naszą zachodnią granicą nie są biało-czerwone, a po prostu białe z jednym, czarnym paskiem.

Zobacz wideo 18-latek w Audi przeskoczył przez rondo w Sulechowie

Symbole na słupkach w Niemczech. Co mówią kierowcy?

Na tym nietuzinkowość systemu stworzonego przez Niemców nie kończy się. Bo są jeszcze oznaczenia dodatkowe, które pozwalają kierowcy na odczytanie szeregu ważnych informacji. Jakie jeszcze symbole można na nich dostrzec? A więc:

  • dwie białe kropki – słupek pokazuje lewą krawędź drogi.
  • pionowy, biały pasek – słupek pokazuje prawą krawędź drogi.
  • czarna strzałka nad ukośnym paskiem – pokazuje gdzie znajduje się najbliższy punkt z telefonem alarmowym.
  • pionowy, pomarańczowy pasek – wskazuje wjazd, zjazd lub skrzyżowanie. Umieszcza się go przy prawej krawędzi jezdni.
  • pionowy, niebieski pasek przyczepiony do słupka – informuje o zbliżaniu się do miejsca, w którym na drogę mogą wybiec dzikie zwierzęta. Jednocześnie pasek ma odbijać światło, które będzie oślepiać zwierzęta i odstraszać ja od podchodzenia w rejon drogi. Identyczne znaczenie ma pionowy, czerwony lub niebiesko-biały pasek przyczepiony do słupka.

Słupek z niebieskim odblaskiem w NiemczechSłupek z niebieskim odblaskiem w Niemczech ACE Auto Club Europa

Słupki w Niemczech to nie 100, a 50 metrów

W przypadku niemieckich słupków drogowych kluczowe są jeszcze trzy rzeczy. Po pierwsze identycznie jak w Polsce słupki pozwalają kierowcy na dostrzeżenie przebiegu drogi w nocy i wyznaczaniu jej granicy. Po drugie dają możliwość określenia bezpiecznej odległości od poprzedzającego auta. Po trzecie są ustawiane w odległości wynoszącej 50 metrów. Czasami dystans jest skracany. Tak dzieje się w przypadku zakrętów lub fragmentów dróg z ograniczoną widocznością.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.